• orkar inte längre

Enantonbehandling - någon som har erfarenheter????

Hej!

Jag har diagnosen endometrios sedan 2001 (är 37 år) och har hittills klarat min vardag med hjälp av cyklo-f och vanliga smärtstillande tabletter som alvedon forte 1 g och brufen 600 mg i kombination. Vissa dagar har jag visserligen legat och vridit mig i smärta och blödningarna har varit enorma men som sagt har jag härdat ut i tron om att det kanske blir bättre någon dag.

Jag har inga barn och ingen partner men drömmen om en egen familj har aldrig försvunnit även om jag vissa dagar bara velat ge upp alltihop.

Nu till min undran:
    Jag har nu haft en mycket långvarig mens och har blött sen i januari. Mina receptbelagda cyklokapron tar inte bort blödningarna men kan i bästa fall göra så att jag i alla fall klarar dagen. Nu fick jag för 2 och en halv vecka sedan min första enanton depot spruta (klimakteriespruta) som enligt min läkare skulle ta bort blödningarna.

Eftersom jag fortfarande blöder ganska mycket och har fortsatt med cyklokapronen som bara hjälper blödningarna i schack så undrar jag om någon vet om detta är normalt??? Andra biverkningar jag fått och som jag kände till från början är huvudvärk och värmevallningar men jobbigast är blödningarna.....

Jag har fått remiss till Huddinge endometrioscentrum först i augusti och det känns som en evighet tills dess... Jag vill verkligen inte att hela min sommar ska bli förstörd av dessa blödningar

Snälla ni som har erfarenheter av enantonbehandlingar el liknande behandlingar delge era erfarenheter!!

Hoppas ni har en trevlig midsommar!

• Svar på tråden Enantonbehandling - någon som har erfarenheter????
  • LillaJag06

Hej!
    Skriver lite kort!
    Är inne på min andra omgång nedreglrring och det första jag vill säga är att du förmodligen behöver östrogen tillägg. "Addbacks" som finns i form plåster eller tablett. Dessa gör att de vanligaste biverkningarna försvinner såsom värmevallningar, huvudvärk, illamående...

Det är vanligt att man blir sämre i början av nedreglrringen men efter ungefär 2? Månader borde du bli/blivit bättre. Vissa ( som jag) kan fortsätta få mens och då behöver du kanske kombinera med något men det tror jag inte.

Hör av dig om du vill :)

• LillaJag06

Förresten. Är 25 år, första behandlingen hade jag i nästan 10mån och uppehåll på 4 månader och nu kör jag igen då inget annat hjälper. Kombineras med spiral som sattes om för ett pr sedan snart

• wannaBmamma

Hej!
    Jag är 30 år o fick min diagnos -10.
    Precis som Lillajag06 skriver så mådde jag fortfarande kass (nästan sämre) de första 2 månaderna, sen mådde jag toppen, förutom extrema vallningar o svängigt humör...men det tar jag gärna istället för smärtor! Min första behandling med enantonsprutor varade i 15 månader, sen hade jag uppehåll i 6 månader då jag försökte bli gravid. Men cystorna växte snabbt o jag hade olidligt ont så jag började med sprutorna nu i januari igen. Ska fortsätta med dom till i augusti när vi ska göra IVF. (Håll en tumme!!)
    Denna omgången mår jag sådär. Vallningar och svajigt humör men även en del smärtor, även om de är mycket lindrigare än utan sprutor.
    Hoppas det blir bättre för dig snart och att du kan njuta av sommaren :)

Svar på tråden Enantonbehandling - någon som har erfarenheter????