• carro8401

Skydda sgi sen förra jobbet

hejsan

Jag jobbade på timme när jag fick min sgi beräknad när jag väntade sonen 2010. efter föräldraledigheten gick jag på ny timanställning i ett annat företag där jag jobbar 20 timmar i veckan i snitt. Ibland mer om behovet uppkommer. Jag har sen dess tagit ut fp för resterande timmar/dagar för att skydda den gamla sig:n.

Har jag gjort rätt som gjort så? Försäkringskassan har uppgifter om att jag jobbar för nytt företag men jag har inte lämnat in nya inkomstuppgifter då jag velat skydda den gamla sig:n till ny graviditet?

är nu gravid och skulle vilja veta om detta är rätt gjort av mig? eller kommer det räknas på inkomsten jag haft efter föräldraledigheten? har jag isåfall tagit ut fp i onödan?

mitt anställningsbevis säger  att jag är timanställd så jag har alltså inte en tidsbestämd anställning eller liknande. Jag har efter överenskommelse på jobbet jobbat ett snitt på 20 timmar i veckan samt extra vid behov.

Lite orolig att jag tänkt fel om att skydda sgi:n  sen förra barnet.

• Svar på tråden Skydda sgi sen förra jobbet
  • Försäkringskassan

Hej!

För att behålla din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) från och med ditt barns ettårsdag:

-       Ska man ta ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka om man är helt föräldraledig.

-       Kombinerar hela arbetsdagar och föräldrapenning så att det blir 5 dagar/vecka.

-       Arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid.

-       Studerar med studiestöd.

-       Vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Om du har fyllt upp med föräldrapenning efter barnets ettårsdag så ska din tidigare SGI vara skyddad.

Om du inte skulle av någon anledning skyddat din SGI så kan den sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst. Du får då lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn.

Om du blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader och föder inom 2,5 år så behåller du samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag, även om din SGI har sänkts.

Här på Familjeliv kan vi inte svara i enskilda ärenden, så för att du ska få information om vad som gäller i ditt ärende kan ringa till oss på 0771- 524 524.

Hälsningar

Matts, handläggare

Svar på tråden Skydda sgi sen förra jobbet