• Elle66

När är man för gammal att skaffa barn?

Jag undrar bara, när är man för gammal att skaffa barn egentligen? Jag har två barn sedan tidigare, har träffat mannen i mitt liv, och känner mig faktiskt ganska sugen på att skaffa barn med honom, men jag har ju några år på nacken

När blir man för gammal att börja om?

• Svar på tråden När är man för gammal att skaffa barn?
  • EbbaStina
    nevermind skrev 2013-08-18 14:00:10 följande:
    Jag påstod väl inte heller att alla yngre mammor var som min? Det enda jag försöker förmedla är att det finns alltid något som ungarna tycker är pinsamt. Och jag tycker att ålder är helt irrelevant.
    Ok, då är jag med :) Jo det har du ju rätt i. Mina döttrar tycker ju att jag är pinsam ibland, haha och jag är ung mamma ;)
  • frånochmeddu
    Elle66 skrev 2013-06-21 23:45:23 följande:

Tack till alla som har svarat hittills. Intressant att höra vad andra tycker och tänker. Jag har två barn sedan förut, en dotter på snart 9 och en son på snart 13.
    Min pojkvän har inga barn själv, men han älskar barn och dom älskar honom, så även mina barn.
    Vi känner att vi skulle vilja ha ett barn tillsammans, men som sagt, vi funderar på om åldern sätter stopp eller inte. Man är ju inte äldre än man känner sig smile1.gif

Man är inte äldre än man känner sig Ts, jag är född 90 och försöker för fulla muggar, min nära vän och kollega är född -75 och väntar nu sitt första barn.. Hon är alltså nyss fyllda 38 och kommer vara 40+ med syskonen till bebis i magen. Inget konstigt alls! Min kollega är hur pigg och aktiv som helst. Hon varken ser ut som en runt 40, än mindre märks det på henne! Hon har barnasinnet kvar och jag kan inte tänka mig en bättre mamma. Vad jag vill säga är att du har rätt- man är inte ändra än man känner sig! Tuta och kör, tänk vad du hade ångrat dig om du inte ens försökt massa kramar och lycka till!!!
  • tuschpenna

Man är för gammal när det inte går längre helt enkelt. Vad andra säger ska man inte lyssna så mycket på, det finns alltid folk som har ont av andras personliga val. Mest ont har de av att andra inte lyssnar på deras klagan. Flört

• castafiore

Det kan bara du veta eftersom det är individuellt. Själv skulle jag säga att gränsen går någonstans innan 45.

• frånochmeddu
    EbbaStina skrev 2013-08-25 17:52:11 följande:

Frånochmeddu; det är ändå ganska stor skillnad på 38 resp 47 år...

Helt klart! Men vem är du att avgöra om TS är för gammal?:) upp till henne själv!
  • Redan47

Jag har alltid velat har fler än två barn. Det är som om det saknas något nu. I ett underbart liv m trygghet och kärlek- bestämt oss för äggdonation- för jag vill inte chansa på att jag inte producerar tillräckligt m ägg efter stimulering, har ngt låga värden, men inte klimakteriet än. Ej tagit sig av sig själv ännu. Vill inte vänta längre.

Jag har en mormor nu 94 år som jag helt klart skulle tänka mig som mamma! Hon har alltid varit noga med att " hänga med" även om hon aldrig varit en Friskis Svettis motionär . Hon har en energi som är fräsch! Det är vad jag har sim förebild! Hur gammal min kropp är har inget med hur jag är till sinnet! Och framför allt så kan en "ung" förälder med omogen inställning skada ett barn - ålder säger ingenting om ditt föräldraskap.

Och mina äldre barn kommer kunna fylla upp för det ev. Generationsglappet kan ge, typ ej tillräckligt uppdaterad på "alla" fronter. Det är en resurs som jag inte hade när de var små!

Jag vill säga att mina förutsättningar att ge detta barn en trygg uppväxt är helt fantastiskt . Som en väninna sa mig: du kommer ångra dig om du inte ens försökte!

Lyssna på dig själv!

Mer än på vad andra tycker!

Det är ditt liv- det går inte i repris!

Kram!

• Mytime
    FinaTina skrev 2013-06-20 23:29:44 följande:
    Jag tycker man är för gammal när kroppen inte blir gravid på egen hand.

Om man är 28 o inte kan få barn, anser du då att man är för gammal för att skaffa barn? Oavsett om man har barn sedan tidigare el inte?
  • Zuzanne

Det blir man väl aldrig om man känner att man orkar och har hälsan. Kör på bara :)

• Queenie70
    EbbaStina skrev 2013-08-18 13:02:06 följande:
    Du är 47 va om jag räknat rätt? I mina ögon är det på tok för gammalt. Min gräns går vid 40 MAX. Om du blir gravid nu ( vilket kanske inte ens är troligt) så föds barnet när du är 48. Barnet kommer att ha en mamma som är 58 när det är 10! Pinsamt skulle jag tycka att ha en mamma som är så gammal. Jag är 35 och min mamma är 58...

Pinsamt är väl snarare att nån så gammal som dig på allvar uttalar sig om

Nån annans barnalstrande utifrån nån slags pinsamhetsfaktor. Med DET som kritierie så borde du nog inte alls ha skaffar barn innan du mognat på dig lite för med en sån mamma skulle jag då ha skämts ögonen ur mig. Dina åsikter är betydligt pinsamnare än nån ålder kan vara.
  • Queenie70

För gammal (eller för ung för den delen) är man när man inte längre förmår att ge ett barn det som ett barn behöver i form av basal omaorg, trygghet, stimulans och utveckling. Finns inget som tyder på att en 58 åring skulle vara sämre att ge dessa saker till en 10 åring än vad en 38 åring skulle vara, utifrån just åldern.

• Skotermamman

Varför fråga ö h t? Andra har inte med saken att göra och jag tänker själv inte bry mig en sekund om vi skulle lyckas få ett fjärde mkt efterlängtat barn. Jag är 48 nu och min man 51. Våra gemensamma äldsta barn är över 20 år och t o m de är positiva och som äldste sonen sa till oss; ja varför ska man vara normal!?! Det sammanfattar väl rätt bra, ja VARFÖR ska man göra som de flesta väljer att göra? För att man är rädd att sticka ut eller väcka anstöt annars kanske? Det finns många andra som också väcker anstöt hos trångsynta människor, t ex homosexuella, tjocka, fula, handikappade...

• Elle66

Tack för alla svar, både possitiva och negativa. I slutändan är det ju vi trots allt som bestämmer om vi ska skaffa barn, fast vi börjar närma oss 50-sträcket.

Vi känner oss unga och dom som känner oss och andra med för den delen, skulle aldrig tro att vi är 47, om dom inte visste om det.

Tack Skotermamman för ditt inlägg, som jag läste idag. Det kändes extra possitivt

• Elle66

Ska tillägga att mina barn är 13 år och 9 år, så jag började sent i livet, därför känns det ännu mer som att jag skulle vilja ha ett barn till (innan det är försent). Och min pojkvän har inga barn sedan tidigare, han har helt enkelt inte velat ha barn i dom tidigare förhållandena, men nu känner han att det är helt okej.

• Wopr
    EJai skrev 2013-06-20 23:46:14 följande:
    beror på hur stora dem första barnen är. Jag va 18 å vart stora syster då min pappa skaffa en sladdis och va 42 år när han blev pappa. Jag hade och har svårt för detta då jag vart mamma som 20 åring. känns tråkigt då han e hyfat mkt förälder fortfarande då han egentligen borde vara mer morfar.
    Egentligen borde vara mer morfar? Hur tänker du då? Kändes lite egotrippat av dig att säga så tycker jag faktiskt. Min syster (på pappas sida) är 23 år yngre än mig och ett år yngre än min äldsta dotter. Han är precis lika mycket pappa som han är morfar. Fungerar alldeles utmärkt. Sedan är det väl hans val?

Vill han ha barn så ska väl inte det spela någon roll, oavsett om du fått barn eller inte?

(Min högst personliga åsikt dock)
Svar på tråden När är man för gammal att skaffa barn?