• Anonym (orolig, förtvivl)

klimakteriet = mindre lust? forever?

Hej!
    Som rubriken lyder, hur blir det med lusten under och efter klimakteriet?
    Själv är jag som man väldigt orolig för detta. Min fru är inne i klimakteriet och hennes lust har gått från låg till jävligt låg kan man säga. Jag har under flera år tyckt det varit jobbigt med att min lust har varit mycket större än hennes och min förhoppning var att lusten kanske skulle komma tillbaka nu när barnen blir större och vi får mer tid tillsammans osv.
    Men helvette, det här ser inte bra ut.
    Inser att det är individuellt hur man påverkas men vad säger ni? vad säger forskningen?
    giv mig hopp!

• Svar på tråden klimakteriet = mindre lust? forever?
  • Med Lem

Egen erfarenhet antyder att det går att fixa. Men det krävar att HON är införstådd med att det är ett problem som bör åtgärdas. Det är nog det svåraste att uppnå. Blir man överens om att det är ett problem så har man en samsyn, då blir din lott om lusten ändå inte återvänder lättare att bära därför att du i alla fall har en förståelse från hennes sida.

Kan bli läge för allvarliga diskussioner.

Efter klimakterium kan man behöva t ex vagifem östrogenvagitorier, eller olika salvor.

• Anonym (kvinna)

Jag är kvinna, 50år, märkte inte att jag kom i klimakteriet för jag har hormonspiral och har inte blött på flera år pga den. Nu tog jag blodprov som visar att jag passerat. Jag har normal lust, mer än min man, bättre nu när barnen är stora och det finns mer tid.

Men det tar längre tid att bli våt fast jag är upphetsad, så vi har testat bra många sortes glidmedel och har nu en hormonring som sitter inuti, (oestring) för de där receptfria vagitorierna är så kladdiga.

Så hittills har jag inte märkt nån minskad lust men allt är relativt vad man tycker är mycket, jag får sex en gång i veckan kanske eftersom min man oftast vill ladda upp sej ett tag för att bli kåt, och drygar ut med onani en till två gånger. Inte alltid samlag utan smek-och oralsex.

Men jag har inte haft problem med svettningar på natten, oro, vallningar eller sånt, då förstår jag ju att man blir trött och tappar lust och det borde gå över när de problemen upphör. Så nog finns det hopp, klimakteriet är en period precis som tonåren, vissa får finnar, andra inte, men det går över.

• Anonym (orolig, förtvivl)
    Med Lem skrev 2013-06-28 14:02:40 följande:
    Egen erfarenhet antyder att det går att fixa. Men det krävar att HON är införstådd med att det är ett problem som bör åtgärdas. Det är nog det svåraste att uppnå. Blir man överens om att det är ett problem så har man en samsyn, då blir din lott om lusten ändå inte återvänder lättare att bära därför att du i alla fall har en förståelse från hennes sida.

Kan bli läge för allvarliga diskussioner.

Efter klimakterium kan man behöva t ex vagifem östrogenvagitorier, eller olika salvor.
    Hej!
    Har läst flera av dina svar i andra trådar och som vanligt tycker jag du är jävligt vettig.

Japp, så är det. Det kräver att HON är införstådd med att det är ett problem och dit har vi inte kommit än.
  • Med Lem
    Anonym (orolig, förtvivl) skrev 2013-07-01 14:37:12 följande:
    Hej!

Har läst flera av dina svar i andra trådar och som vanligt tycker jag du är jävligt vettig.

Japp, så är det. Det kräver att HON är införstådd med att det är ett problem och dit har vi inte kommit än.

Tack.

Du måste själv vara införstådd med att det kan finnas två problem! Din frustration är ett men hon kanske också har något motsvarande kring dig och hur du är.
Svar på tråden klimakteriet = mindre lust? forever?