• ellinorah

Långvarig amningsvägran, 3 månaders baby... hjälp :(

Jag behöver råd och stöd här... Vårt andra barn, en tjej som nu är tre månader amningsstrejkar/strular stora delar av dagen! Hon vänder bort huvudet och skriker ofta redan när jag lägger ner henne eller på något vis lägger henne nära bröstet. Detta har hållit på i 6 veckor nu. De flesta säger ju att amningsstrejker är kortvariga!! :(
    Det underliga är att hennes storebror hade EXAKT på pricken samma beteende. En kort skön smekmånad efter förlossningen där allt funkade prima och han ammade typ jämt, 1 ggr/timme ungefär.... Men sen vid 3 mån hände nåt och han började vägra och vägran blev sen successivt värre tills han var 6 månader, accepterade flaska och jag tvingades lägga ner för inget fungerade... Är så lessen nu att också tösen tycks ha samma beteende.

Har testat:
    - Olika amningsställningar (sitta, ligga, stå, fotbollsgrepp, ALLA)
    - Bar överkropp på oss båda (lär ju ska stimulera sökbeteendet, haha.. sure..!!!!) :(
    - Sjunga, vagga, vyssja, se på nåt roligt....
    - Mata bort "värsta hungern" med flaska några tiotals ml och sen ge bröst

Fungerat:
    - Ligga ner med napp och sen pilla ut nappen och sätta in bröstet (fungerat bäst hittills men nu har det också börjat gå sämre...)
    - Amma DIREKT hon vaknar och inte vänta (fungerar också bra för det mesta)

Som det är nu kan jag ALDRIG amma när hon är vaken/pigg eller före tupplur. BARA när hon är nyvaken.

Mina frågor:
    - Jag har gett flaska ibland för att hon helt enkelt skriker ihjäl sig annars av frustration/hunger (antar jag). Jag har en 2åring också här hemma och KAN inte sätta all min tid på amningen. Förstör jag amningen med att använda flaska/napp ibland tror ni?!!
    - Hon får ont i magen av ersättning verkar det som, eftersom hon ofta skriker på kvällarna före läggdags när hon har fått mer ersättning än vanligt på en dag. Hennes bajs är också väldigt slemmigt och har varit så ungefär lika länge som hon har bröstvägrat. Borde jag ta henne till doktorn och utesluta ev. allergi mot mjölk??
    - Kan bebisar börja bröstvägra av kaffe? Jag dricker 2-3 koppar om dan. Annat jag borde tänka på?

Hjälp mig snälla ni, annars måste jag snart lägga ner amningen för jag orkar inte mera.... :((

• Svar på tråden Långvarig amningsvägran, 3 månaders baby... hjälp :(
  • MadameBovary

Men stackare! Jag har också en envis bebis som har strejkat på olika sätt sedan han var 6 veckor ungefär. Nu vid 4,5 månader tycker jag att det har börjat bli bättre.  För mig krånglade det mer på ena sidan (där har jag fått handmjölka i perioder för att ö.h.t hålla igång den). Usch, jag vet hur jobbigt det kan vara.

Hur ofta försöker du mata? Vad händer om du väntar lite längre mellan gångerna? Ibland är man där och småmatar hela tiden av rädsla för att han inte ska få i sig, men egentligen kanske man förstör aptiten på det sättet?

Jag tycker inte att du ska oroa dig för att du behöver ge flaska ibland. Det är fint att du är ambitiös med amningen, men när det krånglar måste man göra det som _funkar_ och man måste överleva själv. Oro över vad det ev. leder till känns som en onödig börda att bära.

Hoppas det löser sig! 

• Annelie 76

Om hon föredrar flaskan och du vill ge bröstmjölk så PUMPA! Det finns alternativ till strulig amning och ersättning som man kan prova. Jag pumpade i 6 månader, visserligen första barnet men jag tyckte det var ganska smidigt. Jag hade en sån här pump: http://www.medelafreestyle.com/ Med den kan man pumpa båda brösten samtidigt och spara lite tid.

• blubbblubb

Jag har idag en femåring tjej som strulade med amningen. Hon vägrade redan på BB att ens försöka ta tag (hon hade inte fel tag, hon hade inget, hon bara gallskrev), ammade under protest efter en månad och sen började det gå bättre. Men aldrig bättre än att det skulle vara typ optimala förutsättningar för att amning skulle duka (typ lagom trött, lagom hungrig).

Amning är så centralt i början och man har ofta skapat sig bilder hur det ska gå till. Men försök släppa dem. 
    Vägrar barnet trots stora försök att amma så släpp det, och amma när det fungerar.  Då du är tveksam om ersättning så pumpa och ge en period. Om du pumpar märker du också om det amningen eller bröstmjölken som är problemet.

Mjölkallergi kan vara svårt att utreda (man kan ha det utan att det syns på test), men jag tycker absolut du ska gå till läkaren för att få det undersökt. Eventuellt kommer du behöva utesluta mjölk själv för att se om det blir någon skillnad.  Du skulle ju kunna att prova att köpa ett paket mjölkfri ersättning och se om magen blir bättre. Den sägs vara dyr och att man kan få den på recept vid allergi.

• malzac

Usch, om det är något som kan förstöra ens självförtroende så är det amningsstrejker! Tipsen ovan är bra, men tänkte bara lägga till lite saker.

En (ganska specifik) tanke: har hon någon gång bitit dig? I så fall, hur reagerade du? När min dotter började bitas så blev jag så överraskad att jag skrek till. Min dotter började då gråta hejdlöst. Efter det hade vi lite problem, och troligtvis berodde det på att hon kopplade ihop amningen med den reaktionen. Jag blev medveten om den möjligheten rätt snabbt så att jag kunde börja ändra på mitt beteende (mest försökte jag lugna mig själv så att jag på det sättet kunde ingjuta lugn i min dotter) men det tog ändå ett tag för det att lösa sig.

Samsover ni? Om hon ammar bra som nyvaken så kanske du kan försöka "smygamma" när hon sover? Alltså inte tvinga henne, men väcka henne precis så mycket att hon kan snutta. På det sättet kanske du kan bygga upp mysfaktorn igen.

Flaska/napp kan förvirra en yngre bebis, men vid det här laget bör ni väl ha befäst amningen. Fast när min lilla började ta flaska så blev hon irriterad över att mjölken inte kom lika snart efter att hon börjat suga på bröstet som när hon sög på flaskan så jag var noga med att amma henne så ofta jag kunde så att hon lärde sig hur brösten funkade igen. Och då var hon ändå äldre än din.

Om du testar att utesluta mjölk så tänk på att sojaproteinet liknar mjölkprotein så om bebisen har problem med det ena så har hon troligtvis problem med det andra också. Så undvik sojaprodukter också. Men ja, gå till doktorn först.

Jag har druckit en hel del kaffe/te till och från medan jag ammat. Jag har läst att max 2% av koffeinet man dricker överförs till mjölken. Så om man dricker en espresso så går det inte att mäta i mjölken. Men varför inte testa att utesluta koffeinet en dag? Koffein försvinner helt ur mjölken/blodet på 12 timmar så du borde märka skillnad rätt snabbt. Dock ska du nog utesluta mjölkprotein och koffein vid olika tillfällen så att du vet vilket det är som är problemet.

Annars kanske du kan få hjälp hos amningshjälpen?

• Jodyanna

Har precis som du ts! Så jobbigt. Har nästan gett upp ammningen. Den enda gången deb funkar är på natten när han verkligen ör trött. På dagen börjar han skrika bara jag lägger honom vid bröstet..

• Cessel

Skriv till amningshjälpen, antingen på deras hemsida eller på facebook.

• straw2008

Om hon inte vill amma så sluta försök att tvinga henne ? Du ammar ju endast för din skull o det är väl lite väl egoistiskt ?

I kinamockaskogen.....
  • malzac
    straw2008 skrev 2013-07-02 10:08:07 följande:
    Om hon inte vill amma så sluta försök att tvinga henne ? Du ammar ju endast för din skull o det är väl lite väl egoistiskt ?
    Eh nä. Man ammar väl inte en tremånadersbebis för sin egen skull? Troll.
  • straw2008
    malzac skrev 2013-07-02 10:16:38 följande:
    Eh nä. Man ammar väl inte en tremånadersbebis för sin egen skull? Troll.

Barnet vill uppenbarligen ha maten på annat sätt. Inget troll alls.
    I kinamockaskogen.....
  • Mellanmjölkens land

Dottern var ungefär sån. Det började vid 2,5-3 mån och började bli bättre runt 4 mån.

När det var som värst kunde jag bara amma när hon sov och endast på ena bröstet. Hon tog heller inte flaska så det var inget alternativ.

Vi började med gröt 1v innan 4måndagen efter att jag ringt BVC och varit helt gråtfärdig. Helt plötsligt började det släppa. Det tog ytterligare 1-2 mån innan jag kunde sittamma men vi gjorde "hemmagjord välling" genom att blanda grötpulver, bröstmjölk och vatten till nått vällingliknande och gav ur glas. Urpumpad mjölk ur glas kunde oxå funka.

Amningen kom igång sen igen

• Kasperina

Båda mina barn har stödmatats med ersättning direkt på BB och jag har inte lyckats helamma något av dem.
    Sonen ammade 1-2 ggr/dag tills han var 3 månader, sen gick han med på det kanske en gång/vecka och efter 5 månader gav jag upp.
    Dottern ammade ungefär 50% tills hon var 2 månader, sen började hon strula och vid 4 månader gav jag upp.
    När sonen var 3 månader fick jag tillbaks mensen, och det kan vara så att jag fick en ny doft som han inte gillade.
    Dottern vägrar äta mat som är varmare än rumstemperatur, så det kan vara så att hon helt enkelt tyckte det blev för varmt att amma.

Jag har inga direkta tips att ge dig. Tyvärr är det ju så att man inte kan tvinga dem, och om man framhärdar kan det bli traumatiskt för alla inblandade.
    Tänk att det är jättebra att du fick amma i tre månader och välj det som känns rätt för dig och ditt barn.
    Lycka till!        

• tvättoman

Stackars er!! Lider med dig, och hoppas det löser sig.

Du har fått skitbra råd ovan, och jag vill bara säga att min amning funkar bra (fem veckors bebis) men ibland skriker han när jag lägger honom vid bröstet, fäktar m armar o ben. Han vill INTE ha bröstet. Jag har upptäckt att han då är övertrött. Han vill nämligen ha napp o somnar direkt i famnen.

Kanske är det sömnen du ska se över, eftersom hon äter bra när nyvaken? Är ju jobbigt att suga, så kanske hon bara orkar när hon är alldeles utsövd?

Kanske ett råd som helt missar målet, men jag tänkte att alla förslag o synpunkter kan vars bra när det verkligen strular.

Lycka till! O ge flaska om
    Inget funkar. På en mätt mage sitter ett glatt huvud!! Skit samma hur man blev mätt!

Svar på tråden Långvarig amningsvägran, 3 månaders baby... hjälp :(