Lusten borta pga SSRI?
Hej,
Jag "gick in i väggen" i november förra året, och blev sjukskriven på heltid. De satte in mig på ett läkemedel som heter Cymbalta och det tog udden av det värsta. Sen har tid och samtal med psykolog gjort att jag nu är tillbaka på halvtid. Jag skall gå upp på 75 % till hösten och hoppas i november vara tillbaka på heltid.
Men min sexlust har DÖTT! Den hade visserligen gått ner lite av all stress innan sjukskrivningen, men efter insättandet av Cymbalta har den DÖTT! Jag läste på innan och var rädd för detta, men trodde inte att det skulle vara så illa. Vi har nu minskat ner dosen men det är ingen som helst skillnad.
Innan sjukskrivningen hade vi sex i snitt en gång i veckan, nu har vi en gång i månaden för min mans skull. Jag har ingen lust men det gör ingen våld på mig att ha det för hans skull. Men jag vill ju ha min lust tillbaka.
Har någon erfarenhet av Cymbalta? Kommer sexlusten tillbaka? Jag hörde ett pod-radioprogram om sex där en kvinna fått ett läkemedel som hette Buspiron. Hon kunde efter att ha fått det känna att lusten vaknade där någon "kåtade upp henne" men hon kunde fortfarande inte ta initiativ. Har någon provat det läkemedlet?