• längtanefterbarn01

Uppgiven.. cysta vid äggledaren

Idag var jag och min sambo på första besöket hos gynekologen för utredning varför vi inte kunnat få barn.
    Jag har haft oförklariga smärtor från och till ungefär varannan månad och vi har försökt bli med barn i 1 år utan att lyckas. Smärtorna berodde på en golfbollstor cysta som sitter vid höger äggledare som stoppar upp och försvårar chanserna att bli med barn. När smärtorna kommer spricker den cystan för att sedan byggas upp igen. Nu är det sommar stängt på vissa avdelningar på sjukhuset så vidare utveckling kommer inte bli förräns i höst då den ska kollas upp igen och sen antagligen opereras bort men vi ska fortsätta försöka som vanligt tills dess sa läkaren...  Skulle den spricka och jag får svåra smärtor igen skulle jag åka in akut..
    Jag känner mig så uppgiven och ledsen. Känns som om jag aldrig kommer bli gravid.. För att plussa på allt negativt så har jag världen sjukhusskräck och blir kallsvettig av att bara tänkas på att opereras, fast jag vet att det kanske är det som krävs. Gråter

Finns det någon mer där ute med liknande diagnos som lyckats bli gravid? Hur skedde din behandling? Hur lång tid tog det för dig? Finns det något ni tror eller vet om detta så svara gärna, alla svar är uppskattade. 

• Svar på tråden Uppgiven.. cysta vid äggledaren
  • kivin

Hej! Förstår din oro!

Jag och mannen hade försökt bli gravida i ett drygt år när vi i oktober förra året gjorde utredning. Läkaren hittade en cysta på min vänstra äggstock, en förmodad chokladcysta 5x5 cm. Han tyckte dock inte att man skulle göra något åt denna, utan istället gå direkt till IVF.

Vi fick remiss till IVF, och fick börja i mars i år. Men läkaren på IVF gjorde en annan bedömning och tyckte först att cystan skulle opereras bort innan vi fick gå vidare med behandlingen för att inte störa, vilket inte var vad jag ville. Läkaren kom tillslut fram till att det nog skulle räcka att punktera den precis innan behandlingen. När vi väl var framme vid punkteringstillfället gjorde en tredje läkare bedömningen att den trots allt inte skulle tas bort, pga infektionsrisken.

Efter alla turer fick vi iallafall genomgå IVF-behandlingen, och lyckades bli gravida på första försöket!

Kan tillägga att jag också har vansinnig sjukhus- och sprutskräck, men man klarar mer än man tror!

Hoppas att du orkar kämpa på, önskar er stort lycka till!

• stjärnflocka

Jag har opererat bort en cysta stor som en kokosnöt :o och med den ena äggstocken. Tyckte att det var oerhört jobbigt när den upptäcktes och var skräckslagen för operationen :( Var också orolig för att det skulle vara svårare för mig att bli gravid och var rädd för att få fler cystor. Allt har dock gått bra, jag blev gravid bara någon månad efter operationen och fick en dotter -06. Hon fick en lillebror 2009 :)

• längtanefterbarn01

Gud va skönt att höra att det har gått att bli gravid ändå! Men det känns så långt till hösten eftersom det är först då jag ska tillbaka. Men kivin, va märkligt och svårt att få så många olika uttalanden.. min läkare sa inget om punktering och inget om IVF heller fast jag tyckte det va konstigt då jag hade läst om punktering blandannat.

• Geléhallon89

Hej jag har cystor (vattencystor) som oftast kommer på vänster äggstock.  jag har haft dem sen tonåring och dem kommer lite då o då. När jag blev gravid och vänta sonen så såg dem en cysta stor som en apelsin via kejsarsnitt. Och nu sist jag va gravid (MA v10) så vid skrapningen så punkterade dem en cysta som växt i takt med graviditeten. Min fertilitetläkare säger att dem inte påverkar fertiliteten alls. 

Vet hur smärtan känns men efter ett par 100st så har jag lyckats tygla smärtan och vet när den börjar komma då tar jag iprem och lägger mig ner som en räka och slappnar av.. ingen ide och spänna sig.. andas som vid en förlossning typ..

Vet du vad det är för cystor?  Nu har jag o min sambo försökt o få barn i 2,5år får mf helatiden. :( 

• längtanefterbarn01
    ZandraClaesson skrev 2013-07-04 18:30:24 följande:
    Hej jag har cystor (vattencystor) som oftast kommer på vänster äggstock.  jag har haft dem sen tonåring och dem kommer lite då o då. När jag blev gravid och vänta sonen så såg dem en cysta stor som en apelsin via kejsarsnitt. Och nu sist jag va gravid (MA v10) så vid skrapningen så punkterade dem en cysta som växt i takt med graviditeten. Min fertilitetläkare säger att dem inte påverkar fertiliteten alls. 

Vet hur smärtan känns men efter ett par 100st så har jag lyckats tygla smärtan och vet när den börjar komma då tar jag iprem och lägger mig ner som en räka och slappnar av.. ingen ide och spänna sig.. andas som vid en förlossning typ..

Vet du vad det är för cystor?  Nu har jag o min sambo försökt o få barn i 2,5år får mf helatiden. :( 

Men gud va hemskt. Hoppas ni lyckas bli gravida utan mf :/ Jag vet faktiskt inte vad det är för systor jag har, läkaren sa ingenting om vad det vad för typ, bara att de kan blockera.

Ja jag får lägga mig i fosterställning eller sitta böjd för att det ska gå att genomlida när smärtorna kommer (cystorna spricker) och ta ipren så fory som möjligt. Men dina cystor blockerar inte alltså?
  • Geléhallon89
    längtanefterbarn01 skrev 2013-07-04 21:06:31 följande:

Men gud va hemskt. Hoppas ni lyckas bli gravida utan mf :/ Jag vet faktiskt inte vad det är för systor jag har, läkaren sa ingenting om vad det vad för typ, bara att de kan blockera.
    Ja jag får lägga mig i fosterställning eller sitta böjd för att det ska gå att genomlida när smärtorna kommer (cystorna spricker) och ta ipren så fory som möjligt. Men dina cystor blockerar inte alltså?
    ja, jag har fått svagt på sticka igen nu men ingen idé o hurra än. :/  ne jag får mina på äggstocken, får du i dem ? gud ja de går absolut inte stå raklång då ;o 
  • trex2013
    längtanefterbarn01 skrev 2013-07-04 21:06:31 följande:

Känner också igen mig har(just nu) en 9cm cysta på vänster äggstock som känns av en hel del..
    MEN jag tycker att mina perioder av smärta har blivit färre sen jag drog ned på kolhydrater. kör inte lchf men äter lite bättre bara. min teori är att tarmarna ligger över och när jag ätit dåligt så ligger de och spänner över cystan/cystorna och den jävulska smärtan kommer.
    :/

• längtanefterbarn01
    ZandraClaesson skrev 2013-07-05 07:30:44 följande:
    ja, jag har fått svagt på sticka igen nu men ingen idé o hurra än. :/  ne jag får mina på äggstocken, får du i dem ? gud ja de går absolut inte stå raklång då ;o 

Men grattis, hoppas det håller i sig nu!!

Jag får dom på äggledaren eller äggstocken, han va så dålig och stressad på att förklara så förstod inte riktigt
  • längtanefterbarn01
    trex2013 skrev 2013-07-05 16:15:40 följande:
    Känner också igen mig har(just nu) en 9cm cysta på vänster äggstock som känns av en hel del..

MEN jag tycker att mina perioder av smärta har blivit färre sen jag drog ned på kolhydrater. kör inte lchf men äter lite bättre bara. min teori är att tarmarna ligger över och när jag ätit dåligt så ligger de och spänner över cystan/cystorna och den jävulska smärtan kommer.

:/

Hej :) vad intressant! Jag har börjat äta mindre kolhydrater, (lchf med lite mindre fett ungefär) för 7 veckor sedan. Dels för att jag vill gå ner 20-25kg (redan gått ner 8kg :D) men också för att jag läst att det kan hjälpa sånna som har svårt att bli gravida. Jag har faktiskt inte fått någon "cystasmärta" sedan jag började men det är ioförsej för tidigt att säga att det beror på lchf i mitt fall då smärtorna kommer varje till varannan månad om de kommer ofta... men hoppas verkligen kosten hjälper! Fast oavsett så sitter den ju där nu och blockerar :/ vad sa din läkare? Försvårar det för dig också?
  • trex2013
    längtanefterbarn01 skrev 2013-07-05 17:18:27 följande:

Hej :) vad intressant! Jag har börjat äta mindre kolhydrater, (lchf med lite mindre fett ungefär) för 7 veckor sedan. Dels för att jag vill gå ner 20-25kg (redan gått ner 8kg :D) men också för att jag läst att det kan hjälpa sånna som har svårt att bli gravida. Jag har faktiskt inte fått någon "cystasmärta" sedan jag började men det är ioförsej för tidigt att säga att det beror på lchf i mitt fall då smärtorna kommer varje till varannan månad om de kommer ofta... men hoppas verkligen kosten hjälper! Fast oavsett så sitter den ju där nu och blockerar :/ vad sa din läkare? Försvårar det för dig också?
    Hej!  Vad duktig du är som har gått ner så mkt redan, bra jobbat å heja! Jag tror att kosten spelar en viss roll men jag är ingen expert inom området och vet bara vad som verkar funka för mig.
    Endon är orsaken till att jag har svårt att bli gravid (bara höger äggstock är fungerar för mig :(  )
    Har jag just påbörjat ta medicin inför IVF behandling i Augusti. Jag hoppas att det hjälper mig. :)
Svar på tråden Uppgiven.. cysta vid äggledaren