• Ethernity

Surrogat-moderskap tråden. För oss som vill, kan och planerar en sån lösning

Eftersom jag inte hittade någon vettig tråd om detta sätt att få ett barn så startar jag en.

Låt oss dela erfarenheter med varandra om detta ämne... Hur börjar man? vad ska man tänka på? Vad kostar det? Vilka länder eller delstater (USA) är bra/dåliga? Vilka institut är att rekommendera? Lagar och regler? Vem vill ställa upp och hur ser de på saken (moraltanter göre sig icke besvär här)? Vad är erfarenheterna? Hur gick det sen? osv...

Jag har en fru som egentligen har svårt att genomföra en graviditet, även om hon just nu är gravid. Dock är vi båda fullt friska rent "kemiskt". Innan vi blev gravida så diskuterade vi just denna lösning som enda lösning för oss. Ganska snabbt insåg vi att vägen är lång och krokig... Men skam den som ger sig, vi vill ju ha flera barn så...

Jag har INTE tänkt mig att denna tråd ska vara till för att diskutera moraliska aspekter, värderingar, missionering och annat. Ni som vill diskutera sånt får göra det någon annanstans.

Här hade jag tänkt att vi som är POSITIVA till detta ska samlas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-12 14:50:59:
    Lite länkar som är bra att titta på:

www.creatingfamilies.com/
    www.surrogacy.com/
    www.surrogacy.org.uk/
    www.opts.com/
    www.surrogacyuk.org/
    www.babycentre.co.uk/refcap/4099.html

Och här den här länken är till en rysk advokat firma som kan hjälpa till med både traditional & gestational surrogatmedtod
    www.jurconsult.ru/en/index.html

• Svar på tråden Surrogat-moderskap tråden. För oss som vill, kan och planerar en sån lösning
  • TheBlueRose

Än så länge så är det genomförtbart i Finland om man har med sig en egen surrogatmoder...

Vet att det är på tapeten att lagstiftas även där (ett förbud)

Annars så är det Ryssland som är närmast. Plutten C kolla in dom länkarna som jag lagt in tidigare till TS här ovanför ...

• Plutten C

Nån som vet var man börjar eller vart man kan vända sig i Finland? Någon som gjort provrörsbehandling i Finland på nån klinik eller sjukhus som ni kan rekomendera? "Om" detta blir aktuellt för oss har vi redan surrogatmamman...........

• TheBlueRose

Plutten du kan kontakat AVA-kliniken i Finland..Där pratar dom både finska, eng, & svenska ...

• Ethernity

Ska de förbjuda detta i Finland?? Det är synd att utvecklingen går bakåt ist... tråkigt...

• TheBlueRose

TS,,ja det ligger på förslag..efterom att det är eller har varit val i Finland så vet jag att det förslaget var på tapeten...

Vet idagsläge inte hur det ligger till, då jag inte hört något annat än...Man kan ju kolla med AVA-kliniken om det utförs detta än...Gör det det så har inte det förslaget gått igenom än...

• Plutten C

Håller verkligen med, man blir ju så arg om dom förbjuder det i Finland oxå, varför förbjuda något som kan underlätta för andra som inte kan få barn på vanligt sätt. Alla har ju ett val i den situationen, det skadar ju ingen annan om man får hjälp av en surrogatmamma, hon väljer ju själv. Det är såååååååååååå orättvisst tycker jag, som om vi ofrivilligt barnlösa inte har det nog jobbigt ändå! Tragiskt att man inte kan göra det i sitt eget hemland............... tycker jag........!!!

• TheBlueRose

Plutten,,jag vet att det även har varit en fråga som dom tagit upp även här i sverige..Men det tystades ner väldigt fort ...

Visst är det så som du säger...

Men sedan så är det väldigt svårt att "övertyga" andra icket barnlösa par att detta skulle vara en lösning för barnlösa par....
    Tycker personligen själv att om man har sin egen surrogat mamma (man hittar en som vill ställa upp) så borde det ju inte vara något hinder om alla papper är med 100% bindande å att det inte finns någon som helst återvändo för en surrogat-mamma att kunna ansöka om egen vårdnad om varnet..Och att det måste vara parets egna ägg & sperma som är färdigbefruktade.....

Men men nu är läget som det är..
    Men jag är övertygad om att i framtiden så kommer surrogat-moderskap att även finnas här i Sverige...

• Plutten C

Vi får väl hoppas det, att det kommer att finnas i Sverige oxå i framtiden menar jag, men det hjälper ju inte oss nu. Inte mig i alla fall, jag är 32 så jag har inte så mycket tid på mig.

• Ethernity

plutten jag förstår dig... som tur e så finns Förenta Staterna. Säga vad man vill om USA men deras frihet är banne mig större än vår... Jag tycker att det är värt de 350´som det kostar. Priset för en ny XC70... jag åker gärna Trabant resten av livet bara jag får mitt barn... Vi har tex inga som vill ställa upp för oss så vi funderar på att åka till USA. Finns det ngn som läser denna tråd som har erfarenhet av USA, kanske själ varit där? Rekommenderas en bra klinik?

• Ethernity

För övrigt bor vi i en borätt men jag e bredd att sälja den och bo i hyres resten av livet bara för att få mitt barn...

• Plutten C

Vi bor redan i en hyresrätt tyvärr så vi har inget att sälja för att få loss pengar men om jag vore du skulle jag också absolut göra det.

Svar på tråden Surrogat-moderskap tråden. För oss som vill, kan och planerar en sån lösning