• Anonym (Separerad)

Mitt ex vägrar sälja lägenheten

För ett knappt år sen beslutade in fru och jag för att separera och ha gemensam vårdnad om vårt barn. Det verkade fungera bra, och vi kunde diskutera det rent praktiska hur det skulle fungera. Jag flyttade iväg två kilometer där jag köpt en liten trea, och hon skulle även hon skaffa en lägenhet i det här grannområdet.

Ett stort problem är att vi bor i stockholmsområdet, och det är helt enkelt dyrt att bo här. Nu visade det sig att hon helt enkelt blåste mig, och vägrar att flytta ifrån den femrummare som vi bodde i tillsammans. Dessutom förväntar hon sig fortfarande att jag ska betala min del av hyran och räntan. Jag har helt enkelt inte råd, men har ser ingen möjlighet att vägra. 

Vi sitter förstås fortfarande båda som ägare till femrummaren, och jag kan absolut inte sätta mig skuld hos kronofogden för att tvinga fram en försäljning. Samtidigt vet jag att hon inte skulle tveka inför något sådant. 

Alternativet är att sälja min nya lägenhet och skaffa antingen en mycket mindre eller flytta långt bort. Båda alternativen mer eller mindre omöjliggör en praktisk lösning av den gemensamma vårdnaden, vilket säkerligen är ett av skälen. Att det skulle vara för barnens skull, och ge dem kontinuitet och så vidare är naturligtvis bara skit. 

Legalt tycker jag att mitt ex agerande är helt vansinnigt. Har jag verkligen inga rättigheter?

• Svar på tråden Mitt ex vägrar sälja lägenheten
  • Anonym (M)

Har ni gjort en bodelning? Om inte så kontakta tingsrätten för att få en sådan gjord. Hos Kronofogden kan du få igenom en tvångsförsäljning (eftersom lägenheten fortfarande är gemensam egendom). Men gör det snabbt eftersom att om man inte gör bodelning inom rimlig tid, anses det som att man accepterar att den andra parten behåller den egendom de har besittning av (i ditt fall den gemensamma lägenheten).

• mpermper
    Anonym (M) skrev 2013-06-30 10:25:12 följande:
    Har ni gjort en bodelning? Om inte så kontakta tingsrätten för att få en sådan gjord. Hos Kronofogden kan du få igenom en tvångsförsäljning (eftersom lägenheten fortfarande är gemensam egendom). Men gör det snabbt eftersom att om man inte gör bodelning inom rimlig tid, anses det som att man accepterar att den andra parten behåller den egendom de har besittning av (i ditt fall den gemensamma lägenheten).

Så ska du göra! Hon kan givetvis inte blåsa dig, men du måste skaffa dig koll på dina rättigheter och agera!
  • Anonym (Separerad)

Snabba bra svar! Nej, vi har inte gjort någon bodelning. Jag tog grejer jag ville ha och hon behöll grejer hon behövde. Fungerade kanon tills vi kom till lägenheten. Vi fixade mitt boende först för att det var praktiskt, och så skulle hon sälja och köpa en mindre. Det tog någon månad, barnet skulle avsluta skolan. Men nu är den fortfarande osåld och inte ens hos mäklare när vi sa att den skulle vara såld i juni.

Så tack för raka besked! Kommer nog att räcka med en liten förklaring nu i eftermiddag. Sen skadar det väl kanske inte att dra igång något i Tingsrätten för att få fart på henne. 

• mpermper
    Anonym (Separerad) skrev 2013-06-30 11:20:55 följande:
    Snabba bra svar! Nej, vi har inte gjort någon bodelning. Jag tog grejer jag ville ha och hon behöll grejer hon behövde. Fungerade kanon tills vi kom till lägenheten. Vi fixade mitt boende först för att det var praktiskt, och så skulle hon sälja och köpa en mindre. Det tog någon månad, barnet skulle avsluta skolan. Men nu är den fortfarande osåld och inte ens hos mäklare när vi sa att den skulle vara såld i juni.   Så tack för raka besked! Kommer nog att räcka med en liten förklaring nu i eftermiddag. Sen skadar det väl kanske inte att dra igång något i Tingsrätten för att få fart på henne. 

Heja!
  • Anonym (Separerad)
    mpermper skrev 2013-06-30 11:27:06 följande:

Heja!

Tack!

Jag tog ett samtal med henne idag. Jag började med att nämna att hon måste sälja för att jag inte har råd, och hon drog de tidigare argumenten att barnen behöver bla. bla. bla. Jag fortsatte med att säga att jag skulle ta till legala åtgärder om lägenheten inte kom ut på marknaden omedelbart, vilket gav reaktionen hur jag kunde göra så mot mina barn.

Då sa jag att jag skulle begära boskillnad och i morgon gå till tingsrätten om det inte hände nu. Tydligen hade hon läst på själv, så hon förstod att nu var det allvar. Men hon hade mycket att göra sa hon, och tyckte vi kunde ta det veckan efter. Jag sa åt henne att avboka allt i morgon, för att då går vi till mäklare, och att allt går enligt min tidtabell, eller så ramlar det iväg till tingrätten utan förvarning. 

Jag har semestern att administrera det här och läsa på familjejuridik, hon har sin semester att skaffa ny bostad. Och barnet en snäll morfar, farfar och farmor som ställer upp. Eller i varje fall snälla farföräldrar för det har jag redan kollat upp.

Tack igen! Ni gav mig en liten spark i rumpan för att komma igång. Nu blir det lite fart så att det här är ordnat innan skolan börjar.

• Anonym (Miia)

Är det inte så att bodelning måste ske inom ett år?
    TS - tänk på datumet. Agera så att inte ditt ex får lagen på sin sida.

I vilket fall som helst så är jag rätt säker på att om hon behåller lägenheten så behöver du inte betala för den.   

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Miia) skrev 2013-07-01 10:40:17 följande:
    Är det inte så att bodelning måste ske inom ett år?
    TS - tänk på datumet. Agera så att inte ditt ex får lagen på sin sida.

I vilket fall som helst så är jag rätt säker på att om hon behåller lägenheten så behöver du inte betala för den.   
    Är det ett år har jag gott om tid. Bra!

Jag äger lägenheten med henne, så det är nog så att jag är skyldig att betala avgift till föreningen, och ränta till banken. Om vi inte skriver över lägenheten till henne och löser lånet. Men hon lika lite som jag har råd att bo i femrummaren. Därför tyckte hon det var praktiskt att jag betalade hennes boende.

Nu bär det av till mäklaren, ackompanjerat med gnäll om att jag förstör hennes semester. Som musik i mina öron!
  • mpermper
    Anonym (Separerad) skrev 2013-07-01 12:05:32 följande:
    Är det ett år har jag gott om tid. Bra!

Jag äger lägenheten med henne, så det är nog så att jag är skyldig att betala avgift till föreningen, och ränta till banken. Om vi inte skriver över lägenheten till henne och löser lånet. Men hon lika lite som jag har råd att bo i femrummaren. Därför tyckte hon det var praktiskt att jag betalade hennes boende.

Nu bär det av till mäklaren, ackompanjerat med gnäll om att jag förstör hennes semester. Som musik i mina öron!

Härligt! Hoppas det löser sig till det bästa!!
  • FamilyG
    Anonym (M) skrev 2013-06-30 10:25:12 följande:

Hej! Kan någon utveckla detta? dvs delen:

"gör det snabbt eftersom att om man inte gör bodelning inom rimlig tid, anses det som att man accepterar att den andra parten behåller den egendom de har besittning av"

Vad betyder det i praktiken? Om vi står 50% var på kontraktet men en av oss har flyttat därifrån och vägrar betala hyra, el, tv, osv. Kan den ena parten efter en viss tid då hävda och få rätt till 100% av lägenheten? Eller vad och efter vilken tid? Om vi har ett samboavtal där det står att x ska få tillbaka sin insats, hur påverkas det ovanstående?

Tack på förhand om ni vet svaret och inte ger er in i spekulation :)   
  • FamilyG
    FamilyG skrev 2013-08-20 21:41:12 följande:

Hej! Kan någon utveckla detta? dvs delen:

"gör det snabbt eftersom att om man inte gör bodelning inom rimlig tid, anses det som att man accepterar att den andra parten behåller den egendom de har besittning av"

Vad betyder det i praktiken? Om vi står 50% var på kontraktet men en av oss har flyttat därifrån och vägrar betala hyra, el, tv, osv. Kan den ena parten efter en viss tid då hävda och få rätt till 100% av lägenheten? Eller vad och efter vilken tid? Om vi har ett samboavtal där det står att x ska få tillbaka sin insats, hur påverkas det ovanstående?

Tack på förhand om ni vet svaret och inte ger er in i spekulation :)   
    Jag ska förtydliga att vi varit sambos, inte gifta. Och att mitt ex gått med på att försöka sälja...i teorin...hon vägrar dock lägga ut till ett pris som lockar folk till visningarna, utan går bara med på att försöka sälja till alldeles för högt pris, (dvs ingen har kommit på visningarna och absolut inga bud har kommit in)
  • Anonym (Arnie)

Hur gick det för TS?

• Anonym (Separerad)

Det har gått bra. Hon saboterade försäljningen ett tag genom att ha det så stökigt att mäklaren inte ville visa. Men sen tog jag en advokat som förklarade läget för henne. Så bodde hon hos sin mamma två veckor och barnen hos mina föräldrar. In med proffsstädare och sen var den såld.  Så skönt! Allt avklarat innan skolstarten.

• Anonym (..?)
    Anonym (Separerad) skrev 2013-08-21 22:55:38 följande:
    Det har gått bra. Hon saboterade försäljningen ett tag genom att ha det så stökigt att mäklaren inte ville visa. Men sen tog jag en advokat som förklarade läget för henne. Så bodde hon hos sin mamma två veckor och barnen hos mina föräldrar. In med proffsstädare och sen var den såld.  Så skönt! Allt avklarat innan skolstarten.
    Du skrev att början på separationen hade gått bra, att ni både ville, beslutade om att separera men att hon plötsligt ändrat färg. Jag blir nyfiken på det, för jag undrar vad du gjorde för att göra henne så arg? Eller är det så att du ville separera, inte hon och att hon nu vill bo kvar i det hon känner är hennes hem?
  • Anonym (Separerad)

Van att få som hon vill trodde hon att det bara var att bo kvar med barnen, och att jag antingen skulle gå med på det eller inte ha något val. Nu är det sålt och hon är fortfarande skitsur. Det är jag med för allt det här har kostat mig massor med pengar. Jag kan tycka lite synd om barnen som nu bor lite sämre än tidigare, men det går knappast någon nöd på dem. Den tidigare situationen var ohållbar, och inte heller bra för barnen.

• Anonym (xxx)
    Anonym (..?) skrev 2013-08-21 23:00:04 följande:
    Du skrev att början på separationen hade gått bra, att ni både ville, beslutade om att separera men att hon plötsligt ändrat färg. Jag blir nyfiken på det, för jag undrar vad du gjorde för att göra henne så arg? Eller är det så att du ville separera, inte hon och att hon nu vill bo kvar i det hon känner är hennes hem?
    Klart hon tyckte det gick bra i början, hon kunde bo kvar i den stora lägenheten och TS betalade halva hyran. Hon blev ju grinig först när TS sa han ville sälja den.
Svar på tråden Mitt ex vägrar sälja lägenheten