Långvarig amningsvägran, 3 månaders baby... hjälp :(
Jag behöver råd och stöd här... Vårt andra barn, en tjej som nu är tre månader amningsstrejkar/strular stora delar av dagen! Hon vänder bort huvudet och skriker ofta redan när jag lägger ner henne eller på något vis lägger henne nära bröstet. Detta har hållit på i 6 veckor nu. De flesta säger ju att amningsstrejker är kortvariga!! :(
Det underliga är att hennes storebror hade EXAKT på pricken samma beteende. En kort skön smekmånad efter förlossningen där allt funkade prima och han ammade typ jämt, 1 ggr/timme ungefär.... Men sen vid 3 mån hände nåt och han började vägra och vägran blev sen successivt värre tills han var 6 månader, accepterade flaska och jag tvingades lägga ner för inget fungerade... Är så lessen nu att också tösen tycks ha samma beteende.
Har testat:
- Olika amningsställningar (sitta, ligga, stå, fotbollsgrepp, ALLA)
- Bar överkropp på oss båda (lär ju ska stimulera sökbeteendet, haha.. sure..!!!!) :(
- Sjunga, vagga, vyssja, se på nåt roligt....
- Mata bort "värsta hungern" med flaska några tiotals ml och sen ge bröst
Fungerat:
- Ligga ner med napp och sen pilla ut nappen och sätta in bröstet (fungerat bäst hittills men nu har det också börjat gå sämre...)
- Amma DIREKT hon vaknar och inte vänta (fungerar också bra för det mesta)
Som det är nu kan jag ALDRIG amma när hon är vaken/pigg eller före tupplur. BARA när hon är nyvaken.
Mina frågor:
- Jag har gett flaska ibland för att hon helt enkelt skriker ihjäl sig annars av frustration/hunger (antar jag). Jag har en 2åring också här hemma och KAN inte sätta all min tid på amningen. Förstör jag amningen med att använda flaska/napp ibland tror ni?!!
- Hon får ont i magen av ersättning verkar det som, eftersom hon ofta skriker på kvällarna före läggdags när hon har fått mer ersättning än vanligt på en dag. Hennes bajs är också väldigt slemmigt och har varit så ungefär lika länge som hon har bröstvägrat. Borde jag ta henne till doktorn och utesluta ev. allergi mot mjölk??
- Kan bebisar börja bröstvägra av kaffe? Jag dricker 2-3 koppar om dan. Annat jag borde tänka på?
Hjälp mig snälla ni, annars måste jag snart lägga ner amningen för jag orkar inte mera.... :((