Är min SGI skyddad trots att jag inte kom upp i heltid en månad?
Hej!Jag har en fråga gällande SGI vid föräldrarledighet. Jag är gravid och har beräknad BF 4 februari 2014. Jag har två arbetsgivare, på det ena stället jobbar jag som personlig assistent och har anställningsformen visstid - så länge uppdraget varar. Jag har varit anställd på detta ställe sedan juni 2012 och arbetar där ca 72% plus jour, men eftersom vi har ett 12 veckors schema så blir det mer timmar vissa månader och mindre andra. Min andra arbetsgivare är kommunen där jag är timanställd inom äldreomsorgen. Här har jag varit anställd sedan 2011 och jobbar de timmar jag inte får från mitt ordinarie jobb. De senaste 12 månaderna har jag alltid jobbat mer än 160 timmar i månaden, jag har snarare snittat på 200 timmar i månaden utan jouren inräknad.
Dock blev mina timmar i februari i år mindre än heltid, jag jobbade då bara 122 timmar plus jour eftersom schemat på mitt ordinarie jobb inföll så att jag hade lång ledighet både i början av månaden och i slutet (vi jobbar dygn). Nu undrar jag om dessa timmar som saknas för att det ska innebära heltid ställer till det för mig? Räknas det som att jag inte har haft någon sysselsättning resterande timmar? jag vet att ni snittar på vad man tjänat de senaste 6 eller 12 månaderna och jag vill ju självklart inte att februari månaden ska nolla min SGI pga att schemat blev ojämt. Jag har dessutom tagit tjänstledigt för studier från och med augusti till och med december och kommer därför inte jobba upp någon annan SGI nu under hösten.
Blev orolig när jag läste en artikel hos kommunal angående detta men kom sedan på att det kanske gäller om man inte har en återkommande månadsinkomst?
Det blev en lång fråga men jag hoppas att du förstår vad jag menar och undrar.