• elwen

du är dum , nu gjorde du fel , man får inte göra så ......ja vad säger du till dina barn?

Vad säger du när ditt/dina barn gör nåt dom inte ska, tex slår sina syskon vägrar lyssna eller liknande?
    Motivera göra varför du säger som du gör.
    Jag säger alltid om det handlar om att mina barn slagit varandra eller tagit den andres leksak att "nu var du inte snäll"
    Jag försöker i alla situationer att inte säga dumma eller att dom gjort fel.
    Jag försöker få dom att göra rätt mot mej varandra eller andra genom att lära dom att vilja vara snälla.
    Dom är 2 och 3 år och ingen av dom har någonsin sagt ordet dumma istället säger dom samma som jag gör till dom dvs nu var du inte snäll till varandra när dom bråkar eller slås.
    Så vad säger ni?

• Svar på tråden du är dum , nu gjorde du fel , man får inte göra så ......ja vad säger du till dina barn?
  • Örontrumpet
    Natulcien skrev 2013-06-29 15:30:36 följande:
    Ja, visst beror det på många olika saker; språkbruk, barnets ålder, situation etc.
    Vår son är 2,5 år, men säkert pratar jag annorlunda till honom när han är 5 eller 10 år. Självklart är det så. Men enligt TS handlade det just om barn på 2-3 år. Så det var utifrån det jag svarade.

Själv är jag uppväxt med att vara "duktig" och "snäll". Och det var inte till gagn för mig kan jag säga, och jag nästan kräks när någon refererar till min son som "snäll" eller "duktig".
    Det förklarar nog varför vi förhåller oss så olika till orden. Visserligen var jag både snäll och dum men inte speciellt utstuderat utan jag tror att det var så man pratade då både i min och andras familjer.

Mina tankar om barns vilja är bara en yttepytte liten detalj i filosofin att barn är fullvärdiga medmänniskor, en hel filosofi eg.

Men tack i alla fall att du delgett dina tankar, jag tycker sånt är så givande, att ta del av andras lite annorlunda resonemang. =)
  • Natulcien
    Örontrumpet skrev 2013-06-29 20:30:34 följande:
    Det förklarar nog varför vi förhåller oss så olika till orden. Visserligen var jag både snäll och dum men inte speciellt utstuderat utan jag tror att det var så man pratade då både i min och andras familjer.

Mina tankar om barns vilja är bara en yttepytte liten detalj i filosofin att barn är fullvärdiga medmänniskor, en hel filosofi eg.

Men tack i alla fall att du delgett dina tankar, jag tycker sånt är så givande, att ta del av andras lite annorlunda resonemang. =)
    Ja, eftersom det har tagit mig ett halvt vuxenliv att försöka frigöra mig från "snäll-och-duktig-heten" och från den extrema självkritik som följer med den, så vill jag ju inte ge min son samma taskiga "gåva". Alltså tänker jag mig för innan jag väljer mina ord.

Och är det inte en självklarhet att alla barn är fullvärdiga medmänniskor? Och dessutom är de mer kompetenta och förstår oändligt mycket mer än man kan tro. Min syn på barn som kompetenta medmänniskor som ska visas respekt och hänsyn är det som genomsyrar mitt tilltal, i alla fall. Kalla det filosofi om du vill... Glad
  • vampyria2
    Hedebris skrev 2013-06-29 19:13:28 följande:
    Vi slåss inte i vår familj, när du gör det blir jag ledsen. Sen ägnar jag bara fokus till "offret"
    Jag gör exakt samma sak
  • En blå giraff

Du får inte slå din bror.
    Ta inte leksaker av honom, han hade den först.
    Jag vill att du frågar först innan du tar kakor ur skafferiet 

Exempel på hur jag kan säga 

• Coruscant

Jag säger "det är inte okej att göra så där" och berättar att det gör ont att höra dumma saker eller bli slagen. Och så brukar jag fråga hur de tänkte och vad de tror att den slagna/retade känner. Och om de vill råka ut för samma sak själva. Hör att jag pratar jobb nu (är förskollärare), men jag berättar alltid att jag har nolltolerans för att slåss - och säger åt barnen att prata och använda ord istället. Hemma är sonen så snäll att han sällan behöver tillsägelser - han slåss aldrig, det är nog snarare så att jag försöker peppa honom att bli lite kaxigare..

• Örontrumpet
    Natulcien skrev 2013-06-29 20:46:19 följande:
    Ja, eftersom det har tagit mig ett halvt vuxenliv att försöka frigöra mig från "snäll-och-duktig-heten" och från den extrema självkritik som följer med den, så vill jag ju inte ge min son samma taskiga "gåva". Alltså tänker jag mig för innan jag väljer mina ord.

Och är det inte en självklarhet att alla barn är fullvärdiga medmänniskor? Och dessutom är de mer kompetenta och förstår oändligt mycket mer än man kan tro. Min syn på barn som kompetenta medmänniskor som ska visas respekt och hänsyn är det som genomsyrar mitt tilltal, i alla fall. Kalla det filosofi om du vill... Glad
    Se det från den ljusa sidan! Fastän det är mer än tråkigt att du har det i bagaget gör det att du inte för över det på dina barn!

Nej tyvärr, det ser man ofta här på familjeliv och det gör mig ibland förtvivlad.
    Tänker bla på filosofin bakom skäms-stol och sånt elände. Gråter

På det hela taget tror jag att vi har samma grundsyn, sen är det detaljer som skiljer.
  • Natulcien
    Örontrumpet skrev 2013-06-29 21:20:21 följande:

På det hela taget tror jag att vi har samma grundsyn, sen är det detaljer som skiljer.
    Ja...det verkar så... Glad
  • Annaïck

om jag inte blir tokarg (hände när sonen kastade en leksaksbil mitt i pannan pa mig.....) alltsa i vanliga fall skulle jag inte säga att barnen är dumma utan : du far inte sla, det är inte snällt

• fluu

Förklarar VARFÖR man inte gör på ett visst sätt. "Nej,du får inte slå mig,det gör ont på mig då. Blev du arg? Varför? Berätta istället för att slå så förstår jag och kan hjälpa dig." Typ så.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lilla fru snigel

Jag använder nog" sluta" och "nu räcker det" i första hand när jag säger till.

• Garderobshylla

Som förälder är man inte alltid så pedagogisk som man önskar att man var och det händer mer än jag vill erkänna att grodor hoppar ir min mun.

Men jag tycker inte att det är rätt att kalla sina barn dumma eller elaka eller något i den stilen. Däremot kan deras handlingar vara det, frågan är om barnen kan skilja på det?

Barn missuppfattar så lätt, och för att slippa det, är det enklast att inte alls använda såna ord tycker jag.

Jag brukar försöka förklara hur deras handling uppfattas och fråga dem hur de själva skulle kännas i den situationen.

Men i mina dåliga stunder är jag rak och pekar med hela handen utan diskussioner. Inget jag är stolt över men, ingen är perfekt.

• jenniferjenifer

Beror på vad dom har gjort.

Om dom slår varandra eller snor en leksak, kan jag säga:
    "Du vet att det där var fel gjort av dig, du skulle väl bli ledsen om hon gjorde så mot dig?"

Och om dom inte lyssnar
    "Det där var väldigt elakt av dig, om mamma inte lyssnar på dig, då skulle du bli ledsen eller hur?"

Jag har sagt att mina barn är dumma, usch vad dum du är nu, som gör si och så.
    Vilket är helt normalt.

Därimot är dom snälla, det är ju "syskonkärlek" inte ofta dom bråkar om dom inte är trötta..

Www.nattstad.se/jenniferslife 

• Äntligen är vi där

Jag har inga barn, men när det väl är så hoppas jag att jag läst så mycket av Jesper Juuls läror att jag har tillräckligt med argument, så att jag slipper använda mig av ; Du får inte, osv.

Svar på tråden du är dum , nu gjorde du fel , man får inte göra så ......ja vad säger du till dina barn?