• Chickie

Ni som jobbar heltid, lagar ni middag varje dag?

Hej!

Jag som heltidsarbetande förälder och med en man som också jobbar heltid har svårt att få ihop ekvationen med att hinna laga middag varje kväll. Ändå får jag uppfattningen av att alla andra familjer äter middag varje dag.

Jag hämtar dottern vid kl 17 på dagis och är hemma vid kvart i sex. Hennes läggdagsrutin börjar vid 19-19.30 så jag har alltså ca 1,5 timme på mig att packa upp dagispåse, hjälpa dottern att gå på toa, plocka ur diskmaskin osv, samt att laga och äta middag med familjen.

Att laga middag tar ändå 45 minuter till 1 timme tycker jag om man ska äta någorlunda nyttigt. Och det tar en halvtimme med alla bestyr när man just kommit hem. Så då finns det alltså ingen tid kvar för att umgås med dottern.

Hur löser ni andra detta? Är ni extremt organiserade? Lagar ni verkligen mat varje dag efter jobbet?

• Svar på tråden Ni som jobbar heltid, lagar ni middag varje dag?
  • phillipha
    teec skrev 2013-07-03 18:51:56 följande:
    Phillipha: gilla gilla gilla . Så lätt . :)

• Chickie

Tror det gör stor skillnad att vara hemma kl 17 jämfört med 18... Hade varit gött!

mymy skrev 2013-07-04 08:42:27 följande:
    Vi jobbat heltid. Lagar alltid mat till familjen, älskar stunden då alla samlas, enda gången på dagen. Hemma kl 17. Maten klar 17.30-18. Sen får alla andra bestyr vänta. Lillkillen lägga 18.30 och då får man ta itu med alla andra saker. Har 4 barn från 1,5 år - 17 år.

• Rani
    Chickie skrev 2013-07-03 22:19:41 följande:
    Ja det är i princip så vi gör de dagar jag inte lagar mat. Funkar okej men man får sådana krav på sig när alla andra, åtminstone här, på något vänster lyckas få ihop en familjemiddag varenda dag trots heltidsjobb!

Att säga att man lagar mat "från grunden" har blivit lite av en statusmarkör för medelklassen, som att baka surdegsbröd och träna för Klassikern (och köpa en svindyr cykel). Jag tror de flesta fuskar med halvfabrikat dock, för det finns bra sådana. Ett första steg för er kanske skulle vara ett planera veckans mat och äta tillsammans varje dag. MEN gör det enkelt för er. Färdigpannerad torsk med potatis och en klick creme fraiche är helt ok. Keldas färdiga fisksoppa med färdiga fisktärningar i. Färdiggrillad kyckling, ris och någon färdig sås. Korv med mos. Grönsaker kan vara sådan där färdigskuren sallad, morotsstavar eller cocktailtomater. Använd färdiga lösningar!

Och appropå det här med att äta två lagade mål mat om dagen så finns det ju många länder där man inte äter det. Äggmacka till middag är med andra ord helt ok det också. Min förra sambo hade aldrig ätit lagad middag när vi flyttade ihop. I hans familj hade de ätit middag mitt på dagen och sedan kvällsmat bestående av te och macka hela hans uppväxt. Detsamma verkade gälla alla i hans hembyggd.
  • Chickie
    Rani skrev 2013-07-04 14:57:03 följande:

Att säga att man lagar mat "från grunden" har blivit lite av en statusmarkör för medelklassen, som att baka surdegsbröd och träna för Klassikern (och köpa en svindyr cykel). Jag tror de flesta fuskar med halvfabrikat dock, för det finns bra sådana. Ett första steg för er kanske skulle vara ett planera veckans mat och äta tillsammans varje dag. MEN gör det enkelt för er. Färdigpannerad torsk med potatis och en klick creme fraiche är helt ok. Keldas färdiga fisksoppa med färdiga fisktärningar i. Färdiggrillad kyckling, ris och någon färdig sås. Korv med mos. Grönsaker kan vara sådan där färdigskuren sallad, morotsstavar eller cocktailtomater. Använd färdiga lösningar!

Och appropå det här med att äta två lagade mål mat om dagen så finns det ju många länder där man inte äter det. Äggmacka till middag är med andra ord helt ok det också. Min förra sambo hade aldrig ätit lagad middag när vi flyttade ihop. I hans familj hade de ätit middag mitt på dagen och sedan kvällsmat bestående av te och macka hela hans uppväxt. Detsamma verkade gälla alla i hans hembyggd.
    Skönt med NÅGON som ser utanför ramen med två lagade mål om dagen :) Började få lite panik här ett tag.

Min man är från England och där äter man smörgåsar till lunch och lagad middag. Så han är inte så noga med att vi ska äta lagad middag om han ätit lagad lunch.

Men jag tycker ju att middagstraditionen är rätt trevlig - i teorin. Alla sitter ner och äter tillsammans. Men i mina ögon behöver det inte ske vareviga dag. Det är mysigt när vi då och då gör det och jag känner mig riktigt huslig, som häromdagen när jag panerade mina egna rödspättor, lagade potatismos och svängde ihop en fräsch sås på gräddfil, samt rev morötter dessutom ;)

Men sån tid det tar att laga från scratch. Jag ser det också lite som att det blir nyttigare att äta macka med kokt ägg och skinka med paprika till än att köra snabbvarianten med falukorv och makaroner! Lagad mat måste ju inte betyda att den är nyttigare än kall mat så att säga.       
  • hon mot strömmen

Alla bestyr får vänta till barnen har lagt sig, Lagar mat när jag kommer, diskmaskinen kan jag plocka ur när jag lagar mat. 

• Rani
    Chickie skrev 2013-07-04 15:00:56 följande:
    Skönt med NÅGON som ser utanför ramen med två lagade mål om dagen :) Började få lite panik här ett tag.

Min man är från England och där äter man smörgåsar till lunch och lagad middag. Så han är inte så noga med att vi ska äta lagad middag om han ätit lagad lunch.

Men jag tycker ju att middagstraditionen är rätt trevlig - i teorin. Alla sitter ner och äter tillsammans. Men i mina ögon behöver det inte ske vareviga dag. Det är mysigt när vi då och då gör det och jag känner mig riktigt huslig, som häromdagen när jag panerade mina egna rödspättor, lagade potatismos och svängde ihop en fräsch sås på gräddfil, samt rev morötter dessutom ;)

Men sån tid det tar att laga från scratch. Jag ser det också lite som att det blir nyttigare att äta macka med kokt ägg och skinka med paprika till än att köra snabbvarianten med falukorv och makaroner! Lagad mat måste ju inte betyda att den är nyttigare än kall mat så att säga.       

Jag tycker också det är enormt trevligt och kommer själv från en familj där mat är viktigt. När jag växte upp satt vi alla ner och åt tillsammans, punkt slut. Men eftersom jag hade två heltidsarbetande föräldrar och vi var tre barn så blev det då och då korv, fiskpinnar och färdig pytt i panna. Kanske är det därför jag har inställningen att det viktigaste är att man äter tillsammans och umgås som familj. Som sagt...steg ett är väl att ni äter tillsammans men skiter i den där "laga från grunden"-grejen. Det finns ju nyttigare halvfabrikat än korv och makaroner. Igår åt vi färdig kallrökt lax, färskpotatis och en klick creme fraiche till middag. Färdig bladspenat till. Det la jag väl typ 10 min på att göra.

Dessutom...om du kallar skurna grönsaker, ägg och skinka för en matig skinksallad istället så kommer alla tycka att det låter jättebra!
  • Chickie
    Rani skrev 2013-07-04 15:18:52 följande:

Dessutom...om du kallar skurna grönsaker, ägg och skinka för en matig skinksallad istället så kommer alla tycka att det låter jättebra!

Eller omelett kanske  
  • Chickie

Nu är vår dotter bara tre år och har tålamod till att sitta kvar vid matbordet i ca 5 minuter efter att ha petat lite i maten, samt säger "inte prata!" när vi frågar hur hon haft det på dagis (hon orkar liksom inte berätta om det mer en än gång så har jag redan frågat henne får pappa kalla handen  ) -  så det kan ju bidra till att jag inte känner att familjemiddagarna ger så mycket just nu Men jag lägger gärna grunden för en fin sådan tradition så att vi kan njuta av den i framtiden!

• NyttNamn

Japp, lagar middag och äter tillsammans varje dag..

För tillfället hemma och är sjukskriven, men i vanliga fall när vi båda jobbar heltid:

Den som kommer hem först fixar käk. Maken jobbar till 16, jag som längst till 18.

Pour some sugar on me...
  • LängtansMirakel

Jag har förvisso inga barn än, tyvärr. Däremot så jobbar jag rätt mycket.

Jag brukar göra extra med mat som jag fryser in och sen tar jag fram och tinar det när jag kommer från jobb. Kokar till lite pasta, ris eller potatis vilket inte tar så lång tid. Dessutom så klarar det sig på spisen utan direkt passning när det kokar.

Min bror och svägerska har två härliga söner, där brukar pojkarna få vara med och laga mat vilket de tycker är jätteroligt och det blir också en tid att umgås och prata med varandra.

När de var små fick de hjälpa till att mäta, röra, duka etc. Nu när de är äldre hjälper de till att skära grönsaker, skala potatis etc.

Jag tror att det blir lite vad man gör det till faktiskt. Behöver ju inte vara "avancerad helgmiddag" på vardagen

Svar på tråden Ni som jobbar heltid, lagar ni middag varje dag?