• Glad i hågen

    Startkit, hjälp!

    Vi ska bli med kanin! Jag har haft det som barn men minns ju inte exakt och det känns som att det är vissa saker somman "borde" veta och som känns pinsamt att frga uppfödaren om... 

    Vi har nu skaffat bur (såklart), vattenflaska, matskålar, hö, spån, klotång... ja, det där basic man bör ha...
    Men rent praktiskt, vad har ni rutinerade kaninägare för tips? Har ni tidning i botten under spånet eller hur är det enklast att städa? Hur ofta gör ni det? När man läser om kaniner på nätet står det om deras låda eller toahörn - ser man var den brukar bajsa och placerar en eventuell låda där, eller får man se var den väljer att ha sin toa?
    Hur mycket ska den äta? Dosering står ju på paketet, men om den äter vanligt gräs, morötter, sallad mm, behöver den väl inte lika mycket köpesmat? Och hö, ska den äta det året runt eller även som komplement till gräs sommartid?

    Dessutom, en jättedum fråga som man också borde veta - På en del sidor står det att den ska äta hö, på andra står det att den ska bo i hö. Är det samma sorts hö dom bor i som dom äter? Och sätter man hö även där man har spån...?

  • Svar på tråden Startkit, hjälp!
  • Bassenasse

    Fd kaninuppfödare här ;)

    Sätt in kaninen i buren och se vart den börjar kissa, lyft sedan i det den har kissat på in i en låda som du exvis har fyllt med spån och sätt lådan där den brukar kissa. Det kommer underlätta städningen ngt enormt då du oftast bara behöver byta i lådan regelbunden OM det inte är en skitpelle ni får tag på ;)

    Japp hö ska den ha året runt, detta för att den hjälper kaninen med magsmältningen.
    Gräs, sallad å sånt ska ni vara sparsamma med, det kan slå ut magen på dem. Om ni sätter dem på "grönbete" i sommarbur så börjar stegvis.
    Den ska alltid ha samma mängd foder vare sig den är på grönbete eller sitter i bur utan gräs. 

    Kaniner bor i inte i i hö utan spån eller halm. Hö är foder =)

    Böra tidigt med att träna kloklippning så blir det lättare med tiden.

    Städningen i buren gör ni så ofta som det behövs, finns inga regler för hur ofta man gör detta. Ni märker när det är dags om jag säger som så ;)

    Lycka till med ninen =)  

  • Dr Mupp

    Baskitet är enkelt. 


    En stor bur. Enligt lag ska den vara minst 100x50x50 till kaniner under 3 kg. Det är åt skogen för litet. Jag vill att mina kaninköpare har burar som är minst 120x60c60 till kaninerna och det är ändå verkligen minilitet. Mina egna kaniner bor på 160x60x70 resp 120x80x60.  En hage. Kaninen bör få komma ut i hage dagligen om man inte har den lös inomhus. Billiga hagar kan man göra av kompostgaller. Enligt lag ska kaninen ha en sitthylla eller hus som kaninen kan sitta på.  En stabil matskål i keramik  En vattenskål eller flaska. Vilket man föredrar är en smaksak. Mina kaniner har skål på vintern (eftersom de bor ute och vattnet fryser) och på sommaren kompletterar jag med flaska för att det alltid ska finnas rent vatten.  Höhäck är en smaksak. Det är naturligare och säkrare att inte ha höhäck, men det blir större spill av hö då eftersom de inte kommer äta det höet som de trampat runt i. Hos mig har de höhäckar förutom mammor med ungar eftersom ungarna lättare fastnar i höhäckarna.  Klotång och borste/kam/karda om kaninen är långhårig. 
    Toalådan ställer man i det hörnet som kaninen valt som toahörn eller så lär man kaninen att det är i lådan den ska göra sina behov genom att lägga alla pluttar i lådan. Det brukar gå snabbt att lära dem. 

    Kaniner gräver så tidningspapper under spånet är inte så lämpligt. Jag har i varje fall inte det utan jag har ett tjockt lager spån och sen ett lager halm över. På sommaren ett tunnare lager och vintern ett tjockare lager.  
    Alla kaniner SKA (enligt lag) ha tillgång till strö som de kan fläta det kan vara halm, hö eller liknande.  

    Hö är basfodret. Mellan 85 och 100% av fodret ska vara hö. Det ska alltid finnas tillgång till fräscht hö. Köp hos bonde/stall för hö kommer gå åt. Höet är livsviktigt. Kaniner som inte äter tillräckligt med hö får magproblem och riskerar problem med tänderna.

    Höet brukar behöva kompleteras med lite pellets. 1 msk - 0,5 dl brukar vara lagom till vuxna dvärgar. Växande, digivande, tävlande osv dvärgar behöver lite mer, ca 0,5-1 dl brukar vara lagom. Men det är ju nått man får hålla koll på. Blir kaninen tjock, så dra ner på pelletsen, blir kaninen tunn så öka dosen.  
    Oxbow Bunny basic T, Versele-laga Cuni Complete, Supreme selective rabbit och Jr Farm Grainless Complete rabbit är några riktigt bra pellets sorter.  

    Utöver hö och pellets så kan man ge små mängder bladgrönt och grenar. Morötter, äpplen, sallad mm ska ses som godis och inte ges så ofta.

     
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Glad i hågen

    Ok, tack , men vad är skillnaden på hö och halm, förutom att dom äter det ena och bor i det andra ? Jag skäms, jag har bott på landet i hela mitt liv men denna lilla detalj har gått mig förbi... Hö har vi köpt så det finns i alla fall. Och allt det andra också utom en toalåda... Jag har också reagerat på de små burarna så vi har köpt en större och en rastgård. När den har blivit lite mer hemtam och man ser hur lätt den är att få in så skaden få springa fritt ute stundvis i alla fall. Tycker att en kanin som bor på landet ska få göra det den är skapt för. Även om jag är medveten om risken med rovfåglar och sånt.

  • Dr Mupp
    Glad i hågen skrev 2013-06-25 16:10:33 följande:
    Ok, tack , men vad är skillnaden på hö och halm, förutom att dom äter det ena och bor i det andra ? Jag skäms, jag har bott på landet i hela mitt liv men denna lilla detalj har gått mig förbi... Hö har vi köpt så det finns i alla fall. Och allt det andra också utom en toalåda... Jag har också reagerat på de små burarna så vi har köpt en större och en rastgård. När den har blivit lite mer hemtam och man ser hur lätt den är att få in så skaden få springa fritt ute stundvis i alla fall. Tycker att en kanin som bor på landet ska få göra det den är skapt för. Även om jag är medveten om risken med rovfåglar och sånt.
    hö är torkat gräs
    halm är stråna från spannmål. Havre och vetehalm är vanligast.

    hö: http://2.bp.blogspot.com/_akXkB210FuY/TML9-O-B05I/AAAAAAAACIs/fpobQsY6ME8/s1600/h%C3%B6.JPG 
    halm:http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/2018126/images/2011/halm_132368494.jpg 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Bassenasse

    Det enklaste sättet att se skillnaden på hö och halm är att halm är gult, hö är grönt ;)

    Som Dr mupp skrev vilket jag glömde så är sitthylla eller ett hus viktigt att ha som den kan hoppa upp på.

    Något som jag kan rek är att gå med i en kaninklubb om ni har intresse för det.
    Är själv en fd aktiv kaninhoppare som tävlade landet runt.
    En billig hobby, mkt rolig sådan och man får vänner över hela landet :)

    Sen är vatten och skugga det allra allra viktigaste synnerhet sommartid!
    Den kan dö av värmeslag av ynka 15-20 + grader men överlever flera minus!

  • Dr Mupp
    Bassenasse skrev 2013-06-26 08:39:23 följande:
    Det enklaste sättet att se skillnaden på hö och halm är att halm är gult, hö är grönt ;)

    Som Dr mupp skrev vilket jag glömde så är sitthylla eller ett hus viktigt att ha som den kan hoppa upp på.

    Något som jag kan rek är att gå med i en kaninklubb om ni har intresse för det.
    Är själv en fd aktiv kaninhoppare som tävlade landet runt.
    En billig hobby, mkt rolig sådan och man får vänner över hela landet :)

    Sen är vatten och skugga det allra allra viktigaste synnerhet sommartid!
    Den kan dö av värmeslag av ynka 15-20 + grader men överlever flera minus!
    Precis, värme är farligt för kaniner. Kyla är inte det. Nu i sommarvärmen så har alla mina kaniner en fryst petflaska i buren som kylklamp. Det uppskattas. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Startkit, hjälp!