• emma ns

Kommunikation vid ca 20 månader

Behöver lite råd från er med autistiska barn, högfungerande. Hur väl kommunicerade de med er vid 20 månader? Hur väl svarade de på frågor? Pratade överlag? Inget? Enstaka ord? Två ordsmeningar? Eller mer? Hur lekte de? Hur gör man för att förbättra kommunikationen? Tips tas så gärna emot.

• Svar på tråden Kommunikation vid ca 20 månader
  • emma ns

En annan fråga: Är ALLTID kommunikationen påverkad vid autism eller behöver den inte vara det i alla fall?

• sabiha

kommunikation är alltid påverkad men inte talet. ett barn kan tala obehindrat men kan ha svårigheter med kommunikationen....

• Mumin80

20månader är så pass ungt att det är svårt att säga nåt bestämt. D.v.s. ett barn med "normal" språkutveckling kan senare visa sig vara autistiskt, medan ett barn som är "sent" med språket då mycket väl kan komma ikapp och vara helt normalt. 

Ska jag jämföra mina två barn, en 3, 5 åring som antagligen har nån form av autism och  en  18 månaders som kanske är "normal" eller i alla fall kanske har lindrigare svårigheter än den stora, så handlar det mycket om förmåga att reagera på kommunikation från oss föräldrar, visa att hon förstår vad vi säger och följa instruktioner. Samt intresse för ansikrsuttryck och beteenden, till skillnad från intresse för formen på ens näsa.. 

Den lilla är mycket duktigare på sånt "socialt" än den stora, och lite duktigare språkligt också, men båda är sena med språkt och även den lilla har bara kanske fem ord, som hon inte använder så ofta heller. Men vi får se när hon börjar dagis, och får andra barns exempel också att följa, en del av hennes beteende känns faktiskt mer "imiterat" av storasyster än genuina "egna" svårigheter.

• Alexis4

Hej! Har läst flera av Emma ns trådar kring sin dotter. Din beskrivning av henne påminner så mycket om min lilla. Hon är nu ett år. Jag är också så orolig för henne. Vad jag kan se så finns funderingar kvar hos dig, Emma ns. Skulle vara så skönt höra lite om du fortfarande funderar i samma banor eller om din oro lugnat sig? Tycker själv just att ögonkontakten avvikit så hos min lilla. Hon pekar mycket men stämmer sällan av. I övrigt påminner hon otroligt mycket om din dotter i dina äldre trådar. (Förrutom att min lilla inte heller är så tidigt motoriskt). Har försökt inboxa dig tidigare, men vet inte om det fungerat. Vad är det som håller kvar din oro och har oron förändrats över tid? Med vänlig hälsning

Svar på tråden Kommunikation vid ca 20 månader