• regnskogen

orolig inför första sexet efter förlossningen....

Hej! 

Jag har fött min son för drygt två veckor sedan, och fick sy 5 stygn. Jag blödde rikligt de första dagarna men sedan avtog de och nu är det mer lite som blodiga flytningar.

Jag är jättesugen på att ha sex med min pojkvän, men nöjer mig istället med att göra det mysigt för honom genom att ge honom avsugningar lite då och då när det passar. Jag tycker det är säkrast att vänta med sex tills man iallafall har kollat så att man är " okej " där nere innan man har sex, men det är ju min åsikt.

Det jag är lite orolig över är hur jag känns där nere. Jag ser ganska bra ut där nere, är lite svullen fortfarande men ser inget som lixom hänger ut eller något sånt. Men dock så känns det som att det är något som hänger ut genom hålet. Känslan påminner lite om när man sätter en tampong fel, att den inte kommer tillräckligt långt in. Har googlat lite på detta och det verkar vara framfall. Detta verkar vara något som aldrig försvinner, utan kan bara "tränas" upp av knipövningar, så jag kniiiiper som bara den på dagarna. Är detta normalt? Är det sant att det aldrig kommer bli sig likt där nere om man har fått framfall? 

Och efter att jag hade googlat på detta så blev jag jätte orolig inför första gången jag och pojkvännen ska ha sex. Tänk om sexet känns dåligt? Att jag är slapp? Eller att pojkvännen kommer till mig efteråt och säger att jag känns stor eller väldigt slapp där nere? Eller att min kropp är sladdrig och slapp precis som musen är?

Jag behöver all tips och råd jag kan få för att på något sätt få en chans att bli helt återställd igen.. Dela gärna med er om era egna erfarenheter, skulle vara så tacksam! 

• Svar på tråden orolig inför första sexet efter förlossningen....
  • Frontline

Du blir aldrig som du var innan bara att acceptera det...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Aileen Allannah

Alltså, två veckor efter förlossningen har underlivet inte hunnit återhämta sig på, det känns inte som vanligt, och det ser inte ut som vanligt. Det betyder inte att något är fel. Jättebra att du kniper, det är det bästa du kan göra! Men framfall tror jag inte du behöver oroa dig för ännu.

• KimPossible
    Frontline skrev 2013-06-28 01:00:54 följande:
    Du blir aldrig som du var innan bara att acceptera det...
    Äsch, det där är ju bara trams! Det kan man mycket väl bli! 

Dessutom ska man aldrig bara acceptera att det är något fel i ens underliv efter förlossningen, utan se till att kräva att bli ordentligt undersökt och få den hjälp man behöver. Det går att åtgärda mycket fel, även om inte allt. Tyvärr så är vården otroligt undermålig på detta område, och många kvinnors problem ignoreras totalt. Bedrövligt.

Med det sagt; Ts, låt det vara ett tag. Underlivet måste få tid på sig att läka, DU måste få tid på tid mentalt att komma i balans. Vissa blir som vanligt efter några veckor, vissa blir det efter några månader, andra efter nåt år, vissa aldrig. Vissa klarar att ha (penetrerande) sex tidigt, andra måste vänta längre. Alla är olika. 

Men knipövningar är bra hur som helst, även bortsett från sexlivet. Det motverkar inkontinens både nu och senare i livet.

När ska du på efterkontroll? Ta kontakt med mvc och fråga om du inte kan få komma på ett tidigare besök om du misstänker framfall. Det kan iaf vara bra att få det konstaterat, och de kanske har fler knep än bara knipövningar.
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPossible

Ah, det försvann;

Kort sagt, är du orolig så är det bättre att du får kolla av redan nu och bli lugnad, istället för att gå och må dåligt flera veckor till.

Och du, det där med sexet löser sig nog. Det brukar göra det. Det är trots allt rätt vanligt att man får fler barn. Och har din kille inte mer känslor för dig än att han kan klaga på ditt underliv efter att du fött hans barn, så kanske han ändå inte är något att hänga i granen, eller hur?  

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • regnskogen

Frontline - jag vet att man på något sätt kan bli återställd, dock så vet jag att ärren aldrig försvinner. Men JAG tror på att man på något sätt kan se någorlunda likadant sen innan.

Kimpossible - tack för ditt svar! Jag ska på efterkontroll i juli, och jag har kontaktat MVC + Förlossningen om min misstanke om framfall men de säger att jag ska göra knipövnigarna och att jag inte behöver komma in på kontroll... Det tycker jag är taskigt gjort av dom, för jag vill ju veta om jag har framfall eller inte för att kunna göra det bättre på något sätt - nu måste jag vänta en hel månad innan jag får veta vad det är som känns obehagligt..

Svar på tråden orolig inför första sexet efter förlossningen....