• Tigress77

Min 8 veckors baby sover inte alls vissa nätter

Jag börjar undra om jag är den enda mamman med det här problemet... Vissa nätter sover min 8 veckor gamla dotter inte något överhuvudtaget! Ta i natt till exempel... Hon sov lite (och då menar jag i korta stunder) mellan 23 och 01, därefter var hon klarvaken HELA natten och somnade inte om förrän klockan 06.00. Likadant var det tidigare i veckan (natten till onsdag), då somnade hon inte förrän vid 5-tiden på morgonen. Samma sak för någon vecka sedan, då hon också somnade  vid 5-tiden...

Finns det någon som upplevt något liknande och kan ge förslag på HUR jag ska bära mig åt för att se till att hon sover på natten?? Det är ohållbart om det ska fortsätta så här...

• Svar på tråden Min 8 veckors baby sover inte alls vissa nätter
  • Dandountiii

Min dotter var såhär jag fick rådet av syrran att bada henne när det är lägg dags, innan du tar på henne smöra in henne med babyolja bedtime heter den .. det funkande bra hon sov långa stunder vaknade till ara för o äta o sova igen 

Eleanor 130412 <3
  • Whitetrash86

Dottern satt vaken från 02-07 varje dag under ett par månader. För mig var det bara att gilla läget, fick sova på morgonen/förmiddagen när hon sov :)

• Natulcien

Det låter ju som om hon har vänt på dygnet? Sover hon mycket på dagen?
    Om  ni ser till att det alltid är mörkt, tyst och stilla på natten, och ljud, ljus och rörelse på dagen, så hittar hon nog snart en "normal" dygnsrytm.

• Tigress77
    Freja03 skrev 2013-06-28 18:42:43 följande:
    Vad gor hon under tiden? Grater eller ar glad?
    Hon gråter inte, men är inte heller glad - hon är rastlös och fullkomligt klarvaken.
  • tundra

Men hur sover hon på dagen?
    Ofta när man är trött från natten orkar man inte hålla igång på dagen utan det blir en ond cirkel.

Om hon sover på dagen - passar du då på att sova?

• Freja03

Gar hon med pa att somna om du sover henne? Typ vaggar, kor i bilen, etc. Eller har hon bestamt att hon inte vill sova? I den aldern ska de val sova typ 18h/dygn. 

Vi korde vitt ljud mycket (white noise). Vi anvande det nar sonen ville sova men inte kunde komma till ro. Fungerar pa samma satt som en damsugare, tvattmasking, hartork, etc, frekvensen pa ljuden far dem att koppla av. Du kan ladda ner pa natet.

• ModestyBlaze

Försök ställa henne ljust och med sufletten nere, gärna ute i skuggan eller så, så hon får ljus på sig om dagen. Rejält ljust, håll vaken så mycket du kan. Mata var 3:e timme på dagen, väck och mata om du måste.

Ha kolsvart på natten, sätt upp sopsäckar om du behöver så ni får det kolsvart. Försök att inte mata eller "snutta" för mycket. Utan mata max 2-3 ggr på natten minst 4 timmar. Som exempel mata i sömnen kl. 23, mata sen inte förrän säg 04 på natten. Då bör hon få sova mellan 23-04 utan att det blir för mycket.

Försök styra upp dygnet ordentligt. Bada som rådet är ovan inför natten, det finns Weleda olja med lavendel som är kanon. Använd inte mineral oljor som de du hittar i matbutiken, utan använd naturliga ingredienser.   

Svar på tråden Min 8 veckors baby sover inte alls vissa nätter