• Anonym (förbannad på ex)

hembesök av socialtjänsten

Jag fått ett sms om att socialförvaltningen kommer att göra ett hembesök. Jag skickade tillbaka frågan när. Har inte fått svar. Vad ska de göra? Tänk om jag inte är hemma.

• Svar på tråden hembesök av socialtjänsten
  • Anonym (sms?)

Om jag skulle släppa in ngn som sa sig vara från Soc...skulle jag vilja se ett papper på det först..som jag får hemskickat med stämplar o annat. Inte ett sms?!  Om det är en utredning måste du fått vara med o planera datum för hembesök osv. Ring istället o fråga. :)

• Anonym (mess)

Sms? Aldrig hört om. De borde ringa dig.

• Whitetrash86

sms får man ju bara som en påminnelse när man har bokat tid.

det där låter jätte skumt och jag skulle ringa och fråga samt inte släppa in något såvida dom inte kan identifiera sig. 

• Anonym (TT)

Har du redan en kontakt med Socialtjänsten? Är det exet som skickade sms:et om hembesök?

Normalt skickar ju Socialtjänsten en tid när de tänker komma alternativt ringer dig om det. är ju inte så meningsfullt för dem att bara komma och ringa på om ni inte är hemma då.  

Stod 3 tanter utanför huset. De kom inte in för jag har portlås. Men 3? Vad är de rädda för? De ringde på min telefon från hemligt nummer. Glöm att jag svarade.

• Anonym (tänk dig för)
    Anonym (förbannad på ex) skrev 2013-07-02 09:05:05 följande:
    Stod 3 tanter utanför huset. De kom inte in för jag har portlås. Men 3? Vad är de rädda för? De ringde på min telefon från hemligt nummer. Glöm att jag svarade.

Vad är DU rädd för när du inte ens vågar svara när du vet att det är dom ringer? Har du något att dölja?  Vad har ditt ex med detta att göra?

Att inte släppa in soc och undvika dom ger genast intrycket att något är fel hos dig. Tänk på vad du vill uppnå med att undvika dom och vad du kan förlora på att bete dig misstänksamt.  

Det är mitt ex som gick till familjerätten. Jag vill gärna veta när folk ska komma. Hatar när folk bara kommer och knackar på.

• Anonym (####)
    Anonym (förbannad på ex) skrev 2013-07-02 09:28:48 följande:
    Det är mitt ex som gick till familjerätten. Jag vill gärna veta när folk ska komma. Hatar när folk bara kommer och knackar på.
    Vid orosanmälan görs oanmälda hembesök. Det är inte direkt till din fördel att inte släppa in dem.
  • Alby

Vad är orosanmälan grundad på? Jag gillar inte heller oanmälda besök från vänner och familj. Men om du har socialtjänsten på dig så är det nog bäst att släppa in dem.

• Anonym (sms?)
    Bättre samarbeta med de! om du har rent mjöl i påsen är det väl bara prata med de och släppa in de.
    De ska väl kolla att barnet/barnen har det bra hemma. Retar mig också på soc men man måste komma ihåg att det finns barn i Sverige som både blir misshandlade, utnyttjade, bor i misär osv med missbrukande föräldrar som kanppt lagar mat kanske. Så bra att de ändå finns. Antar att ditt barn har det ok, så varför inte släppa in de så blir du av med de snabbare också. Kommer bara fortsätta jaga dig annars.
  • Anonym (abc)

Om soc är riktigt oroliga för barnet så plockar de hen direkt på dagis eller så låter de pappan behålla barnet när han har umgänge.

Du kan visst kräva att de anmäler i förväg att de ska komma.

I ditt fall vet de ju inte om du är hemma eller inte.

I vilket fall som helst så vet du ju nu om att de är i antågande och kan passa på att ha välstädat etc ett tag och vara beredd på att de dyker upp.

Obs! De gillar att kolla i badrumsskåp etc efter mediciner, (och droger?)   Göm allt sånt högst upp i ett köksskåp. (menar självklart inte droger - det förutsätter jag att du inte tar   )   

Har nog inga droger att gömma. Mitt ex ska nog få känna på samma sak.

• Bregott
    Anonym (förbannad på ex) skrev 2013-07-02 10:42:06 följande:
    Har nog inga droger att gömma. Mitt ex ska nog få känna på samma sak.
    Ja det kommer säkert göra situationen mycket bättre.
  • tundra

Tänk om tänk rätt.
    Sätt barnen först och ge dig inte in i nått krig med ditt ex.
    Samarbeta med soc och var villig att ändra på det som ev är fel.

• Anonym (soc)
    Familjerätten gör inga hembesök annat än i en utredning till domstol om boende/vårdnad/umgänge.
Svar på tråden hembesök av socialtjänsten