A L V skrev 2013-06-23 21:25:12 följande:
Han har som sagt alltid sovit med oss = legat på min sida sängen. Delammades med kvällslurken innan sovdags. Sover rätt bra, men som sagt, problemet är hans kvällspigghet och oviljan att somna och sova själv.. Nu har vi semester, men på förskolan får han sova endast 45 minuter. Funderar starkt nu på att det är hög tid att ta bort dagsömnen helt. Ser ju att han är trött redan vid 19.30, men steget till att somna är långt. Igår läste jag då saga, och sen satt jag bredvid honom utan prat tills han äntligen somnade efter dryga timmen (med en del motstånd). Tyvärr blev den lyckan inte långvarig då han ju snabbt upptäckte att mamma inte låg där. Då blir det gap och grin i ett par timmar, tills man själv stupar. Och då duger inte ens att jag lägger mig bredvid honom i hans säng. Utan vår säng ska det vara, nära mammas bröst typ. Känns som om den vanan sitter i starkt för honom..! Eller hur ska man tolka detta? Hans två systrar bröt vi vanan på relativt snabbt ( de samsov också i början), genom att sitta bredvid deras sängar och flytta ut längre och längre ur rummet, så att säga. Men den här killen alltså!

Det låter som att du funderar på något likt stolmetoden och det tycker jag verkar vara en bra ide. Det viktigaste tror jag dock är att ni bestämmer er för
en sak där ni är lyhörda för hans känslor samtidigt som ni bryter denna vana och
är konsekventa. Prata ihop er innan. Velar man fram och tillbaka när man önskar bryta en vana är det lätt att barnet blir förvirrat. Sedan bör ni givetvis se till hans reaktion men det kan kännas skönt och säkert att ha en plan och dessa känslor överförs till barnet. Kommunicera också dagtid med barnet. Förbered honom. Berätta hur ni skulle vilja se det, se hur han reagerar. Kanske kan ni börja med att ställa den egna sängen jämte er säng och "pimpa" den med nya lakan som
han väljer och en rolig nattlampa så att han känner att han är en del av det. Annars börjar ni direkt i ert rum och han är välkommen nattetid.
Jag skulle först och främst råda er till att ta bort dagsömnen helt. Troligtvis ser ni en förändring vad gäller de sena kvällarna bara genom det.