• mariekarolina

Erfarenhet av utomkveds + metotrexat?

Tänkte höra om det är någon som har haft ett utomkvedshavandeskap och fått metotrexat som behandling? 

För att dra min historia lite "kort":
    Jag var på koll hos gyn i onsdags då jag tyckte att jag hade blött lite väl lite för ett missfall + att gravtesterna inte blev nå svagare utan istället blev starkare. Skulle då varit i v.6+3. Jo, ett missfall var det sa dom eftersom dom inte såg något alls på vul mer än en förtjockad slemhinna. Dagen efter, på torsdagen, har jag massa missade samtal innan jag ens har klivit upp och när jag väl hinner svara är det läkaren som ber mig komma in akut för nya kontroller då mitt hcg värde var alldeles för högt mot vad dom hade sett i livmodern. Hade ett värde på över 3000. 

Åkte in, fick vänta 1 timme på att ta blodprov och sen vänta på att läkaren skulle ringa upp med resultat. Fick sen ett samtal och som dom befarade hade mitt hcg stigit till över 4000, så efter ett noggrant vul med 2 läkare kunde dom se något på högra äggledaren + vätska nånstans (uppfattade inte riktigt), hade även börjat få ont på höger sida under dagen. Dom bestämde sig snabbt för att det ska behandlas med metotrexat då dom bedömde att en operation inte var akut då jag förutom var öm faktiskt mådde bra. Dock hade dom problem att hitta ett apotek som kunde blanda till det och dessutom transportera, detta var då torsdagskväll. Vi fick åka hem och vänta om vi ville, men vid minsta smärta skulle jag ringa ambulans på en gång. Vid 9 på kvällen ringde dom och säger att dom har fått tag i det, men att det kommer ta över 3 timmar att transportera det till sjukhuset. Så jag blir erbjuden att läggas in om jag känner mig otrygg, eller återkomma tidigt morgonen efter om jag hellre vill det, med samma order att ambulans var det som gällde om det började göra ont.

Valde att sova hemma då vi har en dotter sedan tidigare också, dock sov farmor över ifall vi skulle behöva åkt in mitt i natten. På morgonen fick jag sprutan och nu är det bara att vänta.

På måndag ska jag tillbaka för ett blodprov, och likaså på torsdag. Har det minskat där emellan så fungerar det. Är det oförändrat får jag en till spruta, och har det ökat mera blir det operation. 

Men det jag undrar: Är det någon som har haft utomkveds och fått en injektion som behandling? Hur gick det? Biverkningar? Berätta gärna er historia! 

mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~
  • Svar på tråden Erfarenhet av utomkveds + metotrexat?
  • Vidija

Hej! Jag är i nästan samma sits tyvärr... Fick förra fredagen positivt på grav test. Blev chockad eftersom jag och min man inte vill ha fler barn just nu. Vi var eniga om abort. Fick komma till en privat Gyn samma dag. Hon kunde inte se någon graviditet eftersom det var så tidigt 4+5, hon ville följa mitt hcg så det bestämdes att jag skulle lämna prov både då på fredagen och på söndagen och sedan komma tillbaka till henne på tisd för att diskutera vidare ang abort. På lördagen började jag sedan blöda ungefär som mens med klumpar och menssmärta. På tisd när jag kom till Gyn igen så hade mitt hcg gått upp från 45 till 175 ( dock väldigt låga värden) hon kunde fortfarande inte se ngt på vul. Fick en Mifegyn tabl där och på torsd skulle jag ta cytotec. Jag gjorde det och började blöda något mer. Skulle även in idag för att lämna prov på hcg. Väl inne på gynakuten idag lämnade jag prov och berättade min historia för några ssk där och de tyckte absolut jag skulle stanna och träffa doktorn vilket jag gjorde. Mitt hcg hade fortsatt stigit till 450 trots medicinsk abort i torsdag. Hon tittade med vul och kunde konstatera att det låg lite vätska i bukhålan med något som ev kunde vara tecken på foster. Nu måste jag tillbaka på månd. För att träffa ultra gyn som kommer kolla detta noggrannare samt se om ägget sitter i äggledaren eller om de hade blött ut i bukhålan. Känns såååå jobbigt och ledsamt!! Vi har dessutom en planerad resa till Spanien med familjen på tisdag. Antar att den bara är att ställa in. Känns jättetrist med tanke på att våra barn verkligen sett fram emot resan länge. Om fostret finns i bukhålan så behöver man tydligen inte göra något annars måste de väl lokalisera vart ägget fäst och därmed kan jag ju inte resa. Då blir det säkert metotrexat för mig också...

• Antebellum

vid mitt X fick jag två meto. injektioner med 9 dagar emellan då mitt värde steg en aning efter första.. Jag hade aldrig så högt som du har, men ca 3 dagar efter andra sprutan började det sjunka och sen gick det ganska fort.. på 2 veckor hade det sjunkit från 200 till under 2, skönt att bli "friskförklarad"  =)

Biverkningar hade jag inga, det är så låg dos av cellgiftet att det oftast inte märks, eller jo, lite trött blev jag, men det kan ju lika gärna ha varit alla spänningar som gjorde det..

• charmina
    Jag är enligt sista mens i v 7+6 och plussade tidigt. Bestämde mig tidigt för att söka en klinik som kunde ge snabb aborttid. Kom i kontakt med en privat klinik som kunde hjälpa mig snabbt. Väl där kunde dom inte hitta en graviditet utan bara en minimal liten fläck så jag fick komma tillbaka 2 dagar senare. Efter 2 dagar fick jag samma svar och ombeddes att komma igen efter ytterligare 2 dagar. Väl på plats bad man mig att lämna blodprov för att sen lämna ett nytt 2 dagar senare vilket jag gjorde. Kliniken ringde och sa att hcg steg som det skulle så man kunde påbörja aborten. Kom in och fick första tabletten, kom in dagen efter för att få resterande tabletter. fick stanna på plats och övervakas hela dagen utan att nån hände. Åkte hem på kvällen och morgonen efter drog allt igång med kraftiga smärtor. Fick endast normala blödningar med klart blod och inga klumpar. Efter två dagar började jag få sjukt ont på höger sida som strålade ut i ryggen, varken smärtstillande eller värmekudde kunde stilla det. Åkte in och blev inlagd på gynakuten. Efter 2 dagar kunde man bekräfta att jag hade ett utomkvedshavandeskap på höger sida. Graviditeten mätte 1.5x1.6 cm någon som vet hur långt gången man är då? Fick metotrexat injektion i måndags och biverkningarna är vidriga. Könner mig sjuk som influensa, förstoppad fast jag har diarré, hög puls, svag och snurrig. Könner mig lite spänd på höger sida också. Just nu känns allt blä och jag undrar om jag nånsin kommer må bra igen och kunna leva som innan?? När började ni må bra?  Ska göra nya blodprover om 2 dagar och om 5 dagar.
Svar på tråden Erfarenhet av utomkveds + metotrexat?