• Kajsa81

Ta med barnvagn el hyra sulky på plats åt 1-åring??

Hej!

Vi ska resa till Mallorca i september med vår blivande ett-åring (fyller 1 år dagen efter hemresan) och nu undrar jag vad som är bäst..

Ta med egen barnvagn (och riskerar att den går sönder under flygresan??)

eller hyra sulky på plats?? Vi kommer att bo på ett Blue Villagehotell som erbjuder det som en möjlighet. Men det känns som att vår dotter som är 9 månader nu är lite alltför liten för en sulky.. som kanske inte kommer att ha liggläge och med solskärm? Eller brukar ettåringar kunna sitta bra i sulky vid ett årsåldern? Hon brukar sova i sin vagn, som är en Brio Sing vagn med sittdel. Men vagnen känns lite för stor för att tas med på resan och vi vill heller inte riskera en sån fin vagn under flygresan. Så
    vad är bäst - köpa en slit & släng vagn eller hyra sulky genom hotellet på plats??      

Och vad kostar det att checka in med en vagn på flyget?? Bästa sättet att skydda vagnen??

Jag vore så tacksam för alla svar! :)   

• Svar på tråden Ta med barnvagn el hyra sulky på plats åt 1-åring??
  • Nyfiken gul

rest med paraplysulky och det har gått hur bra som helst.  Inte varit med om att jag eller nån jag känner fått sin vagn förstörd.  Det är ju inte så att alla vagnar per automatik går sönder bara för att det är en vagn .  OM en vagn går sönder är det något som händer precis som att en väska kan gå sönder i  bagagehanteringen. 

Vagnen checkas in som specialbagage o kostar inget extra.  

Dom vagnar jag stött på som går att hyra har varit av dålig kvalite och man får den vagn som råkar finnas tillgänglig oavsett skick .  OM det överhuvud taget finns en vagn att hyra precis då man kommer. Det är ju inte mer än kanske 4-5 vagnar som finns att hyra max.  Ibland inte ens det.  

Vill ni vara säkra på att få en vagn som fyller kraven för det ni vill använda den till så köp en slit o slängvagn som är lätt att frakta .  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Frontline

Jag skulle absolut ta med en lite bättre vagn vilket vi med gör när vi reser, vill du inte ta med eran rätta vagn så köp en begagnad på blocket typ som du skrev en slit och släng...

Sist vi reste tog vi med vår syskonvagn som kostade ca 10K så man var lite nojig om den skulle vara hel men vi hade inget val, vi köpte en plastsäck på flygplatsen för 50:- som vi la den in och den kom dit och hem i ett helt stycke..

Nej det kostar inget extra att ha med en barnvagn på flyget så det behöver du inte tänka på...

Vi ska iväg nu igen i höst och har då en enklare vagn med oss då det ena barnet är äldre i år och kan gå mer utan att behöva sitta i vagnen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Halmstadtjej1986

På alla flygplatser i Sverige (även kastrup köpenhamn) finns att köpa vagn-väskor i olika storlekar, dem har lite hårdare sidor..likt en resväska..så dem tål att "slängas" med lite. Mina vänner hade en vanlig 4-hjulig kombivagn med mjuklift när vi reste tillsammans med dem och deras 8-månaders flicka. Väskan dem köpte på flygplatsen kostade ca. 300 kr. Men väl värt pengarna då dem kan använda den åter och åter igen.
    Den var perfekt att trycka ner 1 paket blöjor i också, så slapp dem den vikten i det vanliga bagaget. För en vagn får man alltid ta med utöver den vanliga bagagevikten. :)
    Gå in på ditt charterbolags hemsida eller flygplatsens hemsida, borde stå om "vagn-väskor" där. Annars ring charterbolaget, dem vet garanterat. :)

• Frontline
    Halmstadtjej1986 skrev 2013-06-30 00:42:03 följande:
    På alla flygplatser i Sverige (även kastrup köpenhamn) finns att köpa vagn-väskor i olika storlekar, dem har lite hårdare sidor..likt en resväska..så dem tål att "slängas" med lite. Mina vänner hade en vanlig 4-hjulig kombivagn med mjuklift när vi reste tillsammans med dem och deras 8-månaders flicka. Väskan dem köpte på flygplatsen kostade ca. 300 kr. Men väl värt pengarna då dem kan använda den åter och åter igen.
    Den var perfekt att trycka ner 1 paket blöjor i också, så slapp dem den vikten i det vanliga bagaget. För en vagn får man alltid ta med utöver den vanliga bagagevikten. :)
    Gå in på ditt charterbolags hemsida eller flygplatsens hemsida, borde stå om "vagn-väskor" där. Annars ring charterbolaget, dem vet garanterat. :)
    Vi har rest massor men har aldrig sett eller ens hört talas om vagnväskor så det var nåt nytt...

Vad jag har sett är dessa säckar man kan köpa för 50:- i Sverige eller på vissa platser utomlands där man kan paketera sin vagn i plast  men aldrig nån väska har jag sett...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Opsis

Vi reste reguljärt till Spanien när dottern var bebis och då hade vi en kombi vagn med oss till Spanien och den var hel efter båda flygningarna, då fick vi ha vagnen med oss fram till flygplanet och hade inget skydd alls, likadant på hemresan. Förra året hade vi också en kombivagn men då reste vi charter och fick skydds plast på plats även då var vagnen hel efter två resor. fördelen med att ha en större vagn är att du kan lasta varukorgen med saker. Vi hade jätte mycket övervikt när vi reste reguljärt så hon i incheckningen sa till oss att fylla barnvagnen vilket minskade övervikts kostnaden. MEN jag har vänner som fått sina barnvagnar förstörda så det handlar nog om tur för dem är ganska hårdhänta. Förra året såg vi när planet tömdes på bagage och våran vagn slängdes av och  på bandet men den höll.

• Stranden

Jag har en chicco liteway som resevagn, perfekt. Den är godkänd från 0 månader då det är fullt liggläge. Till den har jag en vagnsväska som jag köpte för 200:-, de pengarna har jag sparat in efter 4 resor...

Vill man inte köpa nytt har ju blocket billiga. Jag köpte en ny för1200:-, de är rätt billiga.

• zbaby

Vi kommer bara ta med en rejäl paraplyvagn till vår 6 månader i slutet på augusti när vi åker till Spanien.. Funkar finfint!

• EllisBell

Vi tar vår vanliga Bugaboo cam. När mitt äldsta barn var liten köpte vi en sulky och tog med istället men det var inget bra. Så efter det har vi bara rest med buggan. Har alltid funkat hur bra som helst.

• mia maria

Jag har haft en egen paraplysulky med sufflett o liggläge som jag har haft vid resor.  Jag har restmed yngste sonen sedan han var åtta månader, o en vanlig paraplysulky med endast sittläge tycker inte jag är det mest optimala för en sådan liten (runt ett år).
    Min son har dessutom sovit middag mycket i vagnen, när man har varit vid poolen o stranden osv. Dessutom är det bra med sufflett såklart, som skyddar mot solen  

Antingen köper ni en ny vagn (jag betalade ca 8-900:- för en Carena Liteway på rea) eller så brukar det finnas massor på Blocket, beroende på var ni bor  

• Javisstserru

Vi tog med en egen paraplyvagn med fullt liggläge, personalen tog vagnen precis när vi steg på flygplanet, det var Super att slippa bära bäbisen i kön! När vi klev av stod vagnen uppställd utanför :) hyrvagnarna var bedrövliga ( inte Mallorca dock) så vi var mkt nöjda med beslutet. Inte gick den sönder heller, de vi köpte den av hade haft med sig den till Thailand innan utan skada.

Svar på tråden Ta med barnvagn el hyra sulky på plats åt 1-åring??