• Zingo2000

Börjar jag bli galen eller vad är det med mig?

Då och då när jag sover brukar jag drömma om saker som kommer att hända t.ex. för några år sedan så drömde jag att jag skulle spela kula med min kompis på skolan efter det sprang vi in för att lektionen började, då ramlade jag och skrapade upp knät.
    Någon vecka sedan så hände det, precis som i drömmen.
    Börjar jag bli galen eller vad?
    Detta har hänt flera gånger.
    Jag vet inte när det kommer att hända med det händer alltid.
    Någon som vet vad det är?

• Svar på tråden Börjar jag bli galen eller vad är det med mig?
  • Zingo2000

Ja jag var typ 7 år och gick i 1:an.
    Det var "hippt" då, i princip alla från lekis till 6:an spelade kula.

• Pandamamma79

Aha, det stod "någon vecka sedan hände det"...men jag förstår...det hände då.
    Läste det som att det hände för någon vecka sedan...
    Läskigt!
    Det närmsta man kommit detta är ju de ja vu. Fast det kommer man ju bara ihåg när det väl händer och det varar bara några sekunder.
    Har du någon synsk/el. liknande i familjen?

• Zingo2000

Nej det har inte hänt någon annan i familjen förutom min syster.
    Det har hänt en gång med min syster och typ 5 gånger med mig.

• WaZ

Sånt har hänt mig också. Det är som en sorts försenad rekonstruerad deja vu. Det är anblicken till att man har drömt det innan, då en viss situation har uppstått. Man drömmer om något som har med vardagen att göra, sedan när det tillfället inträffar så kommer man ihåg det som att man drömde exakt den saken som hände, men i själva verket så är det bara en liknande händelse och inte det faktiska.

• Stårschan
    WaZ skrev 2013-07-11 10:02:19 följande:
    Sånt har hänt mig också. Det är som en sorts försenad rekonstruerad deja vu. Det är anblicken till att man har drömt det innan, då en viss situation har uppstått. Man drömmer om något som har med vardagen att göra, sedan när det tillfället inträffar så kommer man ihåg det som att man drömde exakt den saken som hände, men i själva verket så är det bara en liknande händelse och inte det faktiska.

Hur törs du vara så säker på det?
  • WaZ

Ja vad anser du mest trovärdigt, att jag förutspådde framtiden eller att det var en rekonstruktion. För detta fenomen är inte så pass ovanligt som man tror, det har säkert hänt de flesta människor. Det finns säkert stora skillnader i drömmen och det som hände på riktigt, men eftersom man inte kommer ihåg drömmen lika tydligt så fyller man i de suddiga bitarna med nyfunnen information, och på så sätt kan man få det att verka som att EXAKT det som hände i drömmen hände på riktigt.

• Stårschan

Mest trovärdigt är naturligtvis att det handlar om en rekonstruktion, men min fantasi kittlas av tanken på att man ju inte kan vara helt hundra på det. Det är liksom ett rätt svårt område att utföra vetenskapliga studier på.

• WaZ

Nja egentligen inte. Om man drömmer om nått vardagligt, så kan man skriva ner det så exakt man bara kan, sen se om det händer. Chansen är att det aldrig kommer hända, men visst det finns säkert andra faktorer som spelar roll. Till ex om man ska till en hocky match, så drömmer man att ens lag vinner, och så gör den det. Det räknas ju inte direkt till att man har spått i framtiden.

Svar på tråden Börjar jag bli galen eller vad är det med mig?