• Livermorium

Deprimerad och äta paroxetin, hur påverkas sexlusten/sambolivet?

Jag har sedan flera år tillbaka i långa perioder varit deprimerad. Det enda som har hjälpt mig är Venlafaxin. Men då denna medicin gav mig ett flertal biverkningar såsom extrem trötthet samt viktuppgång valde jag att sluta för ett år sedan, vilket har lett till att depressionen har smugit sig på till att bli ett faktum.

Jag är nu tillbaka på ruta ett. Deprimerad och allt som hör till, därmed har jag noll sexlust. Min partner klagar ofta på att vi inte har sex och att jag inte ens försöker. Jag känner att jag inte får stöd av honom i min depression eftersom att han inte alls förstår vad det innebär att vara deprimerad. Han stressar mig otroligt mycket när han "klagar" på vårat sexliv och detta får mig att känna mig otillräcklig. Jag har idag träffat en läkare och skall börja med en ny medicin, paroxetin (SSRI). Just nu känner jag mig mycket kluven inför detta. Ja, jag vill bli fri från alla destruktiva tankar, alla oro och ångest samt all initiativlöshet som depression för med sig. Men jag vill också få min sexlust tillbaka eftersom att jag annars riskerar mitt förhållande. Jag vet att det är individuellt hur man reagerar på olika mediciner, men framtiden ser enligt mig inte så ljus ut när det gäller ett lyckat sexlivt med samtida konsumtion av paroxetin eftersom att de flesta SSRI verkar bidra till minskas lust.

Är det någon som har erfarenheter av ovanstående att dela med sig av? Någon som har tips på vad jag bör göra? Ska jag börja äta paroxetin, eller ska jag vara kritisk och be min läkare om ett annat antidepressivt läkemedel? Och isåfall vad?

• Svar på tråden Deprimerad och äta paroxetin, hur påverkas sexlusten/sambolivet?
  • Anonym (Med erfarenhet)

Hej!

Jag åt Paroxetin i ca 5 år och vill bara säga en sak; be din läkare om en annan medicin!
    Jag tyckte att paroxetin var väldigt lätt att börja med, fick nästan inga jobbiga invänjningssymtom de första veckorna, men:
    1. Paroxetin är VÄLDIGT svårt att sluta med! Trots att jag inte längre var deprimerad så tog det ca 2 år med minimala nedtrappningar för att bli fri från den medicinen. Mådde väldigt dåligt bitvis på ett sätt som kändes som ren abstinens. Jag var tvungen att trappa ned ca en tiondels dos i taget och sedan vänta ett par månader innan nästa nedtrappning. Nu när jag fått medicinen ur mitt system mår jag bättre igen. Om du googlar kring ämnet kommer du att se att paroxetin är känd för att vara svår att sluta med. Det är inte säkert att alla får dessa problem, men varför inte välja en annan medicin, när det finns så många, mycket modernare SSRI man kan prova. Kanske skriver läkare ut paroxetin för att den är så lätt att börja med jämfört med andra mediciner, inte vet jag.

2. Angående sexlusten, så tappade jag sexlusten nästan helt av medicinen. I samband med nedtrappningarna jag gjorde så kände jag hur den kom tillbaka stegvis.

3. Gick också upp ganska mycket i vikt av paroxetin.

Jag tror att det finns betydligt bättre SSRI att börja med än just paroxetin. En vän till mig tex bytte från paroxetin till något som hette Escitalopram (tror jag) och tyckte att biverkningarna med vikten och sexlusten minskade ganska mycket. Paroxetin är en gansk gammal SSRI och jag skulle aldrig börja med den om jag fick välja.

Hoppas allt löser sig för dig!

• Anonym (stackre)

Trevligt att du får stöd av din partner i detta. Gör dig av med mannen så ska du se att du mår bättre!

• kramin

Alla SSRI har hög risk att påverka lust och förmåga till orgasm, däremot kan det variera från sort till sort för en viss person, så om en sort ger mycket påverkan kan det vara värt att byta sort. Inga studier tyder dock på att nån viss sort skulle vara bäst för alla.
    Min personliga erfarenhet av två olika sorter är att den ena nästan helt tog bort förmågan att få orgasm, däremot påverkades min vilja att ha sex inte lika starkt. Den andra gjorde inte så stor skillnad på min lust eller orgasmförmåga vad jag minns. Däremot gjorde ju depressionen mig mycket mindre sexuellt intresserad, så när jag hittade medicin som funkade på mig (det var en annan sort än SSRI) fick jag mycket mer lust.

Svar på tråden Deprimerad och äta paroxetin, hur påverkas sexlusten/sambolivet?