• honeydew

Ståbräda - praktiskt eller bökigt?

Funderar på om vi borde köpa ståbräda eller ej. Storasyster är 3 år 4 mån då syskon kommer i slutet av september. Är väl främst till och från förskolan som den skulle användas, men det är inte så långt dit. 10 min gångväg om man går i hennes takt, 5 min för mig att gå själv. Idag när vi hämtar så tar vi med vagn, ibland vill hon åka och ibland vill hon gå.

Gillar era barn i samma ålder att åka på ståbräda? Blir det tungt att köra? Känns som om det blir bökigt på vintern är snön kommer.

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Ståbräda - praktiskt eller bökigt?
  • Kofot

Våra barn gick oftast bredvid vagnen men vi hade en ståbräda om vi skulle gå långt.

• emertin

Jag är SÅ glad för vår ståbräda!
    Köpte till och med ny vagn eftersom det inte gick att fästa den på vår gamla  

• flysan

Både bra och dåligt skulle jag säga..

- Vår ståbräda passar inte så bra till vår vagn, sparkar i den när jag går ibland.
    - Vagnen blev trög att styra, trots svängbara framhjul. Kan inte tänka mig att det skulle fungera nå vidare på vintern

Men så praktiskt! Lätt att fälla upp när den inte används & min son älskar den!  
    Mitt tips är att hitta en som passar bra till vagnen. Då är det verkligen bara plus!
    Vi har en gammal vagn och hittade ingen ståbräda från samma märke. Blev en "universal" variant...  

• Malawi

Sen är ståbräda bra när man har lite bråttom...

Tycker även den är bra om man är ute och går vid lite mer trafik. 

• NinaP

Nu var visserligen min grabb  drygt 2,5 när lillebror kom men han hade börjat sluta med vagnen. Åkte väl mest fram och tillbaka från fsk.

Men vi har använt brädan hur mycket som helst, den fungerade helt ok i snön även om det såklart blev tyngre att dra vagnen. Var det mycket snö drog jag storebror på bob bakom mig under vintern. Men nu när det blev vår fick han en cykel och cyklar varje dag. 

• YokohamaNr2

Det är nog väldigt individuellt, vår stora var 2.5 när vi fick lillen och köpte oss en ståbräda, tror den användes högst 3-4 ggr och han hoppade på och av, den var också jobbig att sätta på och ta av och in i bil och ut ur bil. Så mitt svar blir ja, bökigt och onödigt

• daimstrut

Vi använde det mycket, funkade bra trots grusväg! Men då var tjejen ett år yngre än din, hade nog inte köpt det till en 3,5 åring.

• Mellanmjölkens land

Vi kommer kompletera vagnen med sjal under vintern istället bl a just för att slippa släpa ståbräda i snö. Dottern kommer vara 2,5 när bebisen kommer i oktober. Kommer vi fram till att det behövs får vi väl skaffa en ståbräda framåt vårkanten till när bebisen börjar bli lite tung för sjal

• vivianne

Vår flicka var 4,5 när hon blev storasyster och vi hade ståbräda till henne. Tyckte det var jätteskönt när hon var trött eller vi hade bråttom. Lika ofta hade hon sin sparkcykel (hopfällbar kunde den ligga under vagnen). Men något för att slippa konflikten med ett trött barn som helt plötsligt vägrar gå är bra att ha. Livet är för kort för att stå på en trottoar och förklara, vädja, muta och hota om vartannat

• honeydew

Tack för alla svar! Verkar som om många har tyckt att det var praktiskt ändå, men onödigt för en del.

Som någon skrev kan man ju ha bebis i sjal efter behov, och det har jag också funderat på. Använde vi i princip alltid till första barnet, så det gillar jag också. Men vi har redan en fast liggdel till barnvagnen som syskonet ska få ärva. Hmm kan ju alltid köpa en mjuklift istället och ha i sittdelen, det funkar också på vår vagn. Bara att slänga i varukorgen sen. Men det går att köpa för ungefär samma pengar som en åkbräda. Gillar inte att slösa i onödan

Kanske väntar tills bebis är här innan vi köper nåt. H*n kanske hatar att ligga i vagnen i början, precis som storasyster, så att jag ändå måste bära på bebisen. 

Äh vad jag svamlar. Blir nog att avvakta. Vintern kanske kommer tidigt i år, om snön kommer till slutet av oktober så kanske det är smidigast/roligast att ta pulkan till förskolan  

• vintersippan

Jättebra med ståbräda till min son som var nästan 3 när den togs i bruk. Vi använder den mkt mer än syskonvagnen som vi oxå har. Vi har en lascal buggyboard maxi som är lätt att klicka på och av vagnen samt är hög så att man kan få in fötterna under när man går bakom. Funkade ok att köra på vintern om det var plogat. Inte alls bökigt med ståbräda tycker jag, bara smidigt!

• vivianne

Vi köpte vår ståbräda på blocket för 80 kr och sålde den igen för lika mycket. Inte så mycket att fundera på i mitt tycke

• hannis

Jag tycker ståbräda är värdelöst tyvärr. Skulle gärna vilja använda den mer men det är jobbigt, svårstyrt och så slår jag fötterna i den. Kanske beror på vart man går och hur fort man går?

Svar på tråden Ståbräda - praktiskt eller bökigt?