• MalinEddie

Straffar ni ert barn på något av dessa sätt om barnet enligt er uppför sig illa?

Ja, hur ser det ut hos er och hur fungerar det för er?
    Berätta gärna hur gamla barnen är också!

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 19:11
    Det verkar som att de flesta ser skillnaden mellan straff och naturliga konsekvenser som har med situationen som sådan att göra.
    Vissa verkar dock tycka att jag var otydlig, har missuppfattat min TS eller inte förstår skillnaden.
    Jag tänkte därför utveckla något i de alternativ som förvirrar.

Jag skrev AVSKILJANDE timeout för att vara tydlig med just vilken form av timeout det handlade om. Jag klistrar in folkhälsoinstitutets beskrivning som bör vara tydlig nog för att visa på skillnaden
    "Timeout kan betyda att den vuxne tar hand om ett oroligt barn och går undan med barnet till en lugnare plats. Barnet lämnas således inte ensamt. Det är en metod som kan vara lämplig om situationen kräver det."
    "Timeout kan också betyda att barnet placeras ensamt i en särskild del av rummet (?skamvrå?) och i ett helt annat rum. Detta är ett helt oacceptabelt sätt att behandla barn."
    www.fhi.se/Handbocker/Uppslagsverk-barn-och-unga/Foraldrastod/

Det andra alternativet här är en avskiljande timeout och ett straff. Barnet behöver inte vara ensamt i rummet för att det ska räknas som en avskiljande timeout som beskrivs ovan.

Alternativ 3 är också förvirrande enligt vissa. Säg här att Lisa ritar på väggen. Et STRAFF där skulle vara att ta bort hennes lördagsgodis. En naturlig konsekvens kopplat till situationen är att ta bort kritorna DÄR OCH DÅ.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Straffar ni ert barn på något av dessa sätt om barnet enligt er uppför sig illa?
  • nozpa
    Wilowa skrev 2013-07-06 11:59:36 följande:

Även om man kommit på att det är vad som passar bäst för det barnet? Jag skulle kunna göra så utan att det blir kränkande för barnet...

Jag har mycket svårt att tro på att det bästa för något barn är att stå i en "skamvrå" och bli totalt ignorerad faktiskt.
  • Wilowa
    nozpa skrev 2013-07-06 22:15:11 följande:

Jag har mycket svårt att tro på att det bästa för något barn är att stå i en "skamvrå" och bli totalt ignorerad faktiskt.
    Det beror väl på vad man ignorerar? Sitter barnet och säger en massa elaka saker så kan det vara bättre att ignorera än att säga till. Fast som jag sa så hänger det helt på hur man som vuxen agerar, att totalignorera ett barn är aldrig bra oavsett hur det görs. Däremot är det som sagt ibland bättre att ignorera vissa beteenden än att försöka tillrättavisa dem. Som förskollärare inser man hur olika barn är och vad olika de behöver bli bemötta.
  • nozpa
    Wilowa skrev 2013-07-06 22:39:00 följande:
    Det beror väl på vad man ignorerar? Sitter barnet och säger en massa elaka saker så kan det vara bättre att ignorera än att säga till. Fast som jag sa så hänger det helt på hur man som vuxen agerar, att totalignorera ett barn är aldrig bra oavsett hur det görs. Däremot är det som sagt ibland bättre att ignorera vissa beteenden än att försöka tillrättavisa dem. Som förskollärare inser man hur olika barn är och vad olika de behöver bli bemötta.

Fast som "straff"? Jag kan också ignorera mina barn. Eller ja, 2 åringen. Sitter jag och kissar och hon ropar mamma för 10:e gången på 20 sek kanske jag inte svarar just då.
    Men om hon skulle vara arg så skulle jag inte ignorera henne. Eller om hon inte ville följa med hem ifrån lekplatsen etc. 
  • Persona

Ni som kör med ignorera/timeout eller motsvarande upp till vilken ålder på barnen gör ni så?

• Wilowa
    nozpa skrev 2013-07-06 23:24:18 följande:
    Fast som "straff"? Jag kan också ignorera mina barn. Eller ja, 2 åringen. Sitter jag och kissar och hon ropar mamma för 10:e gången på 20 sek kanske jag inte svarar just då. Men om hon skulle vara arg så skulle jag inte ignorera henne. Eller om hon inte ville följa med hem ifrån lekplatsen etc. 

Om du läser mina inlägg så ser du att jag inte är för straff utan metoder som hjälper barn. Min erfarenhet är att speedade barn ibland kan ha ett beteende som behöver ignoreras för att de ska kunna bli lugna igen. Fast det är visserligen inte samma sak som att ignorera helt, men det är heller inte syftet med timeoten egentligen.
  • Gaggy

men det funkar , sista tiden lyssnar dem

• Gaggy
    Gaggy skrev 2013-08-04 13:49:26 följande:
    det bästa sätter är att spöa upp barnen . jag har 3 söner en 12 en 10 en 6 .
    jag brukar slå dem för alla saker dem gör fel det jag använder mest är självklart bältett .
    sen så slår jag dem också 20 gånger så att dem inte ska göra något till och med om dem inte gjort nåt för då kommer dem inte att göra många dumheter.
  • violatricolor

Ingen sådan metod och har svårt att tänka mig att använda det i framtiden. Däremot är jag helt på det klara med att jag kan komma att begå misstag då och då (t ex låter onödigt sträng/höjer rösten/missuppfattar situationen) och det kommer nog främst att bero på att jag blir nervös, orolig eller rädd, då reagerar man snabbt och kanske inte alltid med bästa ordval och röstläge... Över lag tycker jag dock att uppfostran=samarbete och att försöka komma överens samt att visa och föregå med gott exempel. 

Nu är min dotter så liten så det jag använder allra mest nu är att visa hur man gör, förklara, avleda samt ibland bara säga nej och ta bort henne från vad hon nu gör. I övrigt tycker jag det är viktigt att ge mycket uppmärksamhet för det goda beteendet och när hon råkar illa ut, lika väl som jag uppmärksammar det barn som hon eventuellt skulle skada. Uppmärksamma den som råkar illa ut mest, inte den som gör "fel" och uppmärksamma önskvärda beteenden eftersom uppmärksamhet fungerar belönande och ökar sannolikheten för att beteendet fortsätter.

• chobokid

Har använt alla ovastående metoder och ångrar inget heller. Jag är bara en människa, det logiska resonemanget fungerar bäst i teori. 

• fluu

Straff är det väl inte,men missköter sig dotra, typ att hon försöker förstöra något så tar vi ifrån henne grejen. Slutar hon inte stänka sand går vi från sandlådan. Vägrar hon gå hem frivilligt konkar vi hem en skrikande unge.
    Det närmsta straff vi kommer är när hon faktiskt får lova att gå från bordet även om hon inte är mätt när hon spottar ut maten bara för att jävlas. Självklart erbjuder vi resten av middagen sen när hon lugnat sig.
    Hon får även för sig att försöka spotta på en ibland när hon sitter i knät och då får hon inte sitta i knät.

Dock är hon bara 1,5 år än. Det blir säkerligen mer senare även om jag främst tror på konsekvenser och inte på straff. Straff blir det mer för grövre grejer.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Straffar ni ert barn på något av dessa sätt om barnet enligt er uppför sig illa?