• WonderfulWord

En fråga till er med tre barn

Hej Jag och min man funderar på en trea. Det som vi diskuterar nu är hur vi ska lösa det bostadsmässigt. Idag härbärgerar vi i en fyra, hyresrätt. Men vi vill bo i hus. U hoppas jag att ni, kära FLare, kan komma med tips och idéer om hur det ser ut i era familjer. Det hade kanske hjälpt oss i vårt grubblande hur det ska se ut i vår familj. Idag är vi två vuxna, två pojkar, 4 och 1 år och två katter i familjen.

• Svar på tråden En fråga till er med tre barn
  • Mammat3

Vi bor i en 4: a och har också 3 barn. De två minsta delar rum och det funkar hur bra som helst. De minstas rum (tvillingar pojke/flicka) är rätt stort så det har vi delat upp med halva rummet var. Förut hade vi en stor garderob där inne men med lite ommöblering fick vi ut den och de kunde få en större lekyta med en varsin del. Men visst letar vi större speciellt eftersom de är olika kön. Så visst funkar det men hur länge vet jag inte. Vad är det för idéer du söker lite svårt att veta från tråden?

• Fiya

Har bara två egna, men planerar för en tredje. Vi kommer lösa det genom att låta barnen få varsett sovrum och vi kommer införskaffa en sovsoffa av finare slag att ha i vardagsrummet.

Mina föräldrar hade en smart lösning till oss syskon när vi växte upp. Det beror lite grann på åldersspridning på barnen kanske!
    Vi hade stort hus, men rummen var "stora-rum" mer än vad de var sovrum, huset var dessutom gammalt så de ville inte slå upp nya väggar eller riva, utan bevara det gamla.
    Mina föräldrar hade ett sovrum, min storasyster ett och jag hade ett. Fram tills min lillasyster var fem, hade hon vardagsrummet på ovanvåningen som sitt rum. Det var ett långsmalt rum, där de avgränsade halva delen med fina gardiner som hängde ner, där bakom var henne hörna och resten av rummet fungerade som kontor. Detta hade definitivt varit en hållbar lösning även längre upp i åldern, men eftersom min syster var 16 när lillasyster var 5, så inredde mamma och pappa garaget till en "mini-lägenhet", som hon flyttade ut i. Där fanns plats för soffa med bord, säng, ett dusch rum, omklädningsrum, bastu och toalett.  
    Under en kortare period delade jag och storasyster rum. Det var ett väldigt stort rum, så den ena halvan satte de "öppna" hyllor på där hon fick en skrivbordsdel också, och baksidan klädde de med tyg. Mellan hyllorna lämnade de en öppning på 2/3 delars dörr och på andra sidan hade jag mitt rum - vi hade väldigt stort intresse för musik och olika musiksmak så det fungerade inte så länge dock :P

• sanlun

Vi har tre och bor i villa, men har dock endast tre sovrum i dagsläget. Två barn får helt enkelt dela rum. Först de två yngsta och sen de två äldsta när yngsta ska byta till vanlig säng. Då får de två äldre dela på en våningssäng...

• sleepygrodis

Vi bor i ett radhus med fyra rum och vi har tre barn. Av många anledningar vill vi inte flytta, fast att det egentligen blir ett rum för lite. Än så länge har fyra- och sexåringen varsitt rum, men de är alltid tillsammans och leker bra ihop. De säger själva att de vill dela rum och att lillasyster ska få eget. Men det känns inte som någon panik, för hon är bara sex månader :) Hon sover hos oss, och vill de dela rum om nåt år får de det. Vägrar de så får vi sätta upp en vägg i vardagsrummet som är ganska långsmalt. Då blir det två mindre rum :) Det löser sig säkert på nåt sätt :)

• HannaS83

Jag har funderat mycket på detta själv då då vi snart har 3 barn, men bara 3 sovrum... Från vilken ålder " måste" barn ha eget rum? Om dom nu måste det... Vi har en son 4, och dotter snart 2, kommer en till pojke i november. Jag ville att de två första skulle dela för att komma nära varandra och slippa sova ensamma ( sonen är lite mörkrädd) men det funkar tyvärr inte då dom har väldigt olika behov när de sover en behöver nattlampa och går upp och kissar på natten, andra behöver mörkt och tyst och vaknar om man öppnar dörren... Sonen var ju först så han fick det stora rummet, nu ska jag inreda gästeummet till dottern, ( som även var min enorma walk in closet.. snyft ;))Sen tänker jag att eftersom sonen inte är lika lättstörd med sömnen som dottern så får bebisen dela med honom sen när lillen inte vaknar på natten mer, tills dess får bebisen sova hos oss ( första 6mån-1år). Sen hade jag tänkt att vi skulle flytta till större/ bygga om om Max 5 år. Tänker mig att sonen är 9 då och kanske inte vill dela med en liten 5åring längre...? Har ingen aning om det kommer fungera... Men men. Så för mig har jag insett att hur dom sover spelar in mycket i vilka som kan sova ihop eller inte.

• FinaTina

Vi är 2 vuxna, 3 barn (9,5 år, 8 år samt snart 3 år) som samsas i en lägenhet om 3 rok (76 kvm).
    De 2 äldsta delar på ett sovrum, vi vuxna och minsta barnet delar på det andra rummet.
    Allt funkar!

Min kloka gamla farmor påminner mig varje gång jag gnäller om att barnen inte har varsitt sovrum, att när hon var liten på 20-talet, så delade alla 5 i familjen på en liten enrummare!    

• Frontline
    HannaS83 skrev 2013-06-29 23:22:38 följande:
    Jag har funderat mycket på detta själv då då vi snart har 3 barn, men bara 3 sovrum... Från vilken ålder " måste" barn ha eget rum? Om dom nu måste det... Vi har en son 4, och dotter snart 2, kommer en till pojke i november. Jag ville att de två första skulle dela för att komma nära varandra och slippa sova ensamma ( sonen är lite mörkrädd) men det funkar tyvärr inte då dom har väldigt olika behov när de sover en behöver nattlampa och går upp och kissar på natten, andra behöver mörkt och tyst och vaknar om man öppnar dörren... Sonen var ju först så han fick det stora rummet, nu ska jag inreda gästeummet till dottern, ( som även var min enorma walk in closet.. snyft ;))Sen tänker jag att eftersom sonen inte är lika lättstörd med sömnen som dottern så får bebisen dela med honom sen när lillen inte vaknar på natten mer, tills dess får bebisen sova hos oss ( första 6mån-1år). Sen hade jag tänkt att vi skulle flytta till större/ bygga om om Max 5 år. Tänker mig att sonen är 9 då och kanske inte vill dela med en liten 5åring längre...? Har ingen aning om det kommer fungera... Men men. Så för mig har jag insett att hur dom sover spelar in mycket i vilka som kan sova ihop eller inte.
    Vi bor i hus och har 3 barn och våra barn har fått eget sovrum från ca 4-6 månaders ålder.
    Har bara 3 sovrum på övervåningen så den äldsta flyttade ner i gillestugan då han var 5 år och det funkar kanoners..
    Alla barnen är olika så att ligga i samma rum är uteslutet då den minsta vill ha mörkt och varmt , den mellersta vill ha mörkt och kallt medans den tredje vill ha lampor tända och kallt..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Fiya
    FinaTina skrev 2013-06-29 23:48:15 följande:
    Vi är 2 vuxna, 3 barn (9,5 år, 8 år samt snart 3 år) som samsas i en lägenhet om 3 rok (76 kvm).
    De 2 äldsta delar på ett sovrum, vi vuxna och minsta barnet delar på det andra rummet.
    Allt funkar!

Min kloka gamla farmor påminner mig varje gång jag gnäller om att barnen inte har varsitt sovrum, att när hon var liten på 20-talet, så delade alla 5 i familjen på en liten enrummare!    
    Eller hur - hjärterum, stjärterum! Barnen vill ju ändå vara med överallt! :)
    Känner att jag hellre har ett rum mindre och mer pengar över till att göra saker utanför hemmet än att alla hänger i vardagsrummet och har varsitt sovrum ståendes i väntan på natten.... :D
    Kan förstå när barnen når tonåren om de kanske vill ha mer privatliv och känner att det är något jag gärna vill kunna unna de, därav lösningen att vi sover i vardagsrummet och de har sovrummen för sig själva.  
  • Flickan och kråkan

Vi har  tre barn i en 4:a. Våra är rätt små ännu så inga problem hittills. De är 4 och 5 år respektive en vecka gamla. Våra "stora" sover fortfarande inne hos oss. Vi har breddat vår dubbelsäng med två vanliga sängar så 390-brett sänghav. Sedan har de ett gemensamt lekrum. Vi har ytterligare ett sovrum som används som arbetsrum.

Om ett år någonting så ska vi bygga hus. Det kommer att ha fyra sovrum. Som läget ser ut nu och som barnen planerar så kommer barnen att ha ett gemensamt sovrum (de vill sova tillsammans) och så ha ett gemensamt lekrum. Sedan blir det så klart annorlunda när de blir äldre och vill vara i fred ifrån varandra på ett annat sätt. Men som sagt vi kommer att bygga ett hus där det finns möjlighet för dem att få var sitt rum. Just nu känns det inte det minsta viktigt. Främsta anledningen till att jag gärna hade bott i hus nu är att bara kunna släppa ut dem i trädgården. Nu bor vi på fjärde våning utan hiss och det känns alltid som något av ett projekt att ta sig ut.

• EllisBell

Vi har tre barn (8, 5 och 1 år) och bor i hus och de har alla egna rum. Dock tycker jag att det är först i 4-årsåldern ett eget rum verkligen behövs. Först då kommer behovet av att leka ifred med kompisar utan att bli störd av småsyskon. Sover gör barnen fortfarande mycket hos oss

• HannaS83

Frontline: jag är lite orolig över att bebisen kommer vara lättstörd eller ha andra sovbehov än de 2 andra och inte kunna sova ihop med någon heller... Vi bor i hus med. Skulle kanske kunna dela up sonens rum i 2, men blir nog ganska små rum. Vi har ett stort Lekrum i källaren. Men eftersom det inte finns fönster alls känns det inte så kul med sovrum där nere... Får hoppas att denna bebis vill sova med sällskap. Annars går vi ta problemet när det kommer och fundera ut hur vi gör då :/

Svar på tråden En fråga till er med tre barn