• Mutter80

Fadern vill ge mig ensam vårdnad över min 14 åring med ADHD!

Hej!

Ja skilde mig från min tonårings dotters pappa när hon va 2-3 år gammal...
    Hon har fått diagnosen ADHD o kan ha ett extremt beteende!

Ja förstår att han kan bli arg på henne när hon får sina utbrott o orespektlösa beteende, men han vet hur de är med barn o den diagnosen...

Hon åkte till sin pappa för nån vecka sen o hon fick inte med sig tillräckligt med mediciner men hon har en lindrig ADHD o hennes läkare sa att vi bara behöver ge henne medicin på skoldagar, helger o lov behövdes de inte o ja fixar hennes beteende trots omedicineringen på lediga dagar...

Fick ett samtal innan från en förtvivlad pappa som säger att han snart inte orkar med hennes respektlöshet o oviljan att lyssna... Att han e beredd att ge mig vårdnaden över henne....
    Han har precis gift sig för en månad sen o hans nya fru (fru nr 3) är gravid i snart 5 månaden o han har precis fått vårdnaden om sin ene son han hade med fru nr 2 (ja e fru nr 1 - ja den första han gifte sig med, inte gift nu)

Jag sa till honom att detta måste han verkligen tänka igenom innan han skriver över henne på bara mig...
    Så han inte ångrar sig några år senare o vill ha tillbaka vårdnaden då!

Nu en fundering, hur blir de med underhållsstöd om han frånsäger sig vårdnaden om flickan, dras den då in eller hur blir de, hon står nu skriven hos mig o ja får underhåll just nu!

• Svar på tråden Fadern vill ge mig ensam vårdnad över min 14 åring med ADHD!
  • Lindsey Egot NO1

Han får fortfarande betala underhåll. Han kan inte frånsäga sig faderskapet utan det är vårdnaden. Så länge han är fader är han försörjningsskyldig.

• Philippa

Vad tror han skillnaden blir? Ska den svaga jäkeln sluta träffa henne för hon är jobbig ska han skjutas!!

• Brumma

Vårdnaden har inget med vare sig underhåll ett umgänge att göra...
    Underhållet får du självklart även i fortsättningen.
    Umgänget kan han ju - tyvärr - avsäga sig oavsett om han har vårdnad eller inte..
    Verkar ju som om det är umgänget han inte orkar med..

Tänker att han kanske kan behöva stöd i sin föräldraroll?
    Kanske kan han tänka sig att gå och prata med ngn?
    Är inte säker men har för mig att soc kan hjälpa till med stöd om man som förälder känner att man inte klarar det.
    För ÄR det så illa att han känner att det inte fungerar lär vare sig han ELLER dottern må bra av situationen...
    Bättre då att få hjälp....

Och sedan naturligtvis se till att det finns tillräckligt med mediciner under umgänget - han kan inte ha liggande hemma?

• Omogen citron

Mediciner är inte lösningen på någonting. Vad som behövs är bättre rutiner. Omega 3 och Eye Q är också bra. Att hon är otrevlig är inte acceptabelt oavsett diagnos.

Svar på tråden Fadern vill ge mig ensam vårdnad över min 14 åring med ADHD!