Fel av mig att sluta amma?
Jag skulle bli väldigt glad för lite rådgivning och vägledning i det här med amning.
Jag ammar min 16 månaders väldigt mycket, har alltid gjort. Nog det enda som verkligen har funkat för oss sen dag 1. Nätterna fungerar hyfsat efter att vi vid ca 12 månaders ålder fick kämpa på och medvetet försöka söva på andra sätt än amning, vi fanns alltid nära till hands men jag tyckte det var väldigt jobbigt. Efteråt kändes det bra eftersom vår obefintliga sömn nu hade blivit mycket bättre. Sakta men säkert har nätterna nu blivit mycket ammande igen och mindre sömn. Maten har egentligen aldrig funkat och aldrig flaska (bortsett från några gånger när vi fick ordning på nätterna). Det är ett enormt gnäll och skrik från vår 1 åring och så har det alltid varit. Jag skulle nog säga kanske 80 % skrik och gnäll och 20 % lite gladare miner. Även om jag så skulle amma hela dagen så skulle det vara ledsna miner. Jag vill alltid göra det som är rätt, men jag orkar inte slänga i mig maten/hoppa över maten och sitta på golvet och kämpa så det slinker ner några skedar och aldrig känna att jag gör mitt barn nöjd. Det är ett evigt kämpande.
Jag kan inte låta bli att undra om amningen förstör för oss och om jag skulle sluta så kanske maten skulle gå bättre och vår 1åring kanske skulle bli lite gladare. Det känns i dagsläget som att jag släcker bränder, jag erbjuder bröstet när gnället och skriken blir för mycket så vi kan ha det lite lugnare en stund.
Vi har försökt sitta till bords och hålla oss till rutiner, men det skriks bara och när vi låter h*n komma ner till golvet så jag eller vi fortsätter att äta blir det gallskrik.
Samtidigt undrar jag om jag ska fortsätta amma för vårt barns skull så att barnet får bestämma. Men när inget annat fungerar i vår vardag förutom amningen så blir det lätt jobbigt. Jag har självklart alltid tyckt det varit så mysigt, men ja...
Tacksam för råd och stöd!