ÄD + spermie. Tips på kliniker i Europa?
Hej! Jag är en 41 åring som ska göra äggdonation plus spermiedonation. Jag tar gärna emot tips på bra kliniker samt pris och ifall de utför en insättning eller om det ingår fler i priset? Tacksam för svar.
Hej! Jag är en 41 åring som ska göra äggdonation plus spermiedonation. Jag tar gärna emot tips på bra kliniker samt pris och ifall de utför en insättning eller om det ingår fler i priset? Tacksam för svar.
Finns flera bra kliniker bla i Tjeckien, det land jag själv har erfarenhet av. Många åker till Riga, som är lite dyrare. Jag har gjort ett ÄD på Unica i Brno, som är en bra och prisvärd klinik.
De kan erbjuda bland annat färsk delad embryoadoption, dvs en delad donation (två par delar på embryor från samma donatorer) som är mest prisvärt, och då matchar de kvinnlig och manlig donator enligt era önskemål så långt möjligt. Du får alltså två färska blastocyster (5-dagarsembryro) insatta - den prisuppgift som jag har fått är 2900 euro för två embryor. Observera att tvillingchansen är hög, närmare 40%, om två färska sätts in. Du kan även välja att sätta in en färsk, om du vill undvika tvillingar, och frysa den andre för senare behov.
Tillkommer lite för mediciner och gynbesök hemma, du måste kolla att du reagerar korrekt på hormonstimulering osv. Så en hjälpsam gynekolog i Sverige är ett måste.
Vill du göra en helt "egen" ÄD med spermiedonation, där du fritt väljer manlig o kvinnlig donator, så får du hela embryoskörden, och ev över till frysen också som du kan sätta in vid senare tillfälle. Men då är priset högre, har ej hundra % koll men ca 5000 euro (beror på vad du vill ha "extra") får du minst räkna med för färskförsöket. Kostar en liten slant att frysa in resterande också, men inga jättesummor. Billigare sen att återföra fruset och tinat embryo, men ca 30% chans till plus på stickan för två tinade & insatta. Men jag ser att Unica numera har sk embryo monitor-maskin i huset. Den ska öka chansen till plus med ca 10% så det hade jag valt till - även om det blir dyrare. Har tyvärr ej koll på vad det kostar men det rör sig om några tusenlappar extra per försök.
Från Unicas hemsida:
"The overall success rate after one cycle with donated oocytes was 76%." (observera de räknar på positivt graviditetstest, inte på sk clinical pregnancy med bebis hjärtslag vid ultraljud. Så ca 10%, enl uppgift, av dessa 76% kommer få avbruten graviditet tyvärr).
"If a woman does not conceive within 3 cycles at Unica clinic, she receives the 4th cycle free of charge!"
Koordinatorn på Unica heter Barbora, och är underbar att ha och göra med.
FAQ: http://www.unica.cz/en/nejcastejsi-otazky-prijemkyne/
Finns såklart andra bra kliniker också, men det är denna jag har störst erfarenhet av.
Lycka till!