• MalinEddie

Får era barn mellan 4-6 år vara ute ensamma?

Jag menar då inte i er trädgård (om ni har en sådan) utan i området som ni bor i? Går de till lekparken ensamma, springer mellan kompisars hus? Eller anser ni det vara helt fel eller bor i ett område där det inte skulle vara möjligt?

Vi bor i en liten stad i ett barvänligt område utan trafik. De är grönska och lekparker överallt. Barnens vänner från förskolan bor nära. På senare tid har vi börjat släppa ut barnen mer. Vi bestämmer innan vilken lekpark/område det gäller och de måste komma hem och berätta om de vill någon annanstans, ringa på hos en vän t.ex. Det är närliggande lekparker och går jag ut i trädgården ser jag barnen men jag tittar bara till dem då och då. Vi har kontakt med de andra föräldrarna i området som barnen leker med och ibland är det vårt hus och ibland deras som gäller. Det är inget som bestäms innan men som föräldrarna väl när det sker är medvetna om. Det fungerar bra.
    Jag berättade detta för en bekant som bor i en större stad i ett trafikerat område och omöjligt skulle kunna göra på samma sätt och måste planera inför varje gång hennes barn ska leka med ett annat. Hon menade att hon aldrig skulle göra som vi gör i vår situation. Även om det inte finns någon trafik borde man titta hela tiden på barnet/barnen när de leker. Tänk om det skadar sig? Dessutom menade hon att vi borde oroa oss för pedofiler som tydligen hänger i varje buske..

Vad är er syn på det hela? När vågar ni släpa ut era barn för egen lek utan att ha full kontroll?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Får era barn mellan 4-6 år vara ute ensamma?
  • entjej
    u77 skrev 2013-07-08 13:46:47 följande:
    Sonen är 6 år nu fyller 7 i vinter.
    Det är inte förrän nu som han har fått och velat cykla runt själv i området.
    Både på gott och ont, man ser inte röken av honom på flera timmar, men samtidigt så tror jag att det är bra, ett lärande om att stå på egna ben. 
    Men nog är jag orolig emellanåt när man inte vet vart han är riktigt. Bor i ett litet område på landet. 

Jag hoppas det inte är bilar och liknande där han cyklar. Barn är inte mogna för trafik så tidigt och det räcker ju med ett par bilar då och då...
  • entjej

Ja, tänkte på den här tråden när jag läste om 5-åringen...nu blev jag ännu mer säker i att jag inte vill släppa ut mitt barn själv på några år...

• umm abdilleh
    vampyria2 skrev 2013-07-08 12:11:51 följande:
    Hade tex det här barnet haft en vuxen hos sig så hade detta troligtvis aldrig hänt, såna här saker händer några gånger per år och ändå fortsätter folk att tycka att det är okej att låta sina ungar gå ut ensamma innan de är riktigt mogna för det. det finns massor av saker i ett samhälle som är riktigt farliga som man inte ens tänker på som i bästa fall bara skadar våra barn och i värsta fall faktiskt har ihjäl dem. Den här mamma litade säkert på sitt barn totalt och var säker på att barnet aldrig skulle lämna gården eller göra något farlig, annars tror jag inte att hon hade lämnat barnet ensam. Jag vill inte peka ut mamman och säga att hon har gjort fel, utan mer påpeka att man kanske bör tänka till en gång till och att även om man tror sig göra rätt se över möjligheterna om man faktiskt kan ha fel när man tror att de små är säkra.  www.aftonbladet.se/nyheter/article17094018.ab

Tänk då de k denna tråden som släpper ut 2,3 åringar själva..ännu värre och de blunda för verkligheten
  • Zayco
    entjej skrev 2013-07-10 23:14:06 följande:
    Ja, tänkte på den här tråden när jag läste om 5-åringen...nu blev jag ännu mer säker i att jag inte vill släppa ut mitt barn själv på några år...
  • Zayco

Ni föräldrar som släpper ut era småbarn i åldern 4-6 år, hur ställer ni er till det nu efter att fått höra om den lilla femåriga flickans död? Som var ensam ute obevakad? 

Skulle aldrig kunna leva med ett sånt dåligt samvete, att inte varit där för den rädda lilla tösen.. Stackarn  

• umm abdilleh
    Zayco skrev 2013-07-10 23:22:57 följande:
    Ni föräldrar som släpper ut era småbarn i åldern 4-6 år, hur ställer ni er till det nu efter att fått höra om den lilla femåriga flickans död? Som var ensam ute obevakad?  Skulle aldrig kunna leva med ett sånt dåligt samvete, att inte varit där för den rädda lilla tösen.. Stackarn  

De kommer inte ändra sig. För deras svar är att de bor i små familjeställen där det inte finns pedofiler och trafik och inget dåligt kan hända..ignorranta människor
  • Curlie

Nej. Vi bor mitt i centrala Norrköping och här kan jag inte låta min 5-åring gå ut själv. För det första har noll översikt över lekparken, och för det andra så är trafiken för tung häromkring.

• Sous

Jag känner också att jag typ aldrig vill släppa ut mitt barn själv när jag läser sånt, men jag undrar om det verkligen är ett bra argument? Engla var ju tio år och cyklade hem själv från fotbollen. Och Helene på 80-talet var väl i samma ålder. Hon försvann ju när hon gick till affären för att köpa godis. Är tio också för tidigt för att gå ut själv?

Jag tror ändå att man måste utgå från barnets mognad och omständigheter som trafik, närhet till vatten etc. och inte från extremfall med pedofiler och mördare. I så fall kan man ju inte släppa ut ungarna alls innan de blir myndiga.

• Som snö
    Zayco skrev 2013-07-10 23:22:57 följande:

Ni föräldrar som släpper ut era småbarn i åldern 4-6 år, hur ställer ni er till det nu efter att fått höra om den lilla femåriga flickans död? Som var ensam ute obevakad? 

Skulle aldrig kunna leva med ett sånt dåligt samvete, att inte varit där för den rädda lilla tösen.. Stackarn  

Nu har inte jag läst om nån femåring, men det är säkert hemskt tragiskt. Inte tal om annat.

Men hur ställer du dig till saken när du läser om trafikolyckor? Slutar åka bil, buss och tåg?

Våldsbrott i tidningen och du slutar gå ut?
  • Dr Mupp

Inga problem. Jag bor i ett radhusområde där 13 radhus står i en cirkel kring en bilfri gård med låsta grindar ut till vägen. Det är max 50 meter mellan min ytterdörr och lekparken. Ytterdörren står öppen för det mesta, liksom grannarnas.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Får era barn mellan 4-6 år vara ute ensamma?