• cattus

Babyskydd med el. utan "base"

Dags att börja tänka på vad som behövs då lilla Loppan kommer.

Tittar just nu på babyskydd.
    Många kan ju monteras med olika typer av "fästen/base/easyfix".
    Är det bara mycket enklare eller blir stolen säkrare?
    Tycker det känns som om det blir mycket extra grejor i bilen.

Stolen skall placeras fram/bakåtvänd efter att krockkudden kopplats bort. 

• Svar på tråden Babyskydd med el. utan "base"
  • Perpen

Håller med de andra. Vi har ett fäste i bilen och det går sååå mycket snabbare att sätta in dottern i bilen med fästet än utan (har kört utan när vi åkt i andra bilar). Med fäste är det bara att klicka fast henne och sen är det klart. Slipper böka med bältet. :)

• Sarus85

Läste något om att det faktiskt ska vara säkrare med bas (om den monteras rätt). Då den endast behöver monteras en gång. Medan det är större risk att det blir fel när barnstolen måste fästas varje gång.

Men kommer inte ihåg var jag läst det så behöver ju inte vara så. Men låter ganska logiskt :)

• Caladhiel

En annan sak som är gör det enklare med bas är att bilbältena i en del av dagens bilar är så korta att det bara med nöd och näppe och en hel del krångel går att spänna fast babyskyddet i bilen. Basen behöver inte alls lika långt bälte så det brukar fungera i alla bilar...

• Caladhiel

Eller om man har isofix i bilen och köper en isofix-bas så behövs bältet inte alls...

• Maddi

Alla sa till oss att det är smidigare med bas i bilen. Vi valde inte det eftersom det skulle kosta 1500 extra om de hade varit säkrare hade vi naturligtvis köpt. Men om det bara gällde smidigheten så spelade det ingen roll. 

Vi köpte be safe izi go+ och efter tre gånger in och ut i bilen funderade jag på hur folk kan tycka det är jobbigt att sätta på stolen med bälte. Jag har bara haft ett babyskydd och jag vet inte om izi go var väldigt lätt att fästa med bälte och andra kan vara krångligare, men 30 sekunder att få på bältet runt skyddet kallar inte jag jobbigt och osmidigt.... 

• femhjärtan
    Maddi skrev 2013-07-01 17:54:34 följande:
    Alla sa till oss att det är smidigare med bas i bilen. Vi valde inte det eftersom det skulle kosta 1500 extra om de hade varit säkrare hade vi naturligtvis köpt. Men om det bara gällde smidigheten så spelade det ingen roll.  Vi köpte be safe izi go+ och efter tre gånger in och ut i bilen funderade jag på hur folk kan tycka det är jobbigt att sätta på stolen med bälte. Jag har bara haft ett babyskydd och jag vet inte om izi go var väldigt lätt att fästa med bälte och andra kan vara krångligare, men 30 sekunder att få på bältet runt skyddet kallar inte jag jobbigt och osmidigt.... 

Jag tycker inte att det är jobbigt med bältet men det är ännu smidigare med basen .
  • Maddi
    femhjärtan skrev 2013-07-01 18:16:37 följande:

Jag tycker inte att det är jobbigt med bältet men det är ännu smidigare med basen .
    när jag köpte stolen så tolkade jag det som att det tar flera minuter varje gång att få fast den, vilket det inte gör. Lägga dom pengarna för en bas för mindre en 1 minut, de skulle jag aldrig göra.
  • veh

Oj, jag köpte babyskydd med bas - allt med, alltså, för mindre än 1500 kr. Och det var lätt värt pengarna. Faktum är att det är något säkrare också, eftersom det minskar risken för felmontering, efter vad jag hört.

• Maddi
    veh skrev 2013-07-02 10:43:47 följande:
    Oj, jag köpte babyskydd med bas - allt med, alltså, för mindre än 1500 kr. Och det var lätt värt pengarna. Faktum är att det är något säkrare också, eftersom det minskar risken för felmontering, efter vad jag hört.
    Den kostade 1600 och antar att den kostade så för att den va bäst i test 2012.

Det ligger ju definitivt säljarsnack med i detta att bas skulle vara säkrare. Den dagen det finns en grund i det som sägs ändrar jag mig. Men jag kan inte se en vettig sida på nätet att det skulle vara säkrare. Inga tester som tyder på det. Bara en del tillverkare och återförsäljare som säger det för dom vill tjäna pengar. Men vart är beviset på att det är så? Något test gjort som jag inte vet om? Och nu menar inte jag vad säljare säger eller andra som har barn säger. 
  • chrissepisse
    Maddi skrev 2013-07-01 17:54:34 följande:
    Alla sa till oss att det är smidigare med bas i bilen. Vi valde inte det eftersom det skulle kosta 1500 extra om de hade varit säkrare hade vi naturligtvis köpt. Men om det bara gällde smidigheten så spelade det ingen roll. 

Vi köpte be safe izi go+ och efter tre gånger in och ut i bilen funderade jag på hur folk kan tycka det är jobbigt att sätta på stolen med bälte. Jag har bara haft ett babyskydd och jag vet inte om izi go var väldigt lätt att fästa med bälte och andra kan vara krångligare, men 30 sekunder att få på bältet runt skyddet kallar inte jag jobbigt och osmidigt.... 

Vi har ett Maxi Cosi utan bas och jag håller med dig, jag förstår inte det krångliga. Vi flyttar dessutom runt babyskyddet i bilen beroende på vem som ska åka med, så en bas hade varit helt värdelös för oss. 

Det sistnämnda är en sak att tänka på ts - vill du alltid ha babyskyddet på samma plats? Om jag kör själv har jag bebisen i passagerarsätet fram medan vi ofta har honom i baksätet om hela familjen kör och vi är två vuxna. En av oss vuxna sitter då med honom i baksätet.   
  • Sarus85

http://www.bäst-i-test.se/Babyskydd

Här går det läsa lite om varför det ska vara bra med bas. Men det är ingen forskningsartikel utan baserat på de test de utfört och statistik från NTF.

Svar på tråden Babyskydd med el. utan "base"