Har bara två egna, men planerar för en tredje. Vi kommer lösa det genom att låta barnen få varsett sovrum och vi kommer införskaffa en sovsoffa av finare slag att ha i vardagsrummet.
Mina föräldrar hade en smart lösning till oss syskon när vi växte upp. Det beror lite grann på åldersspridning på barnen kanske!
Vi hade stort hus, men rummen var "stora-rum" mer än vad de var sovrum, huset var dessutom gammalt så de ville inte slå upp nya väggar eller riva, utan bevara det gamla.
Mina föräldrar hade ett sovrum, min storasyster ett och jag hade ett. Fram tills min lillasyster var fem, hade hon vardagsrummet på ovanvåningen som sitt rum. Det var ett långsmalt rum, där de avgränsade halva delen med fina gardiner som hängde ner, där bakom var henne hörna och resten av rummet fungerade som kontor. Detta hade definitivt varit en hållbar lösning även längre upp i åldern, men eftersom min syster var 16 när lillasyster var 5, så inredde mamma och pappa garaget till en "mini-lägenhet", som hon flyttade ut i. Där fanns plats för soffa med bord, säng, ett dusch rum, omklädningsrum, bastu och toalett.
Under en kortare period delade jag och storasyster rum. Det var ett väldigt stort rum, så den ena halvan satte de "öppna" hyllor på där hon fick en skrivbordsdel också, och baksidan klädde de med tyg. Mellan hyllorna lämnade de en öppning på 2/3 delars dörr och på andra sidan hade jag mitt rum - vi hade väldigt stort intresse för musik och olika musiksmak så det fungerade inte så länge dock :P