• Mollly

Turkiet eller Kreta med barn?

Vi sitter och kollar lite på resor till nästa år. Vi är inne på antingen Turkiet eller kreta. Barnen kommer vara 5 och 1år då. Vad är mest barnvänligt?

• Svar på tråden Turkiet eller Kreta med barn?
  • Dandountiii
    Mollly skrev 2013-06-28 18:24:53 följande:
    Vi sitter och kollar lite på resor till nästa år. Vi är inne på antingen Turkiet eller kreta. Barnen kommer vara 5 och 1år då. Vad är mest barnvänligt?
    Kreta !  
    Eleanor 130412 <3
  • Dandountiii
    Mollly skrev 2013-06-28 18:29:19 följande:
    Något speciellt ställe på Kreta? Varför är det mer barnvänligt än Turkiet?
    Agia marina, var syrran på och hade med sig sin fyra åring och det är nära till strand, finns aktiviteter för barn.

vi kommer åka ditt nästa år ! du kan gå in o läsa om det så kan du hitta dig kanske andra ställen som intresserar dig mer..  
    Eleanor 130412 <3
  • Mollly
    Dandountiii skrev 2013-06-28 18:36:59 följande:
    Agia marina, var syrran på och hade med sig sin fyra åring och det är nära till strand, finns aktiviteter för barn.

vi kommer åka ditt nästa år ! du kan gå in o läsa om det så kan du hitta dig kanske andra ställen som intresserar dig mer..  
    Blir det Kreta, så är det Agia Marina vi har kollat påSkrattande
  • Dandountiii
    Mollly skrev 2013-06-28 18:37:37 följande:
    Blir det Kreta, så är det Agia Marina vi har kollat påSkrattande
    kul, nej men syrran sa att det var underbar ställe och skulle kunna tänka sig åka ditt igen!
    Eleanor 130412 <3
  • Mollly
    Dandountiii skrev 2013-06-28 18:40:28 följande:
    kul, nej men syrran sa att det var underbar ställe och skulle kunna tänka sig åka ditt igen!
    ok. Då kan man spana in det lite mer då :) I Turkiet är det Side vi har spanat in. Många åker till Mallis också. Men det var ganska mkt dyrare. Så det gick bort,.
  • Dandountiii
    Mollly skrev 2013-06-28 18:46:51 följande:
    ok. Då kan man spana in det lite mer då :) I Turkiet är det Side vi har spanat in. Många åker till Mallis också. Men det var ganska mkt dyrare. Så det gick bort,.
    Man vet aldrig hur situationen blir i turkiet tills dess.. det jag vet så är det upp o ner där inte över allt men man vet inte hur det utvecklar sig längre fram så håller mig hellre till det säkraste.. tycker ja
    Eleanor 130412 <3
  • SIN74

Kreta, betydligt godare mat enligt mig. Jag tycker att man som turist blir lugnare bemött på Kreta än i Turkiet. Beror väl kanske på var man är men det har inte känts lika hetsigt. 

• Elmiran

Har varit till Turkiet 3 gånger med dottern.4 olika hotell. Hon var 14 månader 26 månader och sista gången fyllde hon 3 bör vi var där. Har blivit underbart bemött överallt. Turkarna är väldigt hjälpsamma. En av gångerna reste jag helt ensam med dottern, ej charter, och det var inga som helst problem. Älskar verkligen turkiet, god mat, billig shopping, trevligt folk. Bra stränder, finns en hel del att se o lära om kulturen också.
    Men i år byter vi till kreta, nu är dottern 4. har inte varit till kreta på 6 år. Så blir kul att testa nåt "nytt"

• Mollly
    Elmiran skrev 2013-06-28 19:34:27 följande:
    Har varit till Turkiet 3 gånger med dottern.4 olika hotell. Hon var 14 månader 26 månader och sista gången fyllde hon 3 bör vi var där. Har blivit underbart bemött överallt. Turkarna är väldigt hjälpsamma. En av gångerna reste jag helt ensam med dottern, ej charter, och det var inga som helst problem. Älskar verkligen turkiet, god mat, billig shopping, trevligt folk. Bra stränder, finns en hel del att se o lära om kulturen också.
    Men i år byter vi till kreta, nu är dottern 4. har inte varit till kreta på 6 år. Så blir kul att testa nåt "nytt"
    Vart i Turkiet har ni varit?
  • Elmiran

Vi har varit i Alanya-området. Samt ett ställe som heter Ockurkalar (tror det stavas så) Det ligger mellan Side och Alanya. Där bodde vi på ett hotell som heter Delphin Botanik, otroligt vackert och otroligt bra service. Massor med poolområden. De har tom ett tivoli för barn som är öppet varje kväll och det ingår i hotellpriset! Så barnen/barnet kan åka hur mycket karusell som helst gratis :D Så fick man sockervadd och popcorn också, riktig tivoli-känsla. Skulle gärna åka dit igen. Lite dyrare men helt klart värt det. Färsk frukt på rummet varje dag, minibar med godis nötter och dricka som ingår. Haha nu låter jag nästan som en resekatalog. Men älskade verkligen det hotellet.
    Var där själv med dottern, första dagen ramlade hon och slog sig illa i huvudet. Men personalen var kanongulliga och hjälpsamma.

• Isabella06

Jag rekommenderar också Turkiet. Alanya.
    Dock vet jag inte hur det är att åka med en sådan liten om det är högsäsong men tanke på värmen.
    Jag va gravid, och tyckte det va tufft vissa timmar på dygnet. Men dottern på fyllda 6 år njöt som bara den. Levde i pollen och levde rövare på mini discona som va på vårt hotell.
    Vi kommer åka tillbaka, nästa år så är liten 1 1/6

• mia maria

Om man ser till barnvänlighet så funkar både Kreta o Turkiet alldeles utmärkt! 
    Det beror ju helt på vilken ort man väljer, vad man vill ha som är barnvänligt osv.

Barnvänliga hotell finns det ju överallt i princip Söker ni just ett s.k Bamse-hotell, eller ett mindre?
    Side i Turkiet brukar ju som sagt vara poppis bland barnfamiljer, själv är jag ett fan av Marmaris o Icmeler där jag har varit flera ggr med mina barn. Inga problem där!
    Alanya har jag också varit till två ggr med barn, inga problem där heller!

På Kreta har jag endast besökt Rethymnon med barn, o då bodde vi på ett pyttelitet hotell utan barnpool o mina barn var de enda barnen på hotellet, men det funkade alldeles finfint det med!

Vad exakt är det som ni vill ska vara barnvänligt?
    Min erfarenhet är att det funkar att åka till de flesta charterorter med barn, men det beror ju som sagt på vad man har för krav vad gäller boende, stränder osv

• päronkagge

har varit i både Turkiet och Grekland med småbarn (bla Agia marina). Tycker att turkarna är väldigt barnvänliga och hjälpsamma. Däremot har jag varit med om att de utnyttjat mina barn för att få sälja sina grejor, gick på shoppinggatan och rätt var det var hade en säljare lagt ett gosedjur i famnen på min dotter, och sa till mig "titta hon vill ha den" när jag avböjde blev såklart dottern ledsen, det var fräckt men det hände ju bara den gången.
    Tycker att Grekland har varit bra på alla sätt när vi varit där och barnvänliga hotell med barnpooler aktiviteter osv finns det ju gott om i både Turkiet och Grekland. Jag tycker personligen att maten är godare i Turkiet :) mera smak och fantasi!! Dessutom kommer man billigare undan i Turkiet även om det blivit dyrare där med. Oftast är restaurangerna måna om att du äter just där och det ger dig möjlighet att i förväg pruta ned priset (tex att barnen äter gratis, fri dricka eller fri efterätt, allt brukar vara diskuterbart :) )
    Lycka till med din resa  

• HaltaLotta

Har varit i side och på Kreta agii apostoli.

Svårt val.... Tyckte båda va super med barnen

Nä... Kan inte välja.... Skulle vi åka nånstans igen blir det nog side dock, då min man blev stormförtjust i stället!

• tiger77
    Mollly skrev 2013-06-28 18:24:53 följande:
    Vi har varit i både turkiet och grekland med våran son som snart är 3 år. De var barnvänliga på båda ställena men vi gillar absolut grekland mycket mycket mer. De var trevligare där, maten var godare och allt kändes mer avslappnat. Det stället vi var på i turkiet fick vi ganska mycket hatblickar av muslimerna där och det var inte alls roligt.
  • Helena77

Har varit på båda ställen och båda är bra men jag tycker Side i Turkiet!!!
    Underbara stränder,trevligt folk,god mat,bra shopping mm.

Kolla Club Grand Aqua med Ving...helt outstanding! 

Svar på tråden Turkiet eller Kreta med barn?