• Anonym (Anna)

Deltidsarbete och föräldraledighet

Jag kommer att börja jobba 50% snart och då ta ut halva fp-dagar så att ingenting händer mef sgin. Men jag jobbar 7-11 och skulle inte hinna hämta förrän 12, vilket ju är mitt i vilan på dagis. Det jag undrar är om det är okej att jag tar ut fp ändå, fast mitt barn är kvar på dagis tre av dessa fyra timmar. Om inte, hur ska man göra? Jag vill ju ogärna väcka mitt barn efter bara 30 min sömn.

• Svar på tråden Deltidsarbete och föräldraledighet
  • Försäkringskassan

Hej,

För att föräldern ska uppfylla kravet på att vårda barnet ska det finns en rumslig kontakt mellan föräldern och barnet under större delen av den tid som föräldrapenningen avser. Det hindrar inte att föräldern kan uträtta ärenden eller uppgifter som normalt ingår i hushållet och som bara minskar umgängestiden med barnet i en begränsad omfattning.

Skriv i din ansökan hur det är för just dig, handläggande kontor kommer då bedöma din rätt till ersättning.

Hälsningar
    Jane, handläggare 

• Anonym (Anna)

Tack för svaret! En fråga till. Om jag jobbar 50% och tar ut fp 50%, och om jag då blir sjuk. Jag får ju sjuklön från jobbet förstås, men bara för halva dagen. Kan jag ändå ta ut fp halva dagen, eller hur gör jag för att sgin inte ska sänkas?

• Försäkringskassan

Hej, 

Om du är sjuk och har föräldrapenning måste du sjukanmäla dig även till Försäkringskassan, vi betalar ut sjukpenning för den del av dag du skulle haft föräldrapenning om du inte kan ta hand om barnet. 
    Du får hem en ansökan om sjukpenning.

Hälsningar
    Petra, handläggare 

Svar på tråden Deltidsarbete och föräldraledighet