• Fiiaa

Några månader med pergotime, följas någon?

Hej, jag har precis fått mens igen efter en 4e kur med pergotime och 2a gången med ovitrelle ägglossnings spruta! Jag undrar om de finns någon som vill följas åt till pluss och dela erfarenheter, prata av sig, biverkningar osv. Lite kort om mig, är 26 år har fått lindrig pco fast med utebliven äl men får egen mens fast väldigt oregelbunden. Och när jag tog första kuren pergotime fick jag 4a äggblåsor så fick sex förbud. Andra kuren halv tablett och 2 ägg och på blodprovet där visade de att jag inte haft ägglossning. Så 3e kuren tog jag en äl spruta som får ägen att lossna samma nu med 4e kuren! Nästa vecka börjar jag med 5e kuren.. Hoppas någon vill hänga med här!!

• Svar på tråden Några månader med pergotime, följas någon?
  • Fiiaa

Anna060813- nej det finns inget att göra, hon nämnde provrör men då måste man ha bott ihop i två år! Och vi har inte de, vart ihop länge men jag ville inte flytta ihop innan vi va säkra! Så här blir väl inget mer barn för mig:(

• Elisabet7101

Jag ska ta en dubbelkur pergotime imorgon.Doktorn tyckte det räcker med enkel men jag kör på dubbel.Ska snart åka till grekland också,förhoppningsvis 12juli och hoppas vädret och all färsk mat,frukt och grönsaker ska hjälpa,och massor med bläckfisk och fisk.

• trina

Man ska inte gå emot deras ordination. Risken finns ju att man blir överstimulerad och det är ju inte kul. Så har man ju ett försök åt skogen för att man tyckte sig veta bättre än åren med utbildning och erfarenhet av detta.

Själv väntar jag bara på onsdag för att få bekräftat att trippelkuren inte fungerat så jag kan få min remiss och slappna av över sommaren. Sluta tänka att jag är ett misslyckande eftersom jag verkar vara så svårstimulerad och inte svarar på pergotime. Med sprutor så blir det ju helt annan grej än att svälja ett par tabletter.

• Elisabet7101
    trina skrev 2013-06-29 19:11:57 följande:
    Man ska inte gå emot deras ordination. Risken finns ju att man blir överstimulerad och det är ju inte kul. Så har man ju ett försök åt skogen för att man tyckte sig veta bättre än åren med utbildning och erfarenhet av detta.

Själv väntar jag bara på onsdag för att få bekräftat att trippelkuren inte fungerat så jag kan få min remiss och slappna av över sommaren. Sluta tänka att jag är ett misslyckande eftersom jag verkar vara så svårstimulerad och inte svarar på pergotime. Med sprutor så blir det ju helt annan grej än att svälja ett par tabletter.

Vad händer när man blir överstimulerad?Kan man inte försöka då eftersom du säger att det går åt skogen då?
  • trina

Blir man överstimulerad så får man inte ha sex eftersom risken för flerbörd ökar. Hur kul vore det om man blev gravid med femlingar liksom?

Visst, läkaren ber en avstå sex och ni kan ju alltid ha det ändå, men komplikationerna är ju större vid flerbörd.

• barnkäär

Hej tjejer.

Jag är en tjej på 27år som har försökt få barn nu i 1år med min sambo. Jag har Pco och får under ca 1år "egen mens" 3-4ggr. Ägglossningen verkar ligga och sova eftersom inget händer. 
    Jag har precis tagit min andra kur med pergotime (dubbekur) Och ska se i veckan om den tar?
    Min läkare har sagt att alla symtom osv jag har gör att vi ska försöka komma någonstans ganska snart med allt. Så ska få börja med sprutor nästa gång. (vi ska göra undersökningar på mig och min sambo också.)
    Läste att några av er har tagit det. Men hur går det till? Hur många har lyckats el är på plus nu? Med vilken hjälp? :)

• Elisabet7101
    trina skrev 2013-06-29 19:25:10 följande:
    Blir man överstimulerad så får man inte ha sex eftersom risken för flerbörd ökar. Hur kul vore det om man blev gravid med femlingar liksom?

Visst, läkaren ber en avstå sex och ni kan ju alltid ha det ändå, men komplikationerna är ju större vid flerbörd.
    Men jag kan ju bli överstimulerad av enkeldosen också och få fler barn?Doktorn har bara kollat mig en gång och jag trodde han skulle kolla mig varje gång men han tycker inte det behövs.Hade 1stor och liten blåsa då han tittade.Om jag tar en och en halv då istället för 2?
  • princess77

Talar av erfarenhet efter många år i Ivf svängen!
    Ta absolut inte chansen och riskera bli överstimulerad!!
    För det första gör det fruktansvärt ont och för det andra kan du bli så sjuk och få såna ödem i kroppen att du blir inlagd på sjukhus.
    Händer detta måste du dessutom vänta flera månader på att få försöka igen....

• Fiiaa

Håll dig till kuren som läkaren sagt, första gången åt jag enkel kur blev överstimulerad fick 4 st rätt stora ägg, hade så ont så kunde knappt sitta upp,gå kissa gick knappt, bara ligga.

Själv här vet jag inte vad jag aka göra, ska ju spola äggledare på onsdag iaf. Sen får vi nog tabletter om jag vill försöka men hans spermier va ju slöa å trötta, så va säger ni? Tips?

• erajka

Är aldrig bra att ta för mkt läkemedel om det inte behövs. Hade du en stor blåsa räcker de ju, det är ju normalt!

• Elisabet7101

Då har man börjat med pergotimekur igen,det blev enkelkur för våga ej ta dubbel ifall jag blir överstimulerad.Jag får ju ägglossning av enkelkur så då behövs ej dubbel.Använder fertilitetsmonitor så jag vet exakt när jag har fertila dagar och ägglossning.Jag kan starkt rekommendera att man använder sig av monitor.

• princess77

Själv hade jag ÄL för en vecka sen så nu väntar dom jobbiga 7 dagarna innan mensen... Har inte så stora förhoppningar denna gången dock pga att läkaren bara då 3 små ägg som var 10,10 och 13 mm på dag 12 ;(...Men men mirakel händer,mitt sitter i soffan nu och äter frukost :))!
    Kämpa på tjejer!

• erajka

Visa glad gubbe på äl-testet idag (dag 18) får vi se hur de går

• Linnea77

Hejsan! Jag o min make försöker få till en bebis. Jag har två lite större barn sedan tidigare. Har ätit pergotime 2 enkelkurer men fick ingen ÄL. Nu är jag på dag 11 med min första dubbelkur o imorgon skall jag höra vul. Är lite nervös för att se ifall äggen har växt på bättre denna gång! Vi skall även diskutera imorgon ifall vi skall testa sprutor!

Fick ni någon biverkning av sprutan? Alltså av er som provat dessa. Fick du till en bra ÄL med hjälp av dessa sprutor även om det inte blev ett plus?

Svar på tråden Några månader med pergotime, följas någon?