• Anonym (ts)

Hur länge ska de de få hålla på?

Min sambo har ett barn sedan innan som var 5 år när vårt gemensamma barn föddes. 5 åringen har inte accepterat de nya barnet, tittar knappt åt bebisen. Hur länge kommer detta pågå? Pappan i detta fallet ser inte problemet medan jag tyckr vi måste involvera pappan i båda barnen samtidigt. nu leker han enbart med 5 åringen när den är hos oss varannan vecka för han tycker synd om 5 åringen för han behöver massa uppmärksamhet så han inte blir ledsen. när ska vi bli en familj? Hur länge är de ok att få all ppmärksamhet eftrr förändringen sen vi blev en till? Har någon annan haft liknande problem och hur lång tid tog de? Bebisen är 5 månader.

• Svar på tråden Hur länge ska de de få hålla på?
  • Anonym (ja hjälp)
    Fanny b skrev 2013-06-26 01:55:31 följande:
    Det jag skulle fråga ts sambo är hur han tänker lösa denna situation på sikt. För om han fortsätter behandla sitt yngsta barn på detta sätt så kommer barnet märka detta. En lösning är att ts sambo fortfarande ägnar mycket tid åt sitt äldsta barn men på andras ställen än i hemmet. T ex ha som vana att varje lördag barnet är där åka till badhuset/göra en utflykt etc. När sedan sambon kommit hem ägnar mera tid åt det yngsta barnet. Om det äldsta då börjar protestera kan ha säga: Du fick egentid med mig i dag, nu är det ditt syskons tur att få det. Sambon kan också göra så att han föreslår att han och 5-åringen ska se på film, och då passar han på att ta bebisen. På det sättet umgås han med båda barnen samtidigt.
  • h8him
    Anonym (ja hjälp) skrev 2013-06-26 01:06:04 följande:
    Men finns det en lag att man måste avguda och älska sina bonusbarn då? Undrar hur bebisen känner sig om pappan skall utesluta honom ur familjen så fort den äldre kommer dit? Fy farao för föräldrar som ranggordnar barnen på det sättet! TS har rätt! Barnen skall involveras med varandra och visas att de är lika värda!
    Nej, men man respekterar väl dem och behandlar dem som man önskar att ens egna barn skulle bli behandlade, om de skulle leva med en styvförälder varannan vecka? Eller?

Bebisen känner nog inte så stor skillnad just nu, men självklart ska pappa bry sig om båda barnen.

Och ja, alla barn i en familj ska behandlas lika samtidigt som man naturligtvis måste ta hänsyn till att äldre barn har andra behov än spädbarn.
    Fanny b skrev 2013-06-26 01:55:31 följande:
    Det jag skulle fråga ts sambo är hur han tänker lösa denna situation på sikt. För om han fortsätter behandla sitt yngsta barn på detta sätt så kommer barnet märka detta. En lösning är att ts sambo fortfarande ägnar mycket tid åt sitt äldsta barn men på andras ställen än i hemmet. T ex ha som vana att varje lördag barnet är där åka till badhuset/göra en utflykt etc. När sedan sambon kommit hem ägnar mera tid åt det yngsta barnet. Om det äldsta då börjar protestera kan ha säga: Du fick egentid med mig i dag, nu är det ditt syskons tur att få det. Sambon kan också göra så att han föreslår att han och 5-åringen ska se på film, och då passar han på att ta bebisen. På det sättet umgås han med båda barnen samtidigt.
    Varför kan inte alla åka och bada? Varför behöver spädbarn samma egentid som större barn? Pappa kan gott sitta och se film med storasyskonet och ha bebisen i famnen. Även det räknas.
  • Anonym (ja hjälp)
    h8him skrev 2013-06-26 02:02:27 följande:
    Nej, men man respekterar väl dem och behandlar dem som man önskar att ens egna barn skulle bli behandlade, om de skulle leva med en styvförälder varannan vecka? Eller?

Bebisen känner nog inte så stor skillnad just nu, men självklart ska pappa bry sig om båda barnen.

Och ja, alla barn i en familj ska behandlas lika samtidigt som man naturligtvis måste ta hänsyn till att äldre barn har andra behov än spädbarn.
    Varför kan inte alla åka och bada? Varför behöver spädbarn samma egentid som större barn? Pappa kan gott sitta och se film med storasyskonet och ha bebisen i famnen. Även det räknas.
    Självklart skall man behandla bonusbarnen väl och respektera dem men då Mineralvatten skrev att det finns väl ingen lag att man måste älska sina syskon! Men man kan väl lära sig att respektera sina syskon från början för det eller? Eller är det okej att pappan visar 5 åringen att det ÄR skillnad på honom och hans syskon? Vad lär sig fem åringen av det?
  • Fanny b
    h8him skrev 2013-06-26 02:02:27 följande:

Självklart kan hela familjen följa med och bada, det var bara ett exempel på en aktivitet som ts sambon kan göra med sitt äldsta barn. En bebis behöver nog inte samma egentid som äldre barn, men orsaken till att jag skrev detta var att om ts sambo gör något speciellt utanför hemmet med sitt äldsta barn kan han ägna tid åt bebisen när han kommer hem. Om då det äldsta barnet protesterar kan han svara det med att han fick tidigare egentid, nu är det bebisens tur. Detta för att visa barnet att även bebisen behöver få egen tid med pappan. Det sistnämnda som du skrev nämnde jag i mitt inlägg.
  • Brumma

Självklart är alla barn i en familj lika mkt värda - oavsett om det är bio eller bonusbarn...
    Och man väljer inte bort det som bor heltid bara för att det andra barnet kommer.
    MEN - jag tycker att det är viktigt att visa det äldre barnet lite extra uppmärksamhet - oavsett om det är biologiskt eller inte..
    Mitt biobarn ska snart få ett syskon - självklart är det viktigt att involvera det äldre barnet i det lilla barnet men det är även viktigt att det äldre får lite extra uppmärksamhet.
    För jag som mamma kommer att vara otroligt "låst" en del av tiden då jag planerar att amma. Jag kommer inte att kunna ägna lika mkt tid åt sonen som vi båda är vana vid. Därför är det viktigt att jag ibland lämnar det lilla barnet med pappan och gör ngt eget med sonen.
    Skillnaden från det TS beskriver är ju att detta gör man IBLAND - inte konstant..
    Oftast får man ju göra ngt med ALLA syskon.

Har även en bonus och när vi fick vår första gemensamma så involverade vi henne mkt, hon var intresserad och älskade att vara med sin lillebror.
    Detta syskonet verkar hon inte vars lika intresserad av, tror det beror mkt på åldern (hon är tonåring), men självklart skall hon få lov att vara så involverad som hon vill.
    Både jag o hennes pappa försöker göra saker själva med henne ibland, men även här umgås vi självklart oftast som en familj.
    Även om hon inte kommer vara lika intresserad o involverad i det nya syskonet så betyder det inte att de inte är syskon. De ingår i samma familj och vi som familj gör saker tillsammans.

TS - tycker det är självklart att pappan ibland gör saker ensam med det äldre barnet - INTE för att barnet kommer vv utan för att det är ett äldre barn med andra behov o önskningar än det lilla barnet.
    Lika självklart är det att han gör saker ensam med det yngre barnet..
    Men det mesta av tiden gör man saker tillsammans!
    Pappan måste inse att han INTE är pappa till ett stort barn vv o ett litet barn den andra veckan.
    Han har TVÅ barn - det ena har han på heltid o det andra på halvtid (även om han självklart är pappa även på heltid åt vv barnet).
    Ägnar han det gemensamma lite extra tid på de veckorna det äldre barnet är hos sin mamma så kan han ägna lite extra tid åt det äldre vv. Men det mesta av tiden får han ägna åt båda två!

• Mineralvatten
    Anonym (ja hjälp) skrev 2013-06-26 02:29:52 följande:
    Självklart skall man behandla bonusbarnen väl och respektera dem men då Mineralvatten skrev att det finns väl ingen lag att man måste älska sina syskon! Men man kan väl lära sig att respektera sina syskon från början för det eller? Eller är det okej att pappan visar 5 åringen att det ÄR skillnad på honom och hans syskon? Vad lär sig fem åringen av det?
    självklart ska man respektera sina syskon! absolut.
    men man måste också förstå 5-åringen.
    han har för det första inte sett sin pappa på en hel vecka och dessutom har han fått ett syskon som han inte bett om.
    han kanske helt enkelt känner sig överkörd?
    oj vad jag skrev han, mena givetvis han eller hon.
  • Lindsey Egot NO1

Fast ska man hela tiden ta hänsyn till alla andra skulle man bara ha ett barn.

• Cecilia 851

Men det är klart 5 åringen är ledsen! Han har varit det enda barnet som haft pappas uppmärksamhet. Sedan måste han anpassa sig till en ny "mamma" och vips så kommer en ny unge som är mer älskad av dig TS eftersom du känner mer behörighet till ditt barn och inte på samma sätt till 5 åringen, därför ser du det kanske som att det är 5 åringens fel att den är "tjurig". Själv tycker jag inte att det är så konstigt att han är ledsen.  

• Anonym (lisa)
    Cecilia 851 skrev 2013-06-26 11:12:14 följande:
    Men det är klart 5 åringen är ledsen! Han har varit det enda barnet som haft pappas uppmärksamhet. Sedan måste han anpassa sig till en ny "mamma" och vips så kommer en ny unge som är mer älskad av dig TS eftersom du känner mer behörighet till ditt barn och inte på samma sätt till 5 åringen, därför ser du det kanske som att det är 5 åringens fel att den är "tjurig". Själv tycker jag inte att det är så konstigt att han är ledsen.  
    Sant!

Dessutom behöver en 5 åring mer stimulans av sin pappa än vad ett spädbarn gör!

När bebisen blivit äldre kommer förhoppningsvis detta ändras och pappan kommer ägna tid åt både sina barn varannan vecka!

Inget konstigt alls, helt naturligt! 
  • Anonym (ja hjälp)

Egentligen tror jag att alla känner sig mer eller mindre överkörda och sårade i just en styvfamilj i olika sammanhang men det får man reda ut. Särskilt pappan i huset skall se till så att alla känner sig lika värda.

TS kanske det är så att det är DIN uppmärksamhet femåringen behöver? Han eller då hon är kanske van att få haft den för sig själv innan? Vem vet, kanske det är viktigare att du ger barnet uppmärksamhet och förklarar för honom/henne saker och ting.

• Ess

Jag har en hobby som tar rätt mycket tid, så jag lämnade mannen ensam med barnen. Men det var inga problem för honom att hjälpa de stora samtidigt som han bar en av de små. Ibland fick de stora hjälpa honom med de små
    Mitt råd är att skaffa en hobby och därigenom "tvinga" din man att ta hand om och sysselsätta båda sina barn. 

• Fanny b
    Anonym (lisa) skrev 2013-06-26 12:42:59 följande:
    Sant!

Dessutom behöver en 5 åring mer stimulans av sin pappa än vad ett spädbarn gör!

När bebisen blivit äldre kommer förhoppningsvis detta ändras och pappan kommer ägna tid åt både sina barn varannan vecka!

Inget konstigt alls, helt naturligt! 

Jag håller med om att 5-åringen i nuläget behöver mer stimulans än bebisen men då den förstnämnda inte bor hos pappan hela tiden så ser hen inte när pappan ägnar tid åt bebisen. Vilket hen skulle se om han bott där hela tiden. Så för 5-åringen skull tycker jag pappan i detta läge bör visa barnet pappan även ägnar sig åt bebisen när hen är där. För om några år så kommer pappans yngsta barn vilja vara mer med sin pappa och t ex följa med till badhuset, Men om 5-åringen då är van med att få åka själv med pappan till olika aktiviteter kan det reagera negativt på det då. 
  • Anonym (lisa)
    Fanny b skrev 2013-07-01 00:54:02 följande:

Jag håller med om att 5-åringen i nuläget behöver mer stimulans än bebisen men då den förstnämnda inte bor hos pappan hela tiden så ser hen inte när pappan ägnar tid åt bebisen. Vilket hen skulle se om han bott där hela tiden. Så för 5-åringen skull tycker jag pappan i detta läge bör visa barnet pappan även ägnar sig åt bebisen när hen är där. För om några år så kommer pappans yngsta barn vilja vara mer med sin pappa och t ex följa med till badhuset, Men om 5-åringen då är van med att få åka själv med pappan till olika aktiviteter kan det reagera negativt på det då. 
    Det där var mycket klokt skrivet, håller med om det. Men när den lilla är äldre kommer troligen bonusen vilja leka med den mer själv också så det kommer nog ordna sig även med den saken.

Hur går det ts? 
  • Fanny b
    Anonym (lisa) skrev 2013-07-01 12:05:38 följande:
    Det där var mycket klokt skrivet, håller med om det. Men när den lilla är äldre kommer troligen bonusen vilja leka med den mer själv också så det kommer nog ordna sig även med den saken.

Hur går det ts? 

Med tanke på att det är 5 år mellan barnen ifråga så finns det en risk att det äldsta barnet inte kommer vilja leka så mycket med sitt småsyskon. Även om hen kommer göra det så finns i alla syskonrelationer en risk för svartsjuka mellan syskon. Om då ena föräldern som i ts fall bara ägnar sig åt något av syskonen vv finns risken att detta barn kommer förvänta sig att föräldern kommer fortsätta göra det. Av den anledningen tycker jag det är viktigt att ts sambo och andra i samma situation visar att antingen får alla barn egentid.
  • Brumma

En fråga bara...
    Varför skriver så många" hen" när TS flera gånger använder ordet "han"...
    Hen är väl ändå inget ord som är tänkt att användas när man VET könet...

• Anonym (bibo)

Jag känner mig lyckligt lottad med en sambo som behandlar sina barn lika. Nu är dom 16, 13, 4 och 2 så självklart behöver dom honom/oss på olika sätt. Men INGEN är mindre eller mer viktig än någon annan. Förstår inte hur en del kan försvara TS sambo...

Självklart åker sambon iväg själv med sitt/sina barn ibland. Det har jag också gjort. En kortare resa, badhus, bio ellet shoppa lite men mest är vi alla.

Hur skulle vi annars funka? Ändå har vi sambons barn vh bara. Men vi är alla en fsmilj. Skulle han strunta helt i våra gemensamma då så skulle det ju vata galet.

Hur skulle hans och våra då kunna känna sig som syskon?

Självklart ser TS bonusson ner på sitt syskon när deras PAPPA visar att det är okej och så man ska göra....

Prata mef din sambo TS och se till att han visar hur hans son ska vara mot sitt syskon.

Styrkekramar

• Zayco
    Brumma skrev 2013-07-01 14:56:11 följande:
    En fråga bara...
    Varför skriver så många" hen" när TS flera gånger använder ordet "han"...
    Hen är väl ändå inget ord som är tänkt att användas när man VET könet...
    För att folk är dumma i huvudet.
  • M166
    Fanny b skrev 2013-07-01 12:17:29 följande:

Med tanke på att det är 5 år mellan barnen ifråga så finns det en risk att det äldsta barnet inte kommer vilja leka så mycket med sitt småsyskon. Även om hen kommer göra det så finns i alla syskonrelationer en risk för svartsjuka mellan syskon. Om då ena föräldern som i ts fall bara ägnar sig åt något av syskonen vv finns risken att detta barn kommer förvänta sig att föräldern kommer fortsätta göra det. Av den anledningen tycker jag det är viktigt att ts sambo och andra i samma situation visar att antingen får alla barn egentid.
    Helt rätt! 
Svar på tråden Hur länge ska de de få hålla på?