Erfarenhet av utomkveds + metotrexat?
Tänkte höra om det är någon som har haft ett utomkvedshavandeskap och fått metotrexat som behandling?
För att dra min historia lite "kort":
Jag var på koll hos gyn i onsdags då jag tyckte att jag hade blött lite väl lite för ett missfall + att gravtesterna inte blev nå svagare utan istället blev starkare. Skulle då varit i v.6+3. Jo, ett missfall var det sa dom eftersom dom inte såg något alls på vul mer än en förtjockad slemhinna. Dagen efter, på torsdagen, har jag massa missade samtal innan jag ens har klivit upp och när jag väl hinner svara är det läkaren som ber mig komma in akut för nya kontroller då mitt hcg värde var alldeles för högt mot vad dom hade sett i livmodern. Hade ett värde på över 3000.
Åkte in, fick vänta 1 timme på att ta blodprov och sen vänta på att läkaren skulle ringa upp med resultat. Fick sen ett samtal och som dom befarade hade mitt hcg stigit till över 4000, så efter ett noggrant vul med 2 läkare kunde dom se något på högra äggledaren + vätska nånstans (uppfattade inte riktigt), hade även börjat få ont på höger sida under dagen. Dom bestämde sig snabbt för att det ska behandlas med metotrexat då dom bedömde att en operation inte var akut då jag förutom var öm faktiskt mådde bra. Dock hade dom problem att hitta ett apotek som kunde blanda till det och dessutom transportera, detta var då torsdagskväll. Vi fick åka hem och vänta om vi ville, men vid minsta smärta skulle jag ringa ambulans på en gång. Vid 9 på kvällen ringde dom och säger att dom har fått tag i det, men att det kommer ta över 3 timmar att transportera det till sjukhuset. Så jag blir erbjuden att läggas in om jag känner mig otrygg, eller återkomma tidigt morgonen efter om jag hellre vill det, med samma order att ambulans var det som gällde om det började göra ont.
Valde att sova hemma då vi har en dotter sedan tidigare också, dock sov farmor över ifall vi skulle behöva åkt in mitt i natten. På morgonen fick jag sprutan och nu är det bara att vänta.
På måndag ska jag tillbaka för ett blodprov, och likaså på torsdag. Har det minskat där emellan så fungerar det. Är det oförändrat får jag en till spruta, och har det ökat mera blir det operation.
Men det jag undrar: Är det någon som har haft utomkveds och fått en injektion som behandling? Hur gick det? Biverkningar? Berätta gärna er historia!