• MoaElis

Barn till homoxesuella

Jag håller på med ett skolarbete och skulle behöva hjälp med att hitta fördelar/nackdelar barn har som har homosexuella föräldrar? En del har jag kommit på, men inte tillräckligt. Främst hur lärandet/utvecklingen påverkas. Tack i förväg!

• Svar på tråden Barn till homoxesuella
  • maggank

Hur skulle lärandet eller utvecklingen hos barnen påverkas enbart för att dess föräldrar är homosexuella? :/ Jättekonstigt.

• MoaElis

nej, jag vet... förstår det inte riktigt heller. Jag skrev dock vad barn lär sig av det, kanske det läraren menar.

• miljarden

Bisarr frågeställning. Vad är poängen med uppgiften? Att argumentera för huruvida homosexuella är lämpliga som föräldrar eller inte?

• MoaElis
    miljarden skrev 2013-07-01 07:26:12 följande:
    Bisarr frågeställning. Vad är poängen med uppgiften? Att argumentera för huruvida homosexuella är lämpliga som föräldrar eller inte?
    Jag har ingen aning. Man kunde även välja mellan ensamstående och skilsmässobarn. 
  • happy in hell

Jag och min fru har två barn. För några år sedan läste jag en dansk undersökning (eller om jag såg om den på tv, minns tyvärr inte) som kommit fram till att barn till två mammor utvecklades precis lika som barn till en mamma och en pappa. De hade en del fördelar som jag inte heller minns. Enda nackdelen var att barnen ibland blev lite försiktigare fysiskt, inte kastade sig fram i tillvaron så att säga, utan tog det lite vackert tex när det skulle hoppas från höjder, plaskas i vatten etc. Detta, menade forskarna, berodde på att de flesta kvinnor är lite försiktigare än många män. Det lönar sig ju bra i tex trafiken och i övrig olycksstatistik, så egentligen är det väl också en fördel.

• S mamman

Va? Vad är det för uppgift??? I skolan? Vilken nivå?

Ska ni jämföra barn? Skilsmässobarn, barn till ensamstående, homosexuella? Vad mer? Invandrade? Adopterade? Inseminerade?

För att komma fram till vad? Att vissa barn är bättre än andra?

• MoaElis

Det är en gymnasiekurs. "Barns lärande & växande"  Som sagt, jag förstår inte riktigt uppgiften. Jag tror dock bara det är för att resonera krig hur uppväxt kan påverka barn på olika sätt. 

(Obs. Jag har gått klart kuren nu)

• S mamman

Varför inte bara få skriva om hur uppväxt påverkar? En enklare modell kan vara syskon.Hur påverkar det med få, många eller inga syskon "tror ni". Hur påverkas vi av att vara vilken i oordningen.

Den där uppgiften tycker jag är på gränsen. Jag hade ifrågasatt den, högre upp än läraren också.

Svar på tråden Barn till homoxesuella