• mian04

    Rutiner för donatorbarn som vill träffa den öppna donator?n

    Hej! Jag är nu gravid efter att ha gjort IVF som singel på CFC i Danmark med öppen donator. Ni som har valt öppen donator, har ni fått något juridiskt dokument som barnet kan använda när de vill söka kontakt med donatorn vid 18 års ålder? Jag mejlade European Spermbank angående detta och fick till svar att de INTE hade upprättat någon rutin för hur det ska gå till nära våra barn vill söka upp donatorn. Troligtvis kommer de att göra DNA-test på barnet, skrev hon. Då undrar man ju om de har koll på donatorerna, ska det krävas dna-test?
    Borde inte klinikerna kunna ge oss dokument som barnet kan använda för att få ut identiteten på donatorn? Upprörande annars! Man vill ju känna sig säker på att barnet verkligen kan söka upp donatorn om han eller hon vill, annars lurar man ju barnet hela barndomen!!!

  • Svar på tråden Rutiner för donatorbarn som vill träffa den öppna donator?n
  • Frontline

    Donatorn kanske inte vill ha kontakt har du tänkt på det då?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • LinneaJosie

    Är du säker på att öppen donator är lika med villig att träffas? Jag trodde nämligen bara att det betydde att deras identitet inte var hemlig, men jag vet inte

  • mian04

    Ja, öppen donator innebär att han kan tänka sig att träffa barnet en gång, när det fyllt 18 år.

  • mian04

    Om donatorn inte skulle ha velat träffa barnet finns möjligheten för dem att välja att bli anonym donator. Det är därför den möjligheten finns. Om man väljer att vara öppen donator innebär det just det.

  • ytrewq
    mian04 skrev 2013-06-27 19:38:29 följande:
    Troligtvis kommer de att göra DNA-test på barnet, skrev hon. Då undrar man ju om de har koll på donatorerna, ska det krävas dna-test?
    De har naturligtvis koll på donatorerna, men inte på barnen som blir till. De är ju inte på något sätt involverade i graviditeten eller förlossningen och kan därför omöjligen DNA-testa barnet. Alltså måste de givetvis göra ett DNA-test när det kommer ett barn som påstår sig ha blivit till med en av deras donatorer.

    Sedan är väl rutinen, men jag kan ha fel här, att BARNET har rätt att få veta vem den biologiska pappan är, men inte mamman. Det kanske ser annorlunda ut i Danmark, men det är i alla fall så det fungerar i Sverige. Som mamma har man ingen rätt till den biologiska pappan, det är bara barnet som har juridiska rättigheter.
  • mian04

    Ja absolut är det så, att det bara är barnet som har rätt till infon om den biologiska pappan! Så är det i Danmark också. Men det är också så att klinikerna ska rapportera till spermabankerna när det uppstår en graviditet efter en donation.

  • ytrewq
    mian04 skrev 2013-07-09 14:57:29 följande:
    Men det är också så att klinikerna ska rapportera till spermabankerna när det uppstår en graviditet efter en donation.
    Ja, men det gör ju ingen skillnad? Vare sig klinikerna eller spermabankerna kan omöjligen veta vad det blir för barn av en graviditet. Om det dyker upp någon 18 år senare som säger sig ha blivit till med spermier från deras spermabank, hur ska de då kunna veta om det stämmer och vem donatorn var? Självklart måste de göra ett DNA-test på barnet, de besitter inte några övernaturliga förmågor på vare sig klinikerna eller spermabankerna.
  • mian04

    Du menar alltså att man inte ens på sjukhusen i Sverige vet vilka barn det blir av donatorspermier???? Fast behandlingarna utförs av klinikerna själva???
    I Sverige får det ju dessutom bara bli ett barn till sex familjer från samma donator, så det låter konstigt i så fall. 
    Det jag menar är konstigt i Danmark är att om kliniken rapporter in vilka barn som blivit till från varje donator så finns det ju ett sådant register på spermabankerna. Men det är helt ok om du tycker att allt verkar ok, jag tyckte det lät konstigt att avkräva DNA-test av barnen. Men det är ju min högst personliga åsikt så klart. Helt ok om du tycker tvärtom : -)) 

  • ytrewq
    mian04 skrev 2013-07-09 16:14:29 följande:

    Du menar alltså att man inte ens på sjukhusen i Sverige vet vilka barn det blir av donatorspermier???? Fast behandlingarna utförs av klinikerna själva???


    Det får du vända dig till någon klinik och ta reda på, det beror på i vilken utsträckning de lyckas knyta en viss graviditet till en senare identitet.
    mian04 skrev 2013-07-09 16:14:29 följande:

    I Sverige får det ju dessutom bara bli ett barn till sex familjer från samma donator, så det låter konstigt i så fall. 
    Det jag menar är konstigt i Danmark är att om kliniken rapporter in vilka barn som blivit till från varje donator så finns det ju ett sådant register på spermabankerna.


    Att det blivit en graviditet, ja, men vad mer kan de föra in i sina register? Ett barn som ännu inte fötts har ju inget personnummer, namn och i de flesta fall är inte ens könet känt. Så vad du tänker dig att de för in i sina register förstår jag inte, återigen, de håller inte på med hokuspokus på vare sig klinikerna eller spermabankerna.

    Vill man senare knyta en viss individ till en donator så måste man göra DNA-test, hur du tänkt dig att man annars ska gå tillväga förstår jag inte. Och tydligen gjorde de inte det på spermabanken heller...

    mian04 skrev 2013-07-09 16:14:29 följande:

    Men det är helt ok om du tycker att allt verkar ok, jag tyckte det lät konstigt att avkräva DNA-test av barnen. Men det är ju min högst personliga åsikt så klart. Helt ok om du tycker tvärtom : -)) 


    Det har nog inte så mycket med åsikter att göra som vad som är faktiskt möjligt.
  • mian04

    Nej, på spermabanken har de ännu inte funderat över vilka rutiner de ska ha för de här barnen om 18 år svarade de. Det var det jag blev orolig över. Kändes lite svävande svar. Särskilt om man inte heller fått något dokument från kliniken som styrker vilken donator som använts.
      Ok, jag har ingen aning om hur det går till i Sverige. Bara allt detta funkar om 18 år så är ju allt fine!  Annars kan det ju bli väldiga tragedier för de här barnen.

    Jag kan ju tycka att föräldrarna kunde rapportera in till banken när barnet är fött så att de vet att det är fött, vilket kön mm. För klinikerna vet ju redan  vilket datum det "tillverkades". 
    Det jag, och flera med mig, blev oroliga för över var vad som händer om DNA-provet sedan inte visar sig stämma med donatorn man valt, om kliniken inte kan garantera att rätt säd har använts för varför skulle de annars avkräva  DNA-prov. Men kanske är det som du säger och då är de väl inget problem. 

    Sädbankerna i Danmark har ju fått väldigt mycket kritik för sin hantering av säden  av Sundhetsstyrelsen och kommunikationen mellan klinikerna och bankerna verkar inte heller helt bra.  Nyligen var det ju en skandal där jättemånga barn kunde ha ärvt en sjukdom från en donator, men alla barnen kunde inte spåras med det system som användes då.  Det är ju människor det här handlar om. Därför är det ju viktigt att både föräldrar och barn ska kunna känna sig trygga med hanteringen.  
     

  • Astakvasta

    Jag tycker ändå att det låter bra att de DNA testar innan de för samman barnet och donatorn. Banken kan ju faktiskt inte lova att kliniken har använt rätt spermier ( det ligger ju utanför deras kontroll). Men jag blir förvånad att de svarar att de inte har några rutiner kring detta. Det är väldigt konstigt!Förvånad

    OT men på   https://www.donorsiblingregistry.com/ kan ni läsa mer om att söka upp donator "pappan" genetiska syskon etc. Om inte för er själva kan det vara intresserade av att läsa andras berättelser på samma tema. Men de flesta där bor i USA så  rutiner mm är inte alltid lika som här.

    Grattis till graviditeten!{#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Rutiner för donatorbarn som vill träffa den öppna donator?n