• selmismamma

Föräldrapenning för andra barnet

Hej! Jag har en dotter som fyllde 2 år i maj. I september 2012 började jag arbeta igen och har sedan dess arbetat 80%. Och därmed tagit ut föräldrarpenning 1 gång i veckan. Vi är nu gravida med vårt andra barn som skall födas i februari 2014. Min fråga är: måste jag börja arbeta 100% igen nu fram till barnet föds för att föräldrarpenningen skall beräknas på 100% tjänst som förra gången, eller går det efter hur lång tid man arbetat innan nästa barn föds? Känns motigt att behöva öka sin arbetstid under den tiden man blir större å tröttare. Tack! //orolig mamma

• Svar på tråden Föräldrapenning för andra barnet
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du sedan första barnets ettårsdag har skyddad din tidigare sjukpenninggrundande inkomst (SGI) så att du har varit sysselsatt minst 5 dagar i veckan, antingen med föräldrapenning eller att du har arbetet och kommer fortsätta att göra det fram till nästa barns födelse så kan det komma att bli så att vi baserar din föräldrapenning för nästa barns på din tidigare inkomst som du hade innan första barnets födelse. 

Du kan läsa mer om föräldrapenning och sjukpenninggrundande inkomst på följande länk.
     www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst/

För att veta vad som gäller för just dig är du alltid välkommen att kontakta Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524

Hälsningar
    Jane, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning för andra barnet