• Anonym (TS)

Hur fungerar umgängesrätt? Kan han göra såhär?

Hej!

I höstas skrev jag på papper att pappan till mitt barn ska ha hela vårdnaden.
    Vi har inte innan haft problem med att jag ska få träffa våran dotter, utan jag har bara kunnat skicka ett sms eller ringa ett samtal och frågat om det går bra X dagarna och det har alltid fungerat!

Nu har jag fått en egen lägenhet (äntligen!!) och då vill jag självklart att barnet och jag ska vara hemma hos oss i den nya lägenheten. Innan så har vi varit hemma hos min mamma dom dagarna jag har haft henne. Även sovit där såklart.

Men nu har pappan börjat sätta emot! Jag får inte ha min dotter i min nya lägenhet och hon får absolut inte sova där med mig, utan vi måste vara hemma hos min mamma. Annars får jag inte träffa henne.

Får han göra såhär? Kan han tvinga oss att vara hos min mamma?
    Och hur fungerar umgängesrätten? Vi har inte varit i domstol eller något för detta. Har försökt att ringa familjerätten nu på morgonen men inget svar.

Behöver snabb hjälp om någon kan ge mig! Rynkar på näsan

• Svar på tråden Hur fungerar umgängesrätt? Kan han göra såhär?
  • h8him

Har han fortfarande alkoholproblem? Skickar han SMS på fyllan när han har dottern? I så fall är det snarare han som inte ska ha dottern ensam...

• Anonym (TS)
    h8him skrev 2013-06-20 12:54:14 följande:
    Har han fortfarande alkoholproblem? Skickar han SMS på fyllan när han har dottern? I så fall är det snarare han som inte ska ha dottern ensam...
    Jag vet inte om han fortfarande har alkoholproblem. Men ibland så försöker han att trycka ner mig psykiskt (känner igen det från när vi var ihop) när han är full.

Våran dotter är nog inte hos honom när han dricker. Så dum tror jag inte att han är. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ert barn) skrev 2013-06-20 12:42:41 följande:
    Jag förstår hans rädsla, mitt ex är också orolig hur jag klarar av vårt barn när jag har en sämre bakgrund, han har fått lära sig att lita på mig.
    Jag tycker socialen är kanon på stöd och råd, de kommer kunna hjälpa er.
    Jag tycker det är fint att du skrev över barnet till honom när du mådde dåligt, det visar att du bryr dig något så enormt, bara tråkigt han är så rädd och osäker o vill inte riktigt ge dig en chans.
    Har ni problem att umgås alla 3? Tänkte om han får se hur ni har det hos dig i bostaden, tex sover över så kanske han blir lugn?
    Trappa upp det kanske? Var lyhörd på barnet och inte vad han säger!
    Ja visst, jag har lite kontakt med socialen, Men det är den ekonomiska biten. Men min handledare har ändå varit ett enormt stöd för mig gällande andra saker.

Jag pratade med min mamma idag och jag ska kontakta socialtjänsten på måndag. Dom som har hand om barnärende.
    Ska fråga hur det egentligen ligger till och vad pappan får göra och inte, eftersom jag inte har vårdnaden. Och ska även förklara hur det ser ut med mig idag.

Pappan har en ny flickvän nu (dom har varit ihop i ett par år) . Hon är ung. Hon är gravid, inte ens gått ut gymnasiet. Så jag tror nog inte att hon går med på att han skulle sovit över hos mig och min dotter. Jag skulle inte ens vilja det eftersom jag har en pojkvän. Känns bara dumt och respektlöst. 
  • Anonym (Aktiv)
    Anonym (TS) skrev 2013-06-20 11:27:08 följande:
    Hej!

I höstas skrev jag på papper att pappan till mitt barn ska ha hela vårdnaden.
    Vi har inte innan haft problem med att jag ska få träffa våran dotter, utan jag har bara kunnat skicka ett sms eller ringa ett samtal och frågat om det går bra X dagarna och det har alltid fungerat!

Nu har jag fått en egen lägenhet (äntligen!!) och då vill jag självklart att barnet och jag ska vara hemma hos oss i den nya lägenheten. Innan så har vi varit hemma hos min mamma dom dagarna jag har haft henne. Även sovit där såklart.

Men nu har pappan börjat sätta emot! Jag får inte ha min dotter i min nya lägenhet och hon får absolut inte sova där med mig, utan vi måste vara hemma hos min mamma. Annars får jag inte träffa henne.

Får han göra såhär? Kan han tvinga oss att vara hos min mamma?
    Och hur fungerar umgängesrätten? Vi har inte varit i domstol eller något för detta. Har försökt att ringa familjerätten nu på morgonen men inget svar.

Behöver snabb hjälp om någon kan ge mig! Rynkar på näsan
    Hej TS!

Det bästa för dig är att ha tålamod och kontakta familjerätten för att komma överens. Fadern kan bara i detta fallet som jag ser det som neka dig att vara i den nya lägenheten om det är skadligt för ert barn.

Annars bestämmer inte han vart du är eller ska vara när det är ditt barns tid med dig. Du kan ha med vem du vill och vara vart du vill. Dock så är det ju bra och informera fadern osv.

Men tålamod vinner du mest på. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Aktiv) skrev 2013-06-20 16:12:26 följande:
    Hej TS!

Det bästa för dig är att ha tålamod och kontakta familjerätten för att komma överens. Fadern kan bara i detta fallet som jag ser det som neka dig att vara i den nya lägenheten om det är skadligt för ert barn.

Annars bestämmer inte han vart du är eller ska vara när det är ditt barns tid med dig. Du kan ha med vem du vill och vara vart du vill. Dock så är det ju bra och informera fadern osv.

Men tålamod vinner du mest på. 
    Jag har kontaktat familjerätten och nu väntar vi på en tid. Vilket kunde ta ett par månader pga att det är semestertider nu. Inget jag kan göra åt där.
    Ska ta kontakt med socialtjänsten på måndag. Ska inte ha min dotter nu till helgen, så jättepanik är det inte för tillfället.  

Tålamod har jag. Men blir så jävla förbannad på att han håller på såhär! Visar det dock inte för honom. Har tagit avstånd från han nu. Vi har haft bra kontakt innan, kunnat prata om allt möjligt.
    Men nu skiter jag i det här. Är så trött på hans svängningar i "vårat förhållande" just nu. Jag har inte tid och kraft att bråka med han mer. Allt får gå igenom familjerätten efter detta. Tänker inte engagera mig alls i att ha ett vänförhållande med honom.
    Jag prioriterar min dotter. Att hon ska ha det bra. Att hon inte ska ha föräldrar som bråkar och är överens. Jag har gjort allt för hennes skull.

Hoppas bara att socialtjänsten kan ge mig svar på måndag. 
  • Anonym (Aktiv)
    Anonym (TS) skrev 2013-06-20 16:28:17 följande:
    Jag har kontaktat familjerätten och nu väntar vi på en tid. Vilket kunde ta ett par månader pga att det är semestertider nu. Inget jag kan göra åt där.
    Ska ta kontakt med socialtjänsten på måndag. Ska inte ha min dotter nu till helgen, så jättepanik är det inte för tillfället.  

Tålamod har jag. Men blir så jävla förbannad på att han håller på såhär! Visar det dock inte för honom. Har tagit avstånd från han nu. Vi har haft bra kontakt innan, kunnat prata om allt möjligt.
    Men nu skiter jag i det här. Är så trött på hans svängningar i "vårat förhållande" just nu. Jag har inte tid och kraft att bråka med han mer. Allt får gå igenom familjerätten efter detta. Tänker inte engagera mig alls i att ha ett vänförhållande med honom.
    Jag prioriterar min dotter. Att hon ska ha det bra. Att hon inte ska ha föräldrar som bråkar och är överens. Jag har gjort allt för hennes skull.

Hoppas bara att socialtjänsten kan ge mig svar på måndag. 
    Men en bra relation till pappan ingår i ditt barns bästa, det förstår du va?

Det löser sig nog så länge du bara är lugn och behåller lugnet. Har själv suttit hos familjerätten och nästan exploderat för att mitt ex har försökt få igång mig. Men har då lugnt och sansat rest mig och tagit mig en banan och sträckt lite på benen för att få blodet att rusa runt i kroppen lite.

Engagemang innebär välmående, utveckling både socialt och intellektuellt, nyfikenhet, trygghet och föräldrar.

• Anonym (TS)

Fick äntligen pratat med familjerätten.
    Dom sa att pappan visst kunde säga/göra så.
    Han kunde t.o.m gå så långt att om jag och min dotter är i min lägenhet utan hans godkännande så kan han ringa till polisen så att dom får komma bort.

Känns... Mindre kul..

• Anonym (Aktiv)
    Anonym (TS) skrev 2013-06-25 09:36:13 följande:
    Han kunde t.o.m gå så långt att om jag och min dotter är i min lägenhet utan hans godkännande så kan han ringa till polisen så att dom får komma bort.

Känns... Mindre kul..
    Vad är det som gör att du har skrivit över allt på pappan?

• h8him

Känns... Mindre kul..
    Visst kan han göra det men det betyder inte att det är rätt. Och du kan stämma honom för att få reglerat umgänge. Så länge inget annat står i den dom som ni får, så får du ha umgänget med dottern var du vill. Finns det några risker alls hemma hos dig idag eller varför vägrar han låta dig ha dottern hemma?
  • Anonym (ert barn)

Känns... Mindre kul..
    Lustigt, inte ens jag med ensam vårdnad fick tvingat pappan att börja bo själv, socialen gjorde ingenting.
    Är nog olika från län till län.
    Till mig har också socialen sagt att polisen och myndigheter har inget tvång o hjälpa mig när jag inte har på papper fastställt umgänge, typ dom från tingsrätten.

• h8him
    Anonym (ert barn) skrev 2013-06-25 11:11:09 följande:
    Lustigt, inte ens jag med ensam vårdnad fick tvingat pappan att börja bo själv, socialen gjorde ingenting.
    Är nog olika från län till län.
    Till mig har också socialen sagt att polisen och myndigheter har inget tvång o hjälpa mig när jag inte har på papper fastställt umgänge, typ dom från tingsrätten.

Det är väl rätt självklart att du inte kan tvinga den andra föräldern att ändra sitt boende och bo ensam?
  • Anonym (ert barn)
    h8him skrev 2013-06-25 11:21:16 följande:
    Det är väl rätt självklart att du inte kan tvinga den andra föräldern att ändra sitt boende och bo ensam?
    Vela inte han hade umgänge med barnet bland alkoholism.
  • h8him
    Anonym (ert barn) skrev 2013-06-25 22:40:00 följande:
    Vela inte han hade umgänge med barnet bland alkoholism.
    Det skulle nog soc inte heller acceptera.
  • Anonym (ert barn)
    h8him skrev 2013-06-25 23:50:27 följande:
    Det skulle nog soc inte heller acceptera.
    Ja, de gjorde då inte så mycket, trots att det står på papper.
  • Anonym (x)

Jag som boendeförälder har rätt att bestämma över hur mitt barn ska träffa sin far, säger socialtjänsten då. Så ja, jag tror helt klart att han kan diktera villkoren lite hur som helst. Så länge han ser till barnets bästa. 

Alternativet för dig är att dra umgänget (och vårdnaden?) till tingsrätten och få hjälp med regleringen därigenom. Det hade jag gjort i ditt läge. 

• Anonym (aabbcc)

TS: Kan jag få vända på det hela lite och berätta ur min synvinkel som jag tror kan vara rätt lik pappans.
    (Jag har ensam vårdnad) 

Min dotter har aldrig haft en övernattning hos sin pappa.
    Varje gång han haft henne har jag varit rädd att det varit sista gången jag sett henne.  

Jag har helt enkelt varit rädd för hans psyke. Det har visat sig med åren att jag haft rätt. Han har flera psykiska problem, bl a är han rädd för hissar, att flyga, torgskräck, tror att det finns UFO som hälsar på i hans lägenhet men om han gömmer sig under täcket så hittar de inte honom (å andra sidan måste dörren till sovrummet vara öppen så att han kan springa ifrån "inkräktarna", etc... 

När han träffade sin nuvarande fru (måste vara en mycket mer förstående kvinna än jag är) så lugnade det mig. Hon verkar nämligen helt normal och jag tänker att han inte gör något dumt för då hindrar hans fru honom.  

TS: Kan du kanske tänka att din dotters pappa faktiskt älskar henne så oerhört mycket att bara gnuttan av risk att du ska göra henne illa gör att han är livrädd för att lämna henne till dig? HAN kan ju inte veta med säkerhet att du mår psykiskt bra idag och många med psykiska problem blir aldrig helt bra utan får återfall.
    Kan du kanske gå med på att ni ska sova hos din mamma (eller hon hos er) när du har flickan?
    Med tiden kommer han säkert att känna sig tryggare med att lämna henne till dig och då kommer det säkert att fungera.
    Kom också ihåg att ensam vårdnad inte betyder att umgänget är mindre än om man har gemensam vårdnad. Det finns till och med de som har vv trots att den ena föräldern har ensam vårdnad.     

Lycka till! 

• Lian Kesko
    Anonym (x) skrev 2013-06-26 15:17:37 följande:
    Jag som boendeförälder har rätt att bestämma över hur mitt barn ska träffa sin far, säger socialtjänsten då. Så ja, jag tror helt klart att han kan diktera villkoren lite hur som helst. Så länge han ser till barnets bästa. 

Alternativet för dig är att dra umgänget (och vårdnaden?) till tingsrätten och få hjälp med regleringen därigenom. Det hade jag gjort i ditt läge. 
    Det är väldigt sällan det verkligen fungerar så, då får det ligga grova problem till grund för att du ska kunna bestämma över vad som är ditt barns bästa och att det då skulle vara "icke umgänge med fadern".

Men som tidigare sagt, kontakta en advokat istället och strunta i familjerätten alternativt ha med dig din advokat till familjerätten då de måste följa förvaltningslagen vilket ger dig rätt till stödperson i paragraf 9. Givetvis är det ju så att din motsatte måste godkänna det, men att inte godkänna kan ju tolkas som sabotage eller dylikt.
Svar på tråden Hur fungerar umgängesrätt? Kan han göra såhär?