Rani skrev 2013-07-04 14:57:03 följande:
Att säga att man lagar mat "från grunden" har blivit lite av en statusmarkör för medelklassen, som att baka surdegsbröd och träna för Klassikern (och köpa en svindyr cykel). Jag tror de flesta fuskar med halvfabrikat dock, för det finns bra sådana. Ett första steg för er kanske skulle vara ett planera veckans mat och äta tillsammans varje dag. MEN gör det enkelt för er. Färdigpannerad torsk med potatis och en klick creme fraiche är helt ok. Keldas färdiga fisksoppa med färdiga fisktärningar i. Färdiggrillad kyckling, ris och någon färdig sås. Korv med mos. Grönsaker kan vara sådan där färdigskuren sallad, morotsstavar eller cocktailtomater. Använd färdiga lösningar!
Och appropå det här med att äta två lagade mål mat om dagen så finns det ju många länder där man inte äter det. Äggmacka till middag är med andra ord helt ok det också. Min förra sambo hade aldrig ätit lagad middag när vi flyttade ihop. I hans familj hade de ätit middag mitt på dagen och sedan kvällsmat bestående av te och macka hela hans uppväxt. Detsamma verkade gälla alla i hans hembyggd.
Skönt med NÅGON som ser utanför ramen med två lagade mål om dagen :) Började få lite panik här ett tag.
Min man är från England och där äter man smörgåsar till lunch och lagad middag. Så han är inte så noga med att vi ska äta lagad middag om han ätit lagad lunch.
Men jag tycker ju att middagstraditionen är rätt trevlig - i teorin. Alla sitter ner och äter tillsammans. Men i mina ögon behöver det inte ske vareviga dag. Det är mysigt när vi då och då gör det och jag känner mig riktigt huslig, som häromdagen när jag panerade mina egna rödspättor, lagade potatismos och svängde ihop en fräsch sås på gräddfil, samt rev morötter dessutom ;)
Men sån tid det tar att laga från scratch. Jag ser det också lite som att det blir nyttigare att äta macka med kokt ägg och skinka med paprika till än att köra snabbvarianten med falukorv och makaroner! Lagad mat måste ju inte betyda att den är nyttigare än kall mat så att säga.