Anonym (hmm) skrev 2013-07-02 14:28:03 följande:
Att bo själv med sin son!
Jag kom och tänka på det här med ensamstående mammor som bor med sin son eller söner enbart.
Jag och min sambo som ska flytta till hus, har en ensamstående mamma med son som ska flytta in i vår hyreslägenhet på 58 kvm, 3a.
Min tanke var "Varför är det alltid mamman som har vårdnaden? Som tar hela ansvaret?"
Och hennes son är kanske 18 år... Jag tänker att det kan inte vara så kul att bo ihop med sin mamma i den åldern i en liten lägenhet... tänk om man vill ta hem brudar och så har man mamman där... Likadant om mamman träffar snubbar, vilken stor yta de får när de ska gulla och hålla på? Vilket privatliv....
...och när man ska ha sex?? Nu får du ut lite min son? Eller tvärtom! ?
Jag väntar själv en son, han är i magen just nu.....
Detta scenariot vill jag inte ska hända mig i framtiden! Fyyy jag hade inte fixat det!
Jag och min kille har varit tillsammans i 8 år och jag hoppas verkligen det alltid är vi, vill inte hamna i en sådan situation.....
1. Ingen har vårdnaden om en 18-åring. En 18-åring är myndig.
2. Det är mycket vanligt att barn som bott växelvis hos föräldrarna under sin uppväxt vägrar att fortsätta med det de sista åren hemma. Tycker personligen det är mer udda med en 18-19-20- åring som fortfarande bor strikt varannan vecka än någon i samma ålder som bor mer eller mindre heltid hos sin ena förälder.
3.Varför tror du att en ensamstående mamma ELLER pappa skulle vilja dra hem sina eventuella dejter och ragg när sonen är hemma? Ett så pass stort, faktiskt myndigt barn kan man faktiskt i normalfallet lämna ensam hemma en natt, en helg eller hör och häpna - en vecka medan man gör egna vuxensaker.
4. Och omvänt : Varför tror du att sonen skulle vilja dra hem sina eventuella dejter och ragg när mamman är hemma? Det är mycket troligt att han hellre kör bortamatch, lånar en lägenhet av nån kompis som bor själv, tar in på hotell eller what so ever. Något som för övrigt vore precis lika troligt om de hade levt som en kärnfamilj med pappan på 58 kvadrat.
De enda 18- åringar jag känner till som vill dra hem tillfälliga ragg och dejter för att sexa med dem när föräldrarna - oavsett om de är skilda eller inte - är hemma är de som har rejält med egen yta, typ hela källaren , garaget eller radhusets trädgårdsförråd som sitt eget. Med en mer varaktig pojk- eller flickvän är det dock ofta annorlunda.