Mitt ex vägrar sälja lägenheten
För ett knappt år sen beslutade in fru och jag för att separera och ha gemensam vårdnad om vårt barn. Det verkade fungera bra, och vi kunde diskutera det rent praktiska hur det skulle fungera. Jag flyttade iväg två kilometer där jag köpt en liten trea, och hon skulle även hon skaffa en lägenhet i det här grannområdet.
Ett stort problem är att vi bor i stockholmsområdet, och det är helt enkelt dyrt att bo här. Nu visade det sig att hon helt enkelt blåste mig, och vägrar att flytta ifrån den femrummare som vi bodde i tillsammans. Dessutom förväntar hon sig fortfarande att jag ska betala min del av hyran och räntan. Jag har helt enkelt inte råd, men har ser ingen möjlighet att vägra.
Vi sitter förstås fortfarande båda som ägare till femrummaren, och jag kan absolut inte sätta mig skuld hos kronofogden för att tvinga fram en försäljning. Samtidigt vet jag att hon inte skulle tveka inför något sådant.
Alternativet är att sälja min nya lägenhet och skaffa antingen en mycket mindre eller flytta långt bort. Båda alternativen mer eller mindre omöjliggör en praktisk lösning av den gemensamma vårdnaden, vilket säkerligen är ett av skälen. Att det skulle vara för barnens skull, och ge dem kontinuitet och så vidare är naturligtvis bara skit.
Legalt tycker jag att mitt ex agerande är helt vansinnigt. Har jag verkligen inga rättigheter?