• A L V

Hur få vår 2,5-åring att somna OCH sova vidare i egen säng??

Vår son blir 3 år om några månader och har sedan födslen sovit med oss (läs: mig). Det har funkat bra, framför allt under amningsperioden (ca. 2 år).

Men nu när han sover hela nätter och börjar bli "stor", skulle det vara skönt att kunna lägga honom på kvällen vid 19.30-20 i eget rum och då slippa sova som "en sill".

Nu somnar han inte förrän jag går och lägger mig. Kl 22.30 typ. :/

Hur ska vi bäst sköta detta? Hur vänja honom vid sin egen säng? Hur skulle ni gått tillväga?

• Svar på tråden Hur få vår 2,5-åring att somna OCH sova vidare i egen säng??
  • En blå giraff

Ta bort eller minska dagsömnen för att få snabbare nattning. Sen kanske ni kan mjukstarta genom att ligga bredvid fast i barnets säng, sitt på en stol bredvid om sängen är trång. Om barnet somnar där så kanske han ligger kvar hela natten också.

• A L V

Han har som sagt alltid sovit med oss = legat på min sida sängen. Delammades med kvällslurken innan sovdags. Sover rätt bra, men som sagt, problemet är hans kvällspigghet och oviljan att somna och sova själv.. Nu har vi semester, men på förskolan får han sova endast 45 minuter. Funderar starkt nu på att det är hög tid att ta bort dagsömnen helt. Ser ju att han är trött redan vid 19.30, men steget till att somna är långt. Igår läste jag då saga, och sen satt jag bredvid honom utan prat tills han äntligen somnade efter dryga timmen (med en del motstånd). Tyvärr blev den lyckan inte långvarig då han ju snabbt upptäckte att mamma inte låg där. Då blir det gap och grin i ett par timmar, tills man själv stupar. Och då duger inte ens att jag lägger mig bredvid honom i hans säng. Utan vår säng ska det vara, nära mammas bröst typ. Känns som om den vanan sitter i starkt för honom..! Eller hur ska man tolka detta? Hans två systrar bröt vi vanan på relativt snabbt ( de samsov också i början), genom att sitta bredvid deras sängar och flytta ut längre och längre ur rummet, så att säga. Men den här killen alltså!

• A L V

Är väldigt tacksam för era tips! Nu ligger / sitter maken med sonen i hans rum. Är tyst just nu, så jag håller tummarna!

• A L V
    LuckyLips skrev 2013-06-23 21:29:31 följande:
    Hur går det när pappan lägger honom då? Samma resultat?

Vi får nog göra så att pappan tar nattningarna, så håller jag och mina boobies oss borta! Kan ju verkligen vara så att jag är en del av vanan som måste brytas..
  • LuckyLips

Ja, tänker att det kanske är det som kan vara problemet. Hoppas att ni får killen att sova

• MalinEddie
    A L V skrev 2013-06-23 21:25:12 följande:
    Han har som sagt alltid sovit med oss = legat på min sida sängen. Delammades med kvällslurken innan sovdags. Sover rätt bra, men som sagt, problemet är hans kvällspigghet och oviljan att somna och sova själv.. Nu har vi semester, men på förskolan får han sova endast 45 minuter. Funderar starkt nu på att det är hög tid att ta bort dagsömnen helt. Ser ju att han är trött redan vid 19.30, men steget till att somna är långt. Igår läste jag då saga, och sen satt jag bredvid honom utan prat tills han äntligen somnade efter dryga timmen (med en del motstånd). Tyvärr blev den lyckan inte långvarig då han ju snabbt upptäckte att mamma inte låg där. Då blir det gap och grin i ett par timmar, tills man själv stupar. Och då duger inte ens att jag lägger mig bredvid honom i hans säng. Utan vår säng ska det vara, nära mammas bröst typ. Känns som om den vanan sitter i starkt för honom..! Eller hur ska man tolka detta? Hans två systrar bröt vi vanan på relativt snabbt ( de samsov också i början), genom att sitta bredvid deras sängar och flytta ut längre och längre ur rummet, så att säga. Men den här killen alltså!
    Det låter som att du funderar på något likt stolmetoden och det tycker jag verkar vara en bra ide. Det viktigaste tror jag dock är att ni bestämmer er för en sak där ni är lyhörda för hans känslor samtidigt som ni bryter denna vana och är konsekventa. Prata ihop er innan. Velar man fram och tillbaka när man önskar bryta en vana är det lätt att barnet blir förvirrat. Sedan bör ni givetvis se till hans reaktion men det kan kännas skönt och säkert att ha en plan och dessa känslor överförs till barnet. Kommunicera också dagtid med barnet. Förbered honom. Berätta hur ni skulle vilja se det, se hur han reagerar. Kanske kan ni börja med att ställa den egna sängen jämte er säng och "pimpa" den med nya lakan som han väljer och en rolig nattlampa så att han känner att han är en del av det. Annars börjar ni direkt i ert rum och han är välkommen nattetid.
    Jag skulle först och främst råda er till att ta bort dagsömnen helt. Troligtvis ser ni en förändring vad gäller de sena kvällarna bara genom det.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    MalinEddie skrev 2013-06-23 21:43:08 följande:
    Det låter som att du funderar på något likt stolmetoden och det tycker jag verkar vara en bra ide. Det viktigaste tror jag dock är att ni bestämmer er för en sak där ni är lyhörda för hans känslor samtidigt som ni bryter denna vana och är konsekventa. Prata ihop er innan. Velar man fram och tillbaka när man önskar bryta en vana är det lätt att barnet blir förvirrat. Sedan bör ni givetvis se till hans reaktion men det kan kännas skönt och säkert att ha en plan och dessa känslor överförs till barnet. Kommunicera också dagtid med barnet. Förbered honom. Berätta hur ni skulle vilja se det, se hur han reagerar. Kanske kan ni börja med att ställa den egna sängen jämte er säng och "pimpa" den med nya lakan som han väljer och en rolig nattlampa så att han känner att han är en del av det. Annars börjar ni direkt i eget rum och han är välkommen nattetid.
    Jag skulle först och främst råda er till att ta bort dagsömnen helt. Troligtvis ser ni en förändring vad gäller de sena kvällarna bara genom det.
    Rättar mig själv.
    Avskyr CIO-metoder.
  • A L V

Jaha ni, nu ska jag väcka sonen som har sovit hela natten utan ett knyst i sin säng!

• MalinEddie
    A L V skrev 2013-06-24 08:06:08 följande:
    Jaha ni, nu ska jag väcka sonen som har sovit hela natten utan ett knyst i sin säng!
    Härligt!
    Avskyr CIO-metoder.
  • minignagarn

Samma här, sonen som blir 3 i sep lägger vi i hand säng, löser bok och ligger bredvid tills hand somnar, i bland går vi ut innan och han somnar själv. Sen i 9 fall av 10 vaknar han vid 00-01 och kommer då in till oss...
    Man skulle säkert få honom att somna om i egen säng och vi följer med honom tillbaka in och sitter där tills han somnar om men oooorka? Jag och maken vill sova!!! Om nu grabben kommer in till oss och somnar om bums och vi alla får sova så spelar roll? Bär han är 15 kommer han inte vilja sova hos er/oss längre
    Gör som ni känner är bäst för er familj!

• A L V

Minignagarn: Fattar!

Sonen har inte sovit nåt idag och somnade kl 19 på 5 minuter av lite Pippi-saga.
    Håller tummarna stenhårt på samma natt nu som igår.

Svar på tråden Hur få vår 2,5-åring att somna OCH sova vidare i egen säng??