• Esma7

6 månaders som har sååå svårt att sova!

Fler med svårslagen bökiga bebisar som bara ska rulla runt och ligga på mage och titta när den faktiskt är trött och ska sova??

Vår son har alltid haft en ok sömn och på kvällen har vi rutiner vi följer fortfarande inte läggning kl 19 (då är han trött). Har alltid gått bra tills nyss... nu ska han rulla runt och böka i sängen HELA tiden och detta gör honom "pigg". Även i vagnen här han så. Både dagsssömn och nattsömn är en utmaning nu. Nattade han 19 som vanligt och han hade så ätit både gröt och ammat så vaknade han 19.30 samt 20.15 igen. Blir galen jag vill bara att han ska sova och att man hinner med lite andra saker också....

Fler likasinnade eller någon mer tips och råd eller gärna bara berätta hur ni gör!

• Svar på tråden 6 månaders som har sååå svårt att sova!
  • aurora1827

Det kommer såna perioder, lite lustigt att det "alltid" har gått bra när han bara är sex månader. Det kan komma perioder när de vaknar, inte kan somna, drömmer mardrömmar eller liknande 1-10ggr per år till de blir typ fem år. Det som funkar som lösning ena gången kommer definitivt inte funka andra.

Olika saker som har funkat i olika perioder med oss:
    - De har fått sova med mig
    - Äta en extra gång mitt i natten
    - Ha musik på som spelar hela natten
    - Lägga dem mycket senare på kvällen
    - Lägga dem mycket tidigare på kvällen
    - Inte låta dem sova middag
    - Låta dem sova middag fast de inte gjort det på flera år
    - Gunga dem till sömns

Våra barn har vi aldrig kunnat lägga tidigare än nio, då har de bara vaknat och varit superpigga på alla möjliga konstiga tider. Det är nio till sex-sju på morgonen, inget annat funkar. Man får testa sig fram helt enkelt.

• Miniängel

Jag har tyvärr inget tips att ge... Men vår tjej på snart 7 månader har varit sån den senaste 1,5 månaden... =( Det är en kamp att få henne att somna oavsett om det är dag eller kväll. Natten går det tack och lov bra att få henne somna om när hon ätit.

Det som fungerar för oss är att gå runt med henne tills hon somnar. Ha henne i bärsele och försiktigt tråckla ut henne från den när hon somnat.

Visst är det tröttsamt när de inte är så lätta att ha o göra med vid sovdags... Tillslut tar ju ens tålamod slut, framförallt om man själv är trött.

Vi försöker även att få henne att sitta med oss i soffan på kvällen (fast hon är trött och borde sova, fast hon vägrar). Men hon blir bara arg då, just för att hon är trött...

Det måste vara jobbigt att vara bebis med =)         

En önskan som blev sann
Svar på tråden 6 månaders som har sååå svårt att sova!