Brumma skrev 2013-06-26 17:18:53 följande:
Alltså - hade ngn tvingat mig att äta en bit sparris hade det antagligen slutat med att jag kräktes upp allt istället..
Finns det inget ni vuxna inte äter? Alls?
O då menar jag inte av det ni faktiskt lagar - eftersom ni som vuxna väljer vad ni ställer fram..
Men fundera på ngt ni verkligen tycker är äckligt, servera det o ÄT.
Hade du TS skrivit att man måste smaka så hade det väl varit en sak, men när du skriver att det inte räcker, att man måste äta en del oxå... Nej, det tycker jag inte är ok.
Själv upplevde jag det som ett övergrepp när jag blev tvingad att äta sånt jag verkligen inte klarade av.
Min man kan än idag inte äta vissa saker då han blev tvingad att äta en viss sak - han kräktes tillslut..
Det brukar finnas ngt man äter - låt barnet äta av det och med jämna mellanrum SMAKA på resten.
Jag lovar att ni inte vinner ett dugg på tvång, snarare låser sig barnet än mer.
Min bonus har varit superkänslig med maten, nu är hon tonåring o det har börjat släppa. Vi har pratat mkt om hur smaken kan ändra sig. Jag kan visa på mig själv som plötsligt - efter 35 år - tycker om ärtsoppa o kokta morötter.. Ngt av det värsta jag visste tidigare.
Genom att visa att JAG, som vuxen, faktiskt inte gillar allt men smakar med jämna mellanrum - och ändrar mig ibland - så ser hon att det är ok för henne att inte gilla allt heller. För helt ärligt - hur många gillar ALLT?
ni som vuxna kan som sagt själva välja vad ni lagar för mat - barnen har inte det valet...
Vår son däremot äter allt från ärtor, mat med mögelost, starka kryddor, lever... Allt...
Barn är olika...
Det är därför tittmat är så bra. Man behöver inte äta, bara titta. Sen kanske det leder till att man vågar smaka och faktiskt förstår att det inte är äckligt som man först trodde när man inte ens smakat.