• Anonym (Fundersam)

Min son vill inte bo med min nya!

Hej! Skulle vilja ha lite tips och råd hur jag ska göra min 4 åriga son har utryck att han vill inte bo med min nya, vi har varit ett par sedan 1,5 år tillbaka och varit sambo i 6 månader. Nu säger han att han vill att de bara ska vara vi två! Allt funkar annars jätte bra mellan min son och min nya!

• Svar på tråden Min son vill inte bo med min nya!
  • Stoffesflicka999

Hej försök att prata med din son och säg till honom att inget kommer att förändras bara för din nya flyttar in :) och fråga honom vad han är rädd att hända om din sambo flyttar in :)

• Anonym (om)
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-07-03 22:46:09 följande:
    Hej! Skulle vilja ha lite tips och råd hur jag ska göra min 4 åriga son har utryck att han vill inte bo med min nya, vi har varit ett par sedan 1,5 år tillbaka och varit sambo i 6 månader. Nu säger han att han vill att de bara ska vara vi två! Allt funkar annars jätte bra mellan min son och min nya!
    Om det inte föreligger något mer konkret annat än att ditt barn önskar att det bara vore ni två så skulle jag vilja säga att det helt enkelt handlar om svartsjuka, din son vill inte dela dig och din uppmärksamhet med någon annan.

Tala med honom, förklara att du älskar honom lika mycket som förut och att det aldrig kommer att ändras. Försök också att du och din son gör egna saker bara ni två ibland, samt helt att din sambo också tar sig an din son på egen hand då och då.

Tänk också på att även om ni är nykära så får ni tänka lite extra på hur ni agerar, sonen känner sig antagligen utanför om ni står och pussas osv.
  • Anonym (1)
    Anonym (om) skrev 2013-07-03 22:54:48 följande:
    Om det inte föreligger något mer konkret annat än att ditt barn önskar att det bara vore ni två så skulle jag vilja säga att det helt enkelt handlar om svartsjuka, din son vill inte dela dig och din uppmärksamhet med någon annan.

Tala med honom, förklara att du älskar honom lika mycket som förut och att det aldrig kommer att ändras. Försök också att du och din son gör egna saker bara ni två ibland, samt helt att din sambo också tar sig an din son på egen hand då och då.

Tänk också på att även om ni är nykära så får ni tänka lite extra på hur ni agerar, sonen känner sig antagligen utanför om ni står och pussas osv.
  • Anonym (sigrid)

o dethär hör till kategorin "vi-går-för-fort-fram-utan-att-ge-tid-åt-barnen-att-anpassa-sig-för-bästa-möjliga-resultat"! I bästa fall går det vägen genom att diskutera med gossen - i värsta fall raserar allt inom 1-2 år.

• SVBk4rr1ng
    Anonym (sigrid) skrev 2013-07-03 23:22:24 följande:
    o dethär hör till kategorin "vi-går-för-fort-fram-utan-att-ge-tid-åt-barnen-at t-anpassa-sig-för-bästa-möjliga-resultat"! I bästa fall går det vägen genom att diskutera med gossen - i värsta fall raserar allt inom 1-2 år.

Nja.. De har varit tillsammans 1,5 år. Det är en rätt lång tid för ett barn på 4 år. Det är ju inte ens säkert att hen minns tiden innan bonuspappan. Det går ju liksom inte bara säga någonting så drastiskt utan att veta mer om deras omständigheter. Som finns pappan med i bilden? När separerade ts och pappan? Hur är bonuspappan med barnet? Har han och barnet en fin relation? Får barnet tillräckligt med uppmärksamhet från ts? Etc?
  • Anonym (2)

Är det inte så att barn oftast längtar efter det som var, alltså det som ligger närmst tillbaks i tiden.
    Hade du bott med pappan och nu själv, så hade han saknat det. Nu saknar han tiden från när ni var ensamma.

• Anonym (Mr Perfect)

...har träffat en kvinna med en 5 årig dotter (även om vi är i början av förhållandet men det kommer nog snabbt bli väldigt seriöst..) och har ju varit orolig över samma. Nu brukar barn gilla mig (och det gör hon, och vill gärna att jag (och mitt barn) kommer förbi), men man vet ju aldrig om man skall bo tillsammans i framtiden..

'Den nya' måste helt enkelt lyssna på barnet och låta barnet bestämma närheten, samt att inkludera barnet naturligt när man umgås med dess mamma...är ju en fördel om man tycker om barnet då. 

Svar på tråden Min son vill inte bo med min nya!