• Valkyria75

Vilken mjölk är bäst för 2.5-åring?

Jag vet att Livsmedelsverket rekommenderar lättmjölk, men jag har aldrig varit så förtjust i lättprodukter och brukar därför köpa vanlig standardmjölk till sonen istället. Jag berättade detta på BVC och sköterskan (som jag för övrigt har stort förtroende för, hon verkar kunnig och vettig). Hon rekommenderade istället mellanmjölk då denna är D-vitaminberikad.
    Så nu undrar jag vad ni har för åsikter i frågan.

• Svar på tråden Vilken mjölk är bäst för 2.5-åring?
  • LuckyLips

Här dricker vi vuxna rödmjölk så det får barnen med. Vi ger D-droppar och de äter mycket fet fisk och ägg.

• Blixtlås

Är uppvuxen på mjölk direkt från bondens mjölktank och har såvitt jag vet klara mig bra på det :). Så barnet i magen kommer få standardmjölk när det är dags för det, den orangea (skånemejerier) :). Men alla gör som man själv vill :)

• Ettantian

Jag tycker standardmjölken är alldeles för tjock. Vi kör på mellan och lättmjölk.
    Dock bakar vi alltid på den röda mjölken och ibland har vi den också till gröt eller flingor.
    Men jag antar att det är en smaksak.

• Dr Mupp

standard mjölk självklart. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Celest

Anledningen till att den röda/feta mjölken inte är berikad är ju för att det redan är D-vitaminvitamin i. Det "finns ju i fettet" och därför måste lågfettprodukterna ha tillägg.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Mellanmjölk har vi och ibland standardmjölk. Här är röd mjölk lättmjölk (skånemejerier) gul är mini, blå mellan och orange standard.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Valkyria75
    Celest skrev 2013-06-21 21:32:13 följande:
    Anledningen till att den röda/feta mjölken inte är berikad är ju för att det redan är D-vitaminvitamin i. Det "finns ju i fettet" och därför måste lågfettprodukterna ha tillägg.

Ja så trodde jag också. Men tittar man i innehållsförteckningen så finns inte D-vitamin med i standardmjölken. Och det borde väl stå där oavsett om det är naturligt förekommande eller tillsatt?
  • Dr Mupp
    Valkyria75 skrev 2013-06-21 22:18:46 följande:

Ja så trodde jag också. Men tittar man i innehållsförteckningen så finns inte D-vitamin med i standardmjölken. Och det borde väl stå där oavsett om det är naturligt förekommande eller tillsatt?
    Den står inte med eftersom halten skiljer sig åt från ko till ko.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Majlisen

Gammaldags mjölk kör vi på. Dotterns absoluta favorit och är nöjd med sånt som inte är alltför processad. Fetast, men man vet ju aldrig vad fetthalten är på. Under sommaren är vi ute, och på vintern kan man ge droppar förbi 2, om man är orolig. Mitt BVC tyckte det var en utmärkt lösning.

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Majlisen

Och jag själv måste dricka laktosfri. Röd (fetast) dricker jag när jag dricker.

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
Svar på tråden Vilken mjölk är bäst för 2.5-åring?