• Yonndax

Att natta sonen

Har en son på 2½ år som blir 3 år i oktober. Har i fler omgångar försökt att få honom att sova i sin säng i sitt rum på natten ut nått resultat. Vi har tänkt att han kanske inte är mogen för det. Men nu när vi försöker få ett syskon vill vi börja i god tid så vi inte behöver stressa med det. Det finns tyvärr ingen plats i vårt sovrum för en egen säng till honom. (Knappt att det får plats en spjälsäng för ett syskon) Han har sovit själv i sin spjälsäng hela natten direkt från att vi kom hem från BB fram tills att vi började försöka med en egen säng till honom när han var 2 år. Som det är nu sitter nån av oss hos honom tills han somnat i sin säng men om han fick välja själv vill han somna i våran.  Brukar vara lite gnäll och tar runt 30-45 min innan han somnar. Det är helt ok att det tar lite tid men det känns inte så skoj att han inte ens vill somna i sin säng i sitt eget rum. Som det är nu sover han kanske max 1-2 timmar i sin säng innan han vill in till oss. Oftast har vi inte ens hunnit gå och lägga oss. Det är ok att han kommer in till oss men då gärna först framåt 3 tiden på morgonen då både jag och min man har hunnit att få lite sömn. Inte redan vid halv 11 på kvällen. Har försök att gå tillbaka med honom till hans rum men han blir väldigt ledsen och det tar tid innan han somnar om. Sen sover han inte så länge innan ha vaknar igen och är ledsen. Provade att gå in med honom i en vecka och det blev värre för varje kväll/natt. Tillslut sov han kanske 15 min innan han vaknade och det tog ibland upp till 2 timmar innan han lugnade ner sig och somnade om även om han sov hos oss. Han gråter och skriker inte för att trotsa tror jag utan han låter livrädd och helt hysterisk. Vet inte riktigt hur vi ska göra. Det finns en lampa tänd på hans rum så det är inte mörkt där. Han sover hur bra som helst när han sover inne hos oss och vaknar inte ens om det åskar. Han rör mycket på sig när han sover vilket gör att jag och min man sover ganska dåligt. Nån som har nått förslag eller tips på vad vi kan prova?

• Svar på tråden Att natta sonen
  • Natulcien

Att tvinga ett barn som inte vill, att sova själv, är ju ingen bra idé. Han behöver väl er närhet just nu.

Kan ni inte skaffa en större säng till honom, eller en stor madrass på golvet, så att någon av er kan sova i hans rum tillsammans med honom? Och då får den som sover i ert rum en bra natt. Så kan ni ju turas om att ta varannan natt.

Svar på tråden Att natta sonen