• yakumo

Jag vill bara donera mina organ till andra donnatorer!

Jag tycker att det är en självklarhet att man donnerar sina organ när man är död.
    Jag vill att mina organ ska rädda eller förbättra livet för någon som förtjänar det.
    Är man så egoistisk så att man inte vill dela med sig av de organ som man inte har nytta av när man är död så förtjänar man inte heller att få organ när man behöver det.
    Därför vill jag kryssa i rutan "Jag vill endast donnera mina organ till andra donnatorer, och vetenskap" på mitt donnationskort. Och vill att alla andra donnatorer gör samma sak.
    Problemet är att tyvärr finns det inte någon sådan ruta

Vad är din åsikt om detta?

• Svar på tråden Jag vill bara donera mina organ till andra donnatorer!
  • Selfish Geene
    Utropstecknet skrev 2013-07-16 15:27:25 följande:
    Det är ju som att säga att de som inte bidrar/aldrig bidragit med skatt inte ska få tillgång till sjukvård eller andra skattesubventionerade tjänster. Helt sjukt tänk enligt mig.

Tycker du att alla människor i världen ska ha tillgång till svensk välfärd eller bara de som accepterar villkoren ("ge när du kan och ta emot när du behöver")
  • Selfish Geene
    sextiotalist skrev 2013-07-16 15:35:25 följande:
    Så folk som vet med sig att de troligen aldrig kommer kunna ge bort organ, de som vet att de troligen har organ som redan är slitna, ska skriva på kortet bara för att.

Ja
  • Selfish Geene
    Utropstecknet skrev 2013-07-16 15:27:25 följande:
    Det är ju som att säga att de som inte bidrar/aldrig bidragit med skatt inte ska få tillgång till sjukvård eller andra skattesubventionerade tjänster. Helt sjukt tänk enligt mig.

Förtydligande: det är som att säga att de som vägrar bidra med skatt fast dom kan inte har rätt att ta del av skattesubventionerade tjänster.

Jag ser inget problem med det, gör du?
  • Tow2Mater
    Selfish Geene skrev 2013-07-16 16:35:26 följande:
    Förtydligande: det är som att säga att de som vägrar bidra med skatt fast dom kan inte har rätt att ta del av skattesubventionerade tjänster.

Jag ser inget problem med det, gör du?
    Men nu får man ju inte gora så, medan det inte är olagligt att inte bidra med sina organ, så det kan ju inte jämforas. Onskar man hade alternativet att kopa sig enbart privata forsakringar eller betala själv vid behov istället for att betala genom skatten.
  • Utropstecknet

Selfish Geene - De som kan men vägrar är en minioritet och hur skall dessa rent praktiskt kartläggas och "bannas"? De som inte kan bidra med skattemedel pga grava utvecklingstörningar, sjukdomar eller andra funktionsnedssättningar är ju oftast de som behöver mest och den mest omfattande vården.

• Utropstecknet

Selfish Geene - Jag anser givetvis inte att alla ska eller bör ha tillgång till vår svenska sjukvård. Däremot anser jag inte att en "öga för öga, tand för tand" mentalitet hör hemma när det handlar om vård.

Om Agda på grund av rädsla eller andra religiösa skäl inte vill donera så bör man respektera hennes val och inte använda det emot henne om hon en dag skulle behöva organ själv.

• Selfish Geene
    Utropstecknet skrev 2013-07-16 16:59:10 följande:
    Selfish Geene - Jag anser givetvis inte att alla ska eller bör ha tillgång till vår svenska sjukvård. Däremot anser jag inte att en "öga för öga, tand för tand" mentalitet hör hemma när det handlar om vård.

Om Agda på grund av rädsla eller andra religiösa skäl inte vill donera så bör man respektera hennes val och inte använda det emot henne om hon en dag skulle behöva organ själv.

Du villkorar vården när du vill neka de som inte vill dela med sig av sina pengar vill ha sjukvård
  • Selfish Geene
    Tow2Mater skrev 2013-07-16 16:38:59 följande:
    Men nu får man ju inte gora så, medan det inte är olagligt att inte bidra med sina organ, så det kan ju inte jämforas. Onskar man hade alternativet att kopa sig enbart privata forsakringar eller betala själv vid behov istället for att betala genom skatten.

Eftersom orsaken att det är rätt att neka välfärd till de som inte själva VILL bidra ned skatt är moralisk är det en relevant jämförelse (det skulle inte förändra något ifall det inte var olagligt att inte betala skatt, det skulle fortfarande vara omoraliskt)
  • Selfish Geene
    Utropstecknet skrev 2013-07-16 15:45:39 följande:
    Anser ni att samma regler skall gälla vid blodtransfusioner också?Om man inte bidrar ska man heller inte få? Ett utmärkt sätt att göra sjuka och svaga än mer hjälplösa.

Hur så?

Är sjuka och svaga mindre benägna att vilja bidra till att rädda människoliv?
  • Selfish Geene
    Utropstecknet skrev 2013-07-16 16:52:48 följande:
    Selfish Geene - De som kan men vägrar är en minioritet och hur skall dessa rent praktiskt kartläggas och "bannas"? De som inte kan bidra med skattemedel pga grava utvecklingstörningar, sjukdomar eller andra funktionsnedssättningar är ju oftast de som behöver mest och den mest omfattande vården.

Att utreda hur och om det är genomförbart att utesluta icke-donatorer ur donationskön känns inte riktigt meningsfullt eftersom det i första hand är en moralisk fråga, om det går eller inte går att genomfövad gäller männra i praktiken förändrar inte den moraliska aspekten av frågan.

Vad gäller personer som inte anses förmögna att fatta ett välgrundat beslut ser jag inget dilemma alls, de bör behandlas på samma sätt som idag och inte hållas ansvariga för beslut de inte rimligtvis kan greppa konsekvenserna av.
  • Selfish Geene
    Utropstecknet skrev 2013-07-16 18:37:46 följande:
    Selfish Geene - Sjuka och svaga kan sälllan, pga sin hälsa, ge blod eller donera sina organ.

Det är inte de som inte KAN donera som diskuteras utan de som KAN men ändå väljer att inte göra det.
Svar på tråden Jag vill bara donera mina organ till andra donnatorer!