• Anonym (Livsångest)

Min man svek mig i FYRA (!) år!

Hur ska man beskriva något sådant här och samtidigt kunna förmedla alla dessa känslor...? Jag inser ju redan innan jag börjat att de flesta svar jag kommer få är "lämna honom". Ändå, jag måste få berätta min historia utifall att det kan leda mig framåt. Jag famlar blint i ett mörker just nu... För fem månader sedan kom min man in i vårt sovrum en tidig morgon. Han knäböjde vid sängkanten och sa att han hade något att berätta. Jag såg på honom. Jag stannade klockan. Ville inte höra mer. Visste då jag såg in i hans ögon att livet skulle förändras för all framtid... Och marken rämnade. Han brast i gråt och berättade om Henne. Och honom. Dem. Tillsammans. I nästan fyra års tid hade de haft sex. Sedan vårt barn var alldeles nyfött. Jag slutade andas där och då och har sedan den dagen kippat efter luft för att hålla mig uppe. Jag minns knappt de första månaderna efter, men viktigt att säga är att jag dag 1 beslutade mig för att inte ta något beslut förrän efter sex månader då jag insåg att jag var/skulle gå in i en chock och sorgebearbetning. Den första veckan handlade det bara om det fysiska. Jag frågade om allt. Hur, hur ofta, på vilket sätt, hur hon såg ut, vilka ställningar, klockslag, platser. Allt! Det gjorde inte så ont. Sexet kändes rätt så skit samma... Sveket är det tunga. Jag blev gravid med vårt barn på vår bröllopsresa. När vi gifte oss hade vi varit tillsammans i 5 år. Passionerat kan man väl lugnt beskriva vårt förhållande som. Obalanserat. Berg och dalbana i känslor... Kärlek kärlek kärlek och sedan dipparna. Bråken. Mest jag, jag har något slags behov av det, det är vad min själ känner till. Upp och ner i känslokarusellen. Mitt bagage. Vårt problem. Då jag träffade min man hade han själv ett bagage, såklart, det har vi ju alla. Han hade ett stort svart hål i sin själ. Jag fyllde hans hål bra, han behövde mig! Problemet var väl att jag egentligen behövde han ännu mer, men hade svårt att visa mig liten. Svag. Jag intog rollen som den starka... När jag sedan blev gravid blev detta obalanserade i vårt förhållande, det som skulle bli början till slutet; jag hamnade i en depression. Fick flashbacks till min tidigare graviditet med min dotters pappa. Det destruktiva förhållande som jag haft med den mannen trodde jag var bearbetat och klart. Så var det inte. När jag blev gravid kom plötsligt nya fruktansvärda minnen upp från tiden med honomsom gravid och som nybliven mamma... Jag hade inget motstånd. Jag blev så liten, behövde min fina, kärleksfulla man. Han fick panik. Han hade inga verktyg, visste inte hur han skulle vara stark, hur han skulle hjälpa. Jag var ju så stark?! Jag fick hjälp via mödrahälsovårds-psykologerna och kunde i slutet av åttonde månaden börja känna glädje inför det barn som skulle komma. Vårt fina kärleksbarn. Då var det försent. Vi hade tappat varandra... Jag var nog arg på honom för att han inte kunnat finnas för MIG när jag behövde honom. Han i sin tur hade blivit så förtvivlat besviken på mig för att jag "tagit vår vackra graviditet ifrån honom". Dessutom var han förmodligen arg på sig själv för att inte kunna finnas för mig... Här någonstans kom Hon in i bilden... Oskyldigt flörtande genom textande sms på mötena på jobbet, någon som förstod, som kunde uppmärksamma, bekräfta... Första gången de hade sex var vår bebis ungefär 3 veckor. Jag var lycklig. Vi var lyckliga. Trodde jag. De hade sex några gånger, smutsigt, snabbt och relativt känslolöst. Han påstår att det aldrig fanns någon förälskelse från hans sida. Bullshit! "Spänning" säger han. Same same but different säger jag! Han bestämde sig efter tredje gången för att avsluta det hela. Hon började hota med att avslöja, mer prat, mer bekräftelse, mer sex... Tiden gick ångesten gjorde att han "klyvde sin personlighet" säger psykologen... Jag är tveksam. Däremot är jag gift med jordens konflikträddaste man, därför förvånar det mig inte att det är just HAN som satt sig i detta helvete. Fega jäveln vågade inte avsluta... Han säger att det blev som två paralella verkligheter där sexet ed Henne blev en ångestdämpande handling. De hade sex ca 1-2 ggr i månaden. De flesta gångerna på jobbet, på en skitig toalett eller något förråd. Ett pR ggr hemma hos hennen på någon rast. Hon är gift och har barn. Hoten blev värre och värre. De sista åren blev hon förbannad om han hade gjort något med mig. Åkt på Spaeller haft nån mysig hotellvistelse nånstans. Hon blev förbannad på Honom och hotade med att berätta när han ville avsluta deras affär. Sedan skulle hon ta livet av sig om han avslutade... Hon var kär. Lite lätt besatt kan man säga. Han vågade inte krama mig i ett fönster i rädsla över att hon skulle stå utanför och se... Galen kvinna? Fortfarande finns så många luckor, så många frågor att få svar på. Kan man förlåta otrohet som pågått så här länge? Jag mår sämre och sämre för var dag som går... Kanske för att jag någonstans förväntar mig av mig själv att jag skall komma fram till nåt slags beslut... Men jag KAN inte. En del av mig VET att han älskar mig. En del av mig älskar honom så förtvivlat för att han är den vackra han är. Min kloka röst inuti förstår till viss del hur detta kunde börja, och att just jävla fega lilla stora starka han fastnade i den här skiten. Den största delen av mig är så förtvivlad trasig bara. Jag hatar och sörjer och förstår inte hur det någonsin skulle kunna fungera. Jag är ledsen för barnens skull. Jag är ledsen för min skull. Trodde att jag förtjänade att äntligen få vara trygg. För första gången i hela mitt jävla skitliv litade jag på en annan människa. Han svek mig. så in i helvete svek han också. Jag tänker att om jag skulle lämna kommer jag ändå aldrig bli hel. Jag tänker elaka tankar till mig själv att jag såklart inte är värd att älskas. Självklart skall jag ha någon som antingen då misshandlar mig, eller då man vaggats in i trygg förvissning om nu så inte var fallet, skall bli grundsviken... Herregud vilken lång text, ändå känner jag att jag inte fått med hälften av alla detaljer... Finns det någon som har erfarenhet av lång otrohet som fått det att funka? Jag behöver att vi går till psykolog. För att älta om jag skall kunna stänga dörren bakom. Vi har gått i familjerådgivning men hon hade inte någon god kunskap i detta, mer coacha de och det funkar inte nu. Jag kan inte prata om kommunikationsproblem innan jag fått svar på alla mina frågor kring hans svek först... Terapi-tips? Min an går hos en psykolog och jag har också haft en kontakt bör väl tilläggas... Orka?

• Svar på tråden Min man svek mig i FYRA (!) år!
  • grön paprika
    Hej Miss Mirro,

Vet inte om TS finns kvar. Hon har nog gått vidare verkar det som.

Jag har också följt tråden och blev själv bedragen för 3,5 år sen. Min man hade en snabb affär med en arbetskollega som dock bara varade två veckor. Sveket kanske inte lika stort som 4 år, men känslorna och kaosen inombords är nog det samma för den drabbade... Vi har varit tillsammans i över 20 år och har tre barn.

Känner igen mig i så mycket som alla skriver här. 

Det var verkligen som att någon ryckte undan marken under en. Jag var i chock under de första veckorna och skrek och betedde mig allmänt hysteriskt... med rätta. . När det lugnat ner sig lite så kunde vi börja diskutera vad som hade hänt. Ibland var han ärlig, ibland inte, men till slut tror jag allt lades på bordet. Tror säger jag, jag vet fortfarande inte om jag fick reda på allt. men jag har bestämt mig för att så är fallet.

Vi har valt att fortsätta. Och vi har det bra idag. Men det har krävt att vi verkligen gått till botten med vad som hände. Vi gick till familjerådgivning (rekommenderas starkt) och vi gick även och pratade med psykoterapeuter var för sig. Detta gjorde vi under ett års tid. Och det var jätteskönt! Hade önskat att vi pallrat oss dit tidigare. Då hade detta troligtvis inte hänt.

Ja, det har varit jobbigt, men samtidigt har det fört oss samman på ett sätt som vi inte varit på säkert 10 år. Och jag har lärt känna mig själv på ett helt nytt sätt. Jag känner mig trygg idag och är rätt säker på att det inte kommer hända igen. Men ibland poppar tvivlet upp, men då tar jag upp det, också diskuterar vi det och sen känner jag mig lugn igen. 

Detta har funkat för oss, men det är så många faktorer som spelar in så det finns ingen generell lösning. Skulle det dock hända igen så är det slut.

Hoppas att detta kan hjälpa dig på vägen.
  • Lizzi34

Hej! Otrohet är bland det värsta som finns, min förra man bedrog mig också. Det kom som en chock - Men jag förlät honom första gången, tillslut så klarade jag inte mer. Verkade som allt var lögner, tilliten var så svag att jag kontaktade lite olika "Sherlock holmes" dvs olika Privat Detektiver.

Jag använde mig utav Cheaters dektektivbyrå, ni får googla själva. Då jag inte vill ge gratis reklam till någon. Utan bara en rekommendation.

Med bevisen i hand, valde jag att gå vidare. Det var lättare att släppa taget & det var bra för honom att inse vad han höll på med. Idag har vi varsin ny partner & vad jag vet i dagsläge har han inte varit otrogen något mer mot någon partner.

Jag gick igenom en riktig depression & tappade livslusten ett tag.. Håll huvudet högt, gräster är ibland grönare på andra sidan. Inte alltiid, inte för alla. Fast för mig.

Så till alla er som misstänker otrohet - anlita någon eller ta hjälp av en vän att försöka följa efter & kolla. 

Hoppas du mår bättre snart. 

• caan
    Pappa41 skrev 2015-08-06 10:06:02 följande:

Ja känner igen mig

Min Sambo har/haft en affär vid sidan om i ca 2 år och jag har misstänkt det länge men hon är otroligt bra på att förneka

fick tillslut  bevis på detta faktum! eftersom jag misstänkt det länge, trodde inte det skulle göra så ont
    Dock så är smärtan olidlig.

jag är även medskyldig från start med att "även jag" inte tog action när vårt förhållande stagnerade och vi gled ifrån varandra, vilket jag ångrar djupt idag

Vi var nog båda trötta med livets ekorrhjul och hade svårt att ta tag i vårt förhållande.

När jag konfronterade henne så såg jag inte någon äkta ånger utan jag ser att hon har redan lämnat vårt förhållande känslomässigt sen lång tid tillbaka men GLÖMDE tala om det för mig!

Tror att hon inte lämnat mig av praktiska skäl två små barn mycket på jobbet och även en sjukdomsbild inblandad som måste klarna

sveket var inte bara ett utan fler
    1. Hon var otrogen

2. Hon skapade en relation med den hon var otrogen med sms dagligen samtal känslor bildades kanske till och med kär.

3. Att hon är sjukskriven har fått mig att dra extra tungt med dagis hämtning/lämning pussla ihop jobbet vilket har krävt enormt även av mig och att hon utnyttjat denna "lediga" tid att umgås med sin älskare ser jag som ytterligare ett stort svek.

4 Hon har lämnat vårt förhållande känslomässigt och gått vidare men låtit mig stanna kvar för att underlätta vardagen
    Inte en tanke på att även jag kanske måste få en chans att börja om

Som ni förstår så är det nog svårt att reparera detta
    När barn finns med i bilden så blir det komplicerat, jag håller ihop just nu för att livet ska fungera för våra barn

Har du aldrig funderat på att göra likadant själv? Hur tror du hon skulle reagera om du gjorde likadant som henne?
    Personer som beter sig som hon gjort har ofta väldigt svårt att tänka i omvända situationer.
  • Pappa41

Hon har gått vidare och skulle inte bry
    Hon glömde bara tala om det så jag oxå kunde gå vidare...

• elinasofiahan

Jag brukade tro att man kan förlåt. Gå vidare. Bli hel. Jag tror inte det längre. Den som en gång bestämt sig för att svika kärleken sviker den för alltid. Vi alla förtjänar respekt.

• molly50
    Pappa41 skrev 2016-12-20 19:53:55 följande:

Hon har gått vidare och skulle inte bry
    Hon glömde bara tala om det så jag oxå kunde gå vidare...

Jag tycker inte du ska skuldbelägga dig själv.
    Du visste också att ert förhållande var dåligt,men du valde ändå inte att vara otrogen.
    Hon tog den fega utvägen att vara otrogen istället för att tala om för dig att hon ville lämna.
    Det är svinigt gjort.
    Jag har själv blivit bedragen och vet hur ont det gör.
    Men det går att komma vidare även om det inte känns så i de mörkaste stunderna.
    Jag hoppas att du kan komma vidare med ditt liv och träffa en ny kvinna som behandlar dig så som du förtjänar och som älskar och respekterar dig som du är.

Kram och lycka till!
    Carpe Diem
  • Anonym (Simwi21)

Hej hör ni alla jag mår vara ung men jag var tvungen skriva till er. Ni alla som sitter i situationen- ni förtjänas att behandlas bättre. Hoppas verkligen att det blir bättre för er. 

Kram 

Simwi21

• Anonym (pappa till två)

Sveket mot mig var svårt nog att förlåta, men det hade nog varit möjligt, sveket mot våra barn, hur hon så enkelt kunde skita i deras liv, deras trygghet, hur hon kunde värdesätta sin egen tid med dem (båda mister halva tiden med barnen vid en skilsmässa) bara så hon kunde få sig några skjut med en kollega är något jag inte kunde och kommer aldrig förlåta.

• Anonym (Livsångest)

Vägen tillbaka.

Alla som läst och stöttat under dessa mörka år - tack! Tack för omtanke, värme, kärlek och goda råd. Även om jag numer sällan loggar in för att läsa har det varit fint att fått dela. Fått inblicken i att andra upplevt liknande - även om allas våra utgångslägen är olika.

Idag. Vem är jag nu kanske ni undrar? Är de fortfarande gifta?

Jag är bog närmare mig själv idag än jag någonsin varit. Men en annan. En del av den jag tidigare var har dött, vilket isig har varit en sorg av alla att processa. Jag kan fortfarande starkt sakna den glittriga, hon den flirtiga, livsbejakande kvinnan emellanåt. Men har även valt att välkomna den lite mer eftertänksamma och allvarliga jag blivit. Från en plattform till en annan. Före. Och efter.

Att ta sig själv och sitt innersta på absoluta allvar har varit en del i min process och den fortgår, men jag är nära att landa. Ja, jag lever fortfarande tillsammans med min man, ibland av bekvämlighet, ibland av kärlek till den vän han blivit, och ibland för barnens skull.

Många känslor har handlat om att jag "måste bestämma mig". I det känner sig nog många igen som stått inför en skilsmässa eller svår separation. Tillslut kom jag fram till att detta "moment 22" tog så enormt mycket energi att jag lät det bero. Och där är jag.

Jag lever mycket mer i nuet idag. Orkar inte oroa mig, orkar inte grubbla så mycket. För det är jag oändligt tacksam. MEN, det har inte kommit av sig själv! Eoner av tid med ångest, terapi, yoga och meditation ligger till grund för den allt mer trygga kvinna jag bekommit.

Det finns ingen annan än dig själv du garanterat ska leva med livet ut. Där är jag nu. Jag och han idag. Det är bra. Barnen mår bra, solen skiner, vinet är kallt och himlen är blå. Kanske att det räcker?

Jag vet inte, men just nu räcker det fint.

Vill du läsa mer från de år som gått? Här är länken till min blogg

denotrognes.wordpress.com

All värme // j.

• Anonym (Man40)
    MillieVanillie skrev 2016-05-16 23:30:33 följande:

FYRA FUCKING ÅR?? Rubriken , är det sant? Hur överlever man? Hur går man vidare? Inte läst hela tråden , ännu , men ska. Min fru var otrogen i ett är , DET tyckte jag var länge. Finns TS kvar i forumet?

Fyra år är en kort tid. Jag har över 8 års tid varit otrogen ett 20-tal gånger. Med många olika kvinnor. Det är lite sex och spänning. Helt betydelselöst.
  • molly50
    Anonym (Livsångest) skrev 2017-07-13 20:23:56 följande:

Vägen tillbaka.

Alla som läst och stöttat under dessa mörka år - tack! Tack för omtanke, värme, kärlek och goda råd. Även om jag numer sällan loggar in för att läsa har det varit fint att fått dela. Fått inblicken i att andra upplevt liknande - även om allas våra utgångslägen är olika.

Jag är bog närmare mig själv idag än jag någonsin varit. Men en annan. En del av den jag tidigare var har dött, vilket isig har varit en sorg av alla att processa. Jag kan fortfarande starkt sakna den glittriga, hon den flirtiga, livsbejakande kvinnan emellanåt. Men har även valt att välkomna den lite mer eftertänksamma och allvarliga jag blivit. Från en plattform till en annan. Före. Och efter.

Att ta sig själv och sitt innersta på absoluta allvar har varit en del i min process och den fortgår, men jag är nära att landa. Ja, jag lever fortfarande tillsammans med min man, ibland av bekvämlighet, ibland av kärlek till den vän han blivit, och ibland för barnens skull.

Många känslor har handlat om att jag "måste bestämma mig". I det känner sig nog många igen som stått inför en skilsmässa eller svår separation. Tillslut kom jag fram till att detta "moment 22" tog så enormt mycket energi att jag lät det bero. Och där är jag.

Jag lever mycket mer i nuet idag. Orkar inte oroa mig, orkar inte grubbla så mycket. För det är jag oändligt tacksam. MEN, det har inte kommit av sig själv! Eoner av tid med ångest, terapi, yoga och meditation ligger till grund för den allt mer trygga kvinna jag bekommit.

Det finns ingen annan än dig själv du garanterat ska leva med livet ut. Där är jag nu. Jag och han idag. Det är bra. Barnen mår bra, solen skiner, vinet är kallt och himlen är blå. Kanske att det räcker?

All värme // j.

Jag måste säga att jag tycker du verkar vara stark som klarar av att leva med någon som svikit dig så.
    Jag hade aldrig klarat det.
    All heder till dig!
    Jag hoppas det går bra för dig i framtiden. Oavsett vad du väljer att göra.

Kram till dig!
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Man40) skrev 2017-07-13 20:49:59 följande:
    Fyra år är en kort tid. Jag har över 8 års tid varit otrogen ett 20-tal gånger. Med många olika kvinnor. Det är lite sex och spänning. Helt betydelselöst.
    För dig är det kanske betydelselöst.
    Men det kommer en dag då du kommer att bli avslöjad. Var så säker.
    Och då kommer det inte längre att vara betydelselöst.
    I alla fall inte för din partner.
    Carpe Diem
  • molly50
    För dig är det kanske betydelselöst.
    Men det kommer en dag då du kommer att bli avslöjad. Var så säker.
    Och då kommer det inte längre att vara betydelselöst.
    I alla fall inte för din partner.
    Carpe Diem
  • limoncellos

Har du ingen moral i kroppen?
  • arianne03

Jag läste din blog TS, har din man läst den? Fick nästan tårar i ögonen för man förstår verkligen hur djupt han sårat dig.
    Sedan undrar jag - och du behöver ju såklart inte svara - nyår 2016/2017 verkar du bestämt dig för att lämna, men juli 2017 är du kvar. Vad hände som fick dig att ändra dig?

Om jag drämmer ett baseballträ i skallen på dig och tycker det är helt betydelselöst. Kommer du tycka det är lika betydelselöst? Eller kan man kanske tänka sig att ens handlingar betyder något helt annat för den som drabbas än vad det gör för dig? Klarar du öht att se saker ifrån någon annan människas synvinkel?
  • Albinsmor

Läst din blogg. Du skriver vackert o gripande om något väldigt svårt. Jag är fascinerad, lite beundrande o kanske lite chockad över att du stannat. Det som slår mig är alla dina vändningar, mellan att vara hundra procent säker på att gå o sedan stanna. Som någon skriver här ovan; i december var beslutet fattat men i juli är du fortfarande kvar. Vad fick dig att ändra dig? Önskar dig glädje o trygghet i livet.

Anonym (Livsångest) skrev 2017-07-13 20:23:56 följande:

Vägen tillbaka.

All värme // j.

Alltså inget illa menat men av det du skriver tycker jag det låter som att du helt enkelt gav upp och nöjde dig. Det var för jobbigt att bryta upp alltså lät du hellre det vara, försvann in i dig själv och anpassade dig till ett dött förhållande.

Hur gamla är barnen?
    Har du funderat över vad ert förhållande sätter för norm för dem? Att de kanske lär sig att det är normalt att leva i ett kärlekslöst förhållande som "vänner"?.
    Om de är tillräckligt gamla för att förstå, att de lär sig att det är så man ska lösa kriser, låta det vara och anpassa sig?

Förstår att det kan vara provocerande frågor, men det kan vara bra att ta upp det. Barn ser mer och lär sig mer av sin omgivning än vad man tror
Svar på tråden Min man svek mig i FYRA (!) år!