• mjaoooo

lchf . man får ju inte äta nånting!!

Andra dagen med lchf, skulle grilla kött, får ju inte använda köpt marinad så jag gjorde en egen, smält smör och grillkrydda+aromat. Men nu läste jag att grillkrydda får man inte heller äta!! Vafan... vet inte hur de är med aromat, men de lär man väl inte heller få äta. Åhhh allt innehåller skit eller socker. Men jag tänker ändå äta dessa köttbitar. Förstör jag allt nu eller?? 

• Svar på tråden lchf . man får ju inte äta nånting!!
  • EnGladPingvin

Beror lite på varför du äter enligt lchf, om det bara är som en diet eller för att du tror på att det är bra för din kropp och hälsa. Lchf som en livsstil handlar inte bara om att minimera kolhydraterna utan även äta så rent från tillsatser som möjligt och färdiga grillkryddor innehåller många gånger både socker och glutamat och annat skräp. Men om du bara är ute efter att gå ner i vikt tror jag inte lite grillkrydda påverkar det nämnvärt. Det är ju vanligtvis en så pass liten mängd man använder.

Här är tips på en egen grillkrydda utan glutamat och socker. http://levamedlchf.se/grillkrydda/ 

• Cecilia 851
    mjaoooo skrev 2013-06-25 15:06:39 följande:
    Joo men orkar inte göra egna kryddblandningar :/ 

Är de någon försten som vet vad man får äta för såser? eller måste man göra egna? Vore skönt om man bara kunde köpa en färdigsås istället..  
    Färdigsåser innehåller (oftast i alla fall) stora mängder socker! Det är bättre för kroppen (och själen!) att göra egna. Klart du kan köpa färdigsåser men då förlorar du ju lite poängen med LCHF.  Det är lätt att göra såser och kryddblandningar. Tex, gillar du vissa kryddor på kycklingen som du använder varje gång? Ja men blanda ihop dem stort i en burk, så är det bara att sprinkla över sedan. Tar max 2 minuter!

Samma med sås, det behöver inte vara svårt!
    creme fraiche med lite vitlök?
    eller tzatziki?! dödssimpelt!  1 dl Grekisk yogurt + 1.5 dl riven gurka (vattnet utklämt) + 1 klyfta vitlök + olivolja, lite salt.
    Gör du biffar kan du göra sås av stekskyn och lite grädde och peppar.
    Egen grönsaksdipp görs lätt med creme fraiche, lite majonäs, dill och lökpulver.  Finns även en vegansk krydda som heter Nutritional yeast, det är jästflingor som smakar ost, jättegod i såser.

• werner
    mjaoooo skrev 2013-06-25 15:06:39 följande:
    Joo men orkar inte göra egna kryddblandningar :/ 

Är de någon försten som vet vad man får äta för såser? eller måste man göra egna? Vore skönt om man bara kunde köpa en färdigsås istället..  
    Lohmanders såser brukar vi köpa... Bearnaise. Mmmm.
  • straw2008

Personligen tycker jag inte hemmagjort är lika gott som köpt, undantag tzatsiki, MKT godare om man gör själv.

I kinamockaskogen.....
  • Jimman

Jag började med lchf måndag förra veckan , håller mig på runt 20 kolhydrater per dygn , har gått ner 3,7 kg på 1 1/2 v , funkar kanon !

• Jimman

Kan tipsa dig om lchf appen till telefon , massa recept o tips , kostar dock 7 kr men värd det

• mjaoooo

Ok :)
    Jag måste fråga en till sak.. Jag vill äta strikt lchf, förstår inte skillnaden på vanlig lchf och strikt :S
    igår åt jag:
    frukost: bacon stekt i smör, kaffe med grädde
    middag: champijon och köttfärspaj
    kvällsmat: advokado och en burk mackrill

idag åt jag
    frukoskt: rester sen gårdagens middag med kaffe med grädde i
    middag: grillat kött,kyckling,champojoner,advokado och grillad shushini (gurka)
    hade smör i maten oxå.. 80%

strikt eller ej?  

• Jimman

Strikt är om man håller sig på Max 20 kolhydrater per dygn ! Man måste räkna o väga om man ska veta exakt

• mjaoooo
    Jimman skrev 2013-06-25 17:08:18 följande:
    Strikt är om man håller sig på Max 20 kolhydrater per dygn ! Man måste räkna o väga om man ska veta exakt
    ååh jag som inte kan räkna :/ verkar vara skitsvårt
    Måste man äta strikt för att gå ner i vikt? :/ 
  • Jimman

Nä det behöver man inte men jag kör strikt första veckorna för att ställa om kroppen !

• EnGladPingvin

Jag håller mig till några relativt enkla regler:
    - Inget bröd, pasta, ris, potatis el. dyl.
    - Inga underjordengrönsaker
    - Inga produkter med mer än 5 g kolhydrater per 100 g (se innehållsförteckning)
    - Inget socker
    - Inga spannmålsprodukter
    - Så rena produkter som möjligt utan onödiga tillsatser
    - Närproducerat och ekologiskt om möjligt      

Sen steker jag i smör och använder fullfeta produkter i maten, men överdriver inte med grädde och bacon i onödan. Tanken är inte att trycka i sig fett bara för att. Det mesta fettet jag får i mig är ifrån avokado, fet fisk, nötter och det som finns naturligt i visst kött. Sen går det åt en hel del broccoli, blomkål och keso hos oss. 

När du väl kommer in i det kommer du se att det inte är så svårt.  

Svar på tråden lchf . man får ju inte äta nånting!!