• 1990amanda

Ska ja städa efter sambon bara för ja är mammaledig?

Tänkte bara höra lite med er om en sak!

Jag ör mammaledig med vår snart 4 månader dotter och vi har en son sen tidigare på 3,5 år!

Min sambo jobbar väldigt mkt då han har 2 egna företag !

Han firade midsommar med sina polare på Öland i vår husvagn! Nör ja kommer hem från mina föräldra kollar ja hur de ser ut u husvagnen! Sim ja väntade mig! Massa disk som ligger kvar, han har inte bäddat upp till borden å massa cider sim runnit ut i kylskåpet!

Här om dagen påminne ja han om att städa husvagnen efter sig! Och får kommentaren tillbaka

" de kan ju du göra, du går ju bara hemma och inte gör ett skit! Jag har så mkt att göra! "

Ska ja städa eller är de han som ska göra de? Vist kan ja städa för å vara snäll, men han skull ALDRIG städa om jag hade haft fest i en husvagn!

Ville bara höra hur ni skulle gjort i ert förhållande!

• Svar på tråden Ska ja städa efter sambon bara för ja är mammaledig?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jimman skrev 2013-07-05 13:48:01 följande:
    Då vet du inte vad kräva är ! Om nu mannen jobbar mycket o har mycket att göra då kan man man vara snäll o hjälpa till om man bara är hemma o mannen kan lägga den lilla lediga tid med barnen om dom träffar honom lite
    Hur skulle ett krav kunna låta i den här situationen?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • KimPossible
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-07-05 13:47:56 följande:
    Jag skulle nog egentligen vilja säga att det varken är ett renodlat krav eller en fråga utan snarare ett uttryck för en attityd och två påståenden. Om vi nu ska analysera det hela.
    En jäkla otrevlig attityd dessutom. 

Jag blir faktiskt mörkrädd när jag läser att det finns folk som tycker det där är något normalt och bra i ett förhållande.  
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KimPossible skrev 2013-07-05 13:56:03 följande:
    En jäkla otrevlig attityd dessutom. 

Jag blir faktiskt mörkrädd när jag läser att det finns folk som tycker det där är något normalt och bra i ett förhållande.  
    Ja, det ringer i varje fall för mig ordentliga varningsklockor i det som TS beskriver, skulle aldrig acceptera en partner med den attityden.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sri

Skulle aldrig komma på fråga att städa efter sambons fest, han får helt enkelt ta sig tid till det. Han får väl offra en dag av semestern om han nu har tid att ha någon.

• Jimman

Attityden är det värre med o inte ok, jag har redan skrivit hur ett krav kan låta .

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jimman skrev 2013-07-05 14:00:59 följande:
    Attityden är det värre med o inte ok, jag har redan skrivit hur ett krav kan låta .
    Ja, där ett ord skiljer sig från det TS beskriver. Kan respektive ska.
    I min värld är skillnaden väldigt liten där.
  • Venne

Eh nej?! Städa hans fylleslag bara för att du är mammaledig? Det är väl en sak att man går och plockar undan och fixar lite hemma i den mån man hinner. Och då handlar det om normalt stök av ens eget hem, inte någon annans fylleslag som man inte ens deltog i. Vilken jä*la attityd från hans sida. Jag hade skitit i det och inte satt min fot i den husvagnen innan den var städad.

• Kattungen

Din man kan väl ta lite föräldraledigt och städa husvagnen?

• Jimman

Skillnaden kan vara ganska stor på ett ord i olika utryck

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jimman skrev 2013-07-05 14:08:23 följande:
    Skillnaden kan vara ganska stor på ett ord i olika utryck
    Absolut, och det måste sättas i relation med det övriga som sägs.

Men det är knappast någon idé att diskutera det här, det handlar om perception. Du anser att det är en fråga trots att det saknar alla komponenter en fråga innehåller, då är det lite svårt att diskutera enskilda ord i det.
  • Jimman

Nä det saknas ett ? I ts text , men nog om detta ! O vet ni vad , min man ska ha grillfest i slutet av månaden för sina kollegor hemma hos oss o vet ni. , jag kommer att fixa maten o serva dom under kvällen o städa dagen efter för jag tycker man ger o tar o han skulle ha gjort detsamma för mig !

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jimman skrev 2013-07-05 14:15:12 följande:
    Nä det saknas ett ? I ts text , men nog om detta ! O vet ni vad , min man ska ha grillfest i slutet av månaden för sina kollegor hemma hos oss o vet ni. , jag kommer att fixa maten o serva dom under kvällen o städa dagen efter för jag tycker man ger o tar o han skulle ha gjort detsamma för mig !
    Sluta nu, var ska frågetecknet sitta menar du? Det finns några möjligheter:

1. "de kan ju du göra[?]"
    2. "du går ju bara hemma och inte gör ett skit[?]"
    3. "Jag har så mkt att göra[?]"

Ingen av dessa är särskilt vettiga.

Att ge och ta är jag helt med på och jag skulle också fixa och städa vid ett sådant tillfälle. Men det är inte jämförbart med TS situation, alls.

• enthymeme
    Om vi ska analysera meningen i sig är ju även ordföljden fel. En fråga innehåller "kan du" medan ett påstående innehåller "du kan". Visst bör man ge och ta i ett förhållande, men nu är det ju tydligt att TS bara ger medan sambon bara tar, så hur är din situation relevant? 
  • LinneaJosie

Vem bryr sig om vad du och din man gör? Är det inte dags att byta nick snart, förresten?
  • lilla fru snigel

Skippa den karln! Vidrig kvinnosyn!

• hymafr

Har man fest och grisar ner så städar man efter sig. Men det är klart - om han tar hand om barnen medan du städar så kanske du tycker att det är lite avkoppling att städa och slippa ha koll på barnen hela tiden.

• Sous

Hade han sagt: "Du, jag har så himla mycket att göra och är så stessad. Tror du att du skulle kunna städa upp den här gången? Det vore jättesnällt!" så visst. Med den där attityden, nej. I min värld pratar man inte så med varandra. Alls.

• uglygodcilla81

Wtf??? Han får städa själv! Speciellt med den attityden! Har inget med att Göra med vem som har mest att göra...

Hoppas inte du ska ta hela föräldraledigheten själv, han verkar behöva vara "ledig" några månader för att få lite insikt!

Svar på tråden Ska ja städa efter sambon bara för ja är mammaledig?