• TinaLinnea

Lördags godis problem

Jag är lite nyfiken på vad alla tycker om Lördagsgodiset som blir kvar... ska de få ätas upp på Söndagen eller ska barnen spara de tills nästa lördag?
    MIn son är rätt duktig med att glömma bort att han har godis kvar, men vissa gånger så vill han äta upp det på söndagen, och jag och min sambo är väldigt hårda med att godis äts på lördag och ingen annan dag, men om de bara är några bitar kvar, hur gör man då? Nyfiken på hur alla tänker och gör :)

• Svar på tråden Lördags godis problem
  • RockingSkåne

Alltså, vi brukar ge vår son typ en karamellask och kinderägg el smarties. Det blir han överlycklig för. Och det är lagom ibland spar och får äta på söndagen. Men blandgodis..... Neej!

• Eleonor01

Vi köper å lägger lagom mycket i en egen skål till honom för en kväll. När det är slut så är det slut. Om vi köper lösgodis så köper jag en extra tom påse som han sen får sitt i. När jag var liten vräkte jag i mig för vi fick bara äta på en dag å sen låg det i skåpet till nästa lördag. Detta med mycket annat har med all säkerhet lett till min snevridna mat tänk. Tänker inte föra det vidare!!! Fri tillgång till frukt har vi alltid. Han frågar om han får ta när han e sugen å det säger jag aldrig nej till om det inte närmar sig middag

• mandolin76

Det godiset min son får på lördagen får han välja att äta när han vill. Jag anser att man inte skall ta ifrån någon något som man gett dom. Är det ok att han äter 100g godis på lördagen så är det lika ok att han sprir ut dessa 100g över hela veckan om han vill, det är ju inte så att det ökar i mängd.

• Omogen citron
    läkarstudent skrev 2013-06-30 12:39:05 följande:
    Jag uppmuntrar min son att känna efter när han ätit tillräckligt och att spara godiset då. Oftast räcker en godispåse på 100 gram 3-4 dagar för honom. Att bestraffa ett barn för att det inte trycker i sig allt på en gång genom att lägga beslag på det som blir över låter helt sjukt tycker jag.

• Lily38

Min son får äta upp det på söndagen el någon annan dag.. Jag är inte så väldans hård på det där faktiskt.. 

• Sölve

Mina barn får äta upp det när de vill. Det blir ju inte mer godis för att det sprids ut över några dagar.

• NollÅtta

TinaLinnea: han är bara 3 år och får inte så mycket. Kanske 5-10 bitar plockgodis eller en tablettask. Så han brukar äta upp de han får redan på lördagen.

• FinaTina

Eftersom barn inte direkt dör av godis, så får barnen äta upp bitarna som blir kvar på söndagen.
    Vi har annars sunda matvanor med bra mat, och är noga med tandhygien och ungarna har aldrig haft något hål i tänderna.

• Boomsan

Försök att köpa lite mindre godis nästa lördag, för kanske blir det så att ni handlar mer än vad han äter?
    Blir det över så sparas det till nästa helg Glad För det är nästan bättre om man råkar handla för lite godis för då kan man alltid skiva upp lite paprika, gurka, morot m.m. och dippa med. Barn brukar älska det Skrattande

• Jkpg Deluxe
    NollÅtta skrev 2013-06-30 12:33:46 följande:
    Är det ett fåtal bitar kvar så kan sonen få dem på söndagen. Om han själv kommer på att han har kvar alltså annars sparar vi det till nästa helg.
    Så gör vi med!
  • Örontrumpet

Vi har aldrig kört med lördagsgodis utan det kan bli på en onsdag eller måndag helt efter vad vi är sugna på, jag tror nämligen stenhårt på kroppens signaler, att vi glömt hur man gör det i strävan efter att följa alla råd och måsten.

Summa summarum äter vi godis vid färre tillfällen än vis schemalagda lördagar. Dessutom äter vi mindre, det kan vara en tablettask eller en glass och ibland en hel påse.

• umm abdilleh
    Örontrumpet skrev 2013-06-30 22:14:55 följande:
    Vi har aldrig kört med lördagsgodis utan det kan bli på en onsdag eller måndag helt efter vad vi är sugna på, jag tror nämligen stenhårt på kroppens signaler, att vi glömt hur man gör det i strävan efter att följa alla råd och måsten. Summa summarum äter vi godis vid färre tillfällen än vis schemalagda lördagar. Dessutom äter vi mindre, det kan vara en tablettask eller en glass och ibland en hel påse.

Samma här, har ingen speciell dag i veckan för godis..vi äter de dagar vi känner för och har sj växt upp så
  • Lily38
    Örontrumpet skrev 2013-06-30 22:14:55 följande:
    Vi har aldrig kört med lördagsgodis utan det kan bli på en onsdag eller måndag helt efter vad vi är sugna på, jag tror nämligen stenhårt på kroppens signaler, att vi glömt hur man gör det i strävan efter att följa alla råd och måsten.

Summa summarum äter vi godis vid färre tillfällen än vis schemalagda lördagar. Dessutom äter vi mindre, det kan vara en tablettask eller en glass och ibland en hel påse.
    Ja så funkar det här med ungefär faktiskt.. :)
  • Doktor mugg

Sonen spar godiset till nästa lördag. Han säger själv om han inte orkar allt att han vill spara det tills nästa lördag istället. Försöker inte äta godis mitt i veckorna utan han äter på lördagar eller vid kalas osv.

• ramsylina

Vi köper bilpåsar, ibland såna kinapuffar. Sen häller vi upp i en skål och blir det nåt kvar häller jag tillbaks det i påsen till nästa lördag. Men det beror väl på hur gammalt barnet är. Min äldsta är knappt 5 år, då tycker jag mitt sätt är bra. Har man tex en 10-åring tycker jag att de kan få ansvara lite själv för godiset och kanske lära sig fördelar med att spara. Men problemet är att det är ju inte bra för tänderna att småäta godis så då får det kanske finnas lite regler för när man får äta resterna så de inte sitter och mumsar kvarblivet godis var och varannan timme

• My S
    läkarstudent skrev 2013-06-30 12:39:05 följande:
    Jag uppmuntrar min son att känna efter när han ätit tillräckligt och att spara godiset då. Oftast räcker en godispåse på 100 gram 3-4 dagar för honom. Att bestraffa ett barn för att det inte trycker i sig allt på en gång genom att lägga beslag på det som blir över låter helt sjukt tycker jag.
    Då kanske det räcker med 25 g?
  • Minniemousemommy

Vi har sockerdagar - fredag, lördag och söndag. Dom dagarna äter vi allt sött, glass, godis, snacks, popcorn, saft, läsk - you name it. Dom sakerna äter vi aldrig annars. Och då äter vi även måttligt på sockerdagarna, alltså vi vräker inte i oss. Men om min dotter vill ha en glass på en fredag och lite saft, visst. Om dom vill ha lite chips och godis på en lördag, visst. Och om dom vill ha lite kakor på söndagen, visst. Det är ändå mindre än vad de flesta barn jag träffar äter på vanliga vardagar under en vecka. Dessutom potionerar jag alltid deras mat, deras godis och allt. Äter dom inte upp maten så blir det inget gott efteråt, och vi äter efter tallriksmodellen på deras "barntallrikar".  Alltså är portionerna perfekta för barnen.

Enda gången dom får socker på vardagar är när dom är sjuka, då dom kan få en chokladbit eller lite glass. Men annars aldrig.

Att ha en dag med godis skulle aldrig funka för oss, då skulle barnen vilja vräka i sig allt på en gång, även om jag ger dom små portioner. Jag tycker att helgen är perfekt för socker, är man nyttig i 4 dagar så får man gotta sig i 3. Annars äter dom bara frukt, grönsaker och nötter på vardagar, och dricker mjölk, vatten och egenpressad juice. Det tycker jag funkar för oss i alla fall, och det är fortfarande en hälsosam kost som dom varken går upp eller ner i vikt av. Dom tränar även regelbundet för att ha bra kondition och inte vara så lata.

• Duckan

Vi har inte infört lördagsgodis som nån grej utan hon kan få en bit nu och då, på kalas osv. Hon vill ha, men äter sällan några mängder. Vi lägger upp det i skåpet och ofta blir det gammalt där. Har inga problem med att hon får äta lite på söndagen också eller en bit på tisdagen om det skulle bli så.

• Maddi

Vi tycker att om dom sparar godiset så får dom äta de när dom vill, eftersom dom får lika mycket. Istället för att vräka i sig allt på en gång och må illa får dom äta de nästa dag. Annars kanske jag/vi tror att barnet äter upp allt trotts att dom inte vill ha eftersom dom inte får spara till nästa dag, det kan få fel effekt. 

• Jenita659

Vår 3,5 åring får köpa lördagsgodis om han frågar på en lördag - oftast vill han ha en Haribo påse m småpåsar i. Äter typ 2 lakritsremmarnoch sen är han nöjd. Vi har många småpåsar haribogodis kvar påminner aldrig om att han har dem. Ibland får handplocka smågodis och då smakar han typ 3 st och äter 1. Sen är han nöjd. Så inga stora mängder direkt, att köpa det verkar vara roligast.

Svar på tråden Lördags godis problem