• selleri01

Inga hormoner vid äggdonation - mottagare

Hej! Vi har gjort flera misslyckade ivf:er.jag har mått dåligt både fysiskt och psykiskt av alla sprutor och hormoner. Nu är vi inne på ÄD men min fråga är om det funkar utan nedreglering med hormoner? Att man ist fryser ev embryon. Jag orkar inte proppa i mig mer hormoner. Hur vet man då när de ska Tinas upp? Jag vet på ett ungefär +- 2 dgr när jag har äl. Någon som gjort liknande? Ngn som vet om de gör så på ngn klinik utomlands? Vi funderar på Finland. //selleri

• Svar på tråden Inga hormoner vid äggdonation - mottagare
  • Caspianne

Jag har gjort de flesta av mina färska ÄD (4st) med hjälp av p-piller och sedan progynon för att bygga slemhinna. Jag har då helt sluppit nedeglering med zoladex ex.

Vid FET har jag sedan enbart använt progesteronet, ÄL kollades då med ÄL-stickor.

Sen kan man ju även göra EA (embryo adoption) och då är embryona redan frysta.
    Kolla även i Tjeckien-tråden här på forumet, där är en klinik bl.a som enbart gör FET. 

• selleri01

Hej! Får jag fråga vart du gjort det? Är det mindre chans att lyckas om det är FET? Får man äta p-piller länge? Om man bara kollar äl så sätter man sig på första planet medan de tas upp ur frysen mao? Och progesteron efter bara? Många frågor;)... Tack!

• Caspianne

Du kan se i min presentation var jag gjort mina ÄD (Sverige, Riga och Tjeckien).
    Jag åt p-piller i nån månad tror jag. Detta är ju för att synka med donatorn.

Alla kliniker gör en ungefärlig plan för när själva ET ska ske, så man vet på ett ungefär, men ska man göra det utomlands så ska man ha ombokningsbar biljett, helt klart, eftersom det kan bli ändringar och ET uppskjutet om man har donator. Donatorn kanske inte svarar som tänkt på behandlingen mm.

Det är lite olika hur olika kliniker tänker om ET kontra FET. Endel säger att embryots trivs bäst i livmodern, men å andra sidan är de embryona som klarar nerfrysning/upptining av bra kvalitet och livskraftiga. Jag är själv gravid efter FET.

Mitt tips är att googla och läsapå i alla trådar här på forumet om ÄD. Finns en massa info och tips!
    Lycka till! 

• lelle75

Hej, vill bara säga att jag också mådde sjukt dåligt av hormonerna vid IVF men inte alls dåligt vid ÄD. Kanske de första dagarna med p-piller men det gick snabbt över.

Du kan nog välja att göra FET på de flesta kliniker men det sägs att chanserna är större med ET. 

Lycka till! 

• Juliette F
    selleri01 skrev 2013-06-26 18:25:21 följande:
    Hej! Får jag fråga vart du gjort det? Är det mindre chans att lyckas om det är FET? Får man äta p-piller länge? Om man bara kollar äl så sätter man sig på första planet medan de tas upp ur frysen mao? Och progesteron efter bara? Många frågor;)... Tack!

Vill bara tipsa om Reprogenesis i Brno, Tjeckien. Där kan du göra ÄD eller Embro Adoption i FET, och eftersom de använder den senaste teknologin i form av embryo monitoring så har de bra graviditetsstatistik på FET. Ca 48% clinical pregnancy (dvs bebis hjärtslag vid ultraljud), för två insatta frysta/tinade embryor.

Jag känner precis som du, fixar inte hormonbehandling längre och vill bara göra FET i naturlig cykel nu, om möjligt.

Lycka till! 
  • selleri01

Tack för ditt tips. Hur är det valmöjlighet i Tjeckien? Eftersom jag är blond och blåögd tänkte vi att Finland eller Danmark kändes mest naturligt utseendemässigt om det ska matcha mig så gott det går.

• selleri01

Ingen som gjort FET i naturlig cykel i Finland Danmark el Riga? Dum fråga men OM det blir många embryo kan man spara dem då även om första försök är FET? Eller går alla åt att Tina upp då?

• annis77

Hej, här är en till som mår fruktansvärt av hormonerna och har därför fått göra både FET och ET i naturlig cykel i Riga. Vid ET så synkade dom donaters cykel med min (har väldigt regelbunden cykel med bra slemhinna), det gick bra och jag blev också gravid, tyvärr tidigt missfall. Fick endast progesteronvagiatorer som jag mådde helt okej av.
    Vid FET mådde jag däremot hemskt av samma vagiatorer, hur kan det komma sig? Då blev det i alla fall ingen graviditet.
    Har ett frysförsök kvar och vet inte hur jag ska göra... Är det sämre chans i naturlig cykel, finns det studier på det?

Svar på tråden Inga hormoner vid äggdonation - mottagare