Vi har sockerdagar - fredag, lördag och söndag. Dom dagarna äter vi allt sött, glass, godis, snacks, popcorn, saft, läsk - you name it. Dom sakerna äter vi aldrig annars. Och då äter vi även måttligt på sockerdagarna, alltså vi vräker inte i oss. Men om min dotter vill ha en glass på en fredag och lite saft, visst. Om dom vill ha lite chips och godis på en lördag, visst. Och om dom vill ha lite kakor på söndagen, visst. Det är ändå mindre än vad de flesta barn jag träffar äter på vanliga vardagar under en vecka. Dessutom potionerar jag alltid deras mat, deras godis och allt. Äter dom inte upp maten så blir det inget gott efteråt, och vi äter efter tallriksmodellen på deras "barntallrikar". Alltså är portionerna perfekta för barnen.
Enda gången dom får socker på vardagar är när dom är sjuka, då dom kan få en chokladbit eller lite glass. Men annars aldrig.
Att ha en dag med godis skulle aldrig funka för oss, då skulle barnen vilja vräka i sig allt på en gång, även om jag ger dom små portioner. Jag tycker att helgen är perfekt för socker, är man nyttig i 4 dagar så får man gotta sig i 3. Annars äter dom bara frukt, grönsaker och nötter på vardagar, och dricker mjölk, vatten och egenpressad juice. Det tycker jag funkar för oss i alla fall, och det är fortfarande en hälsosam kost som dom varken går upp eller ner i vikt av. Dom tränar även regelbundet för att ha bra kondition och inte vara så lata.